نمایشگاه پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) افتتاح شد / عدالت و عقلانیت، محور گفتمان شیعه
کد خبر: 3940612
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

نمایشگاه پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) افتتاح شد / عدالت و عقلانیت، محور گفتمان شیعه

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه عصر کنونی عصر شبهه‌زایی و تولید سؤال و شبهه دینی است، گفت: حوزویان به عنوان متکفل تبلیغ دین باید متناسب با نیازهای روز جامعه داخل و بین‌المللی با محوریت عدالت و عقلانیت به پژوهش بپردازند.

سبه گزارش ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امروز، 22 آذرماه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش این مجمع، با اشاره به شهادت شهید فخری‌زاده گفت: نظام اسلامی پاکترین انسان‌ها و در راس آنها شهید سلیمانی و فخری‌زاده را برای دفاع از مرزهای جغرافیایی و علمی و سلامت مردم، امنیت ملی و بین‌المللی فدا کرده است.

وی افزود: ایران همیشه بر حرمت و ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای به لحاظ فقهی تاکید داشته و مقام معظم رهبری با صراحت بر این مسئله تاکید فرموده و فتوا دادند، اما برخی کشورها تعداد زیادی بمب اتم دارند و کسی مانع آنها نمی‌شود.

رمضانی با اشاره به ارتحال آیت‌الله جعفرالهادی و تسلیت آن با بیان اینکه ایشان آثار ارزشمندی از خود بر جای گذاشت که امروز رونمایی می‌شود به وفات آیت‌الله یزدی اشاره کرد و گفت: آیت‌الله یزدی از ارکان انقلاب و علمای برجسته حوزه بود که تا آخر عمر از نظام به صورت جدی دفاع کرد؛ از ولایت فقیه و اصل نظام و حکومت دفاع جانانه داشت و قطعاً حوزه از یکی از مدافعان تئوری نظام محروم شد، کسی که هزینه‌های دفاع از انقلاب را هم پرداخت کرد.

پژوهش‌ها اولویت‌دار شوند

وی با تبریک هفته پژوهش و با اشاره به ضرورت پژوهش افزود: پژوهش محور حرکت‌های بالنده و تحول‌آفرین است؛ اگر قرار است تحول در جامعه بشری صورت بگیرد، راهش پژوهش است، گرچه پژوهش باید متناسب با نیازهای ضروری و اولویت‌دار جامعه باشد؛ در خیلی موارد پژوهش‌ها تقاضامحور نیست، بلکه مطلبی به ذهن کسی می‌خورد و او آن را دنبال می‌کند؛ نه اینکه این پژوهش‌ها مفید نیست، بلكه اولویت ندارد.

رمضانی تصریح کرد: امروزه باید در این مسیر گام برداریم، گرچه پژوهش‌ها برای عمیق‌تر شدن باید از فردمحوری به سمت گروه محوری جلو برود؛ پژوهش مقدمه هر نوع آموزش در جامعه است و اگر کار آموزشی انجام شود، ولی بدون مقدمه پژوهشی باشد، بی‌ثمر و ابتر است؛ باید در هر رشته و بخشی مانند سیاست و اقتصاد و مدیریت و روان‌شناسی و ... پژوهش‌های لازم برای اتقان مطالب آموزشی انجام شود. بنابراین در هر بخش مهارت‌اندوزی، نیازمند پژوهش درخور هستم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه امروز پرسش‌ها و شبهات فراوان فراروی ما قرار گرفته است که باید با کار گروهی به آن جواب دهیم، اظهار کرد: برخی به دین نگاه حداقلی دارند و ما باید پاسخ لازم را برای آنها داشته باشیم که آیا این نگاه صحیح است یا خیر؟ برخی گرفتار پلورالیزم و سکولاریسم و فمنیسم اسلامی شده‌اند؛ فمنیسم اسلامی که پارادوکسیکال و متناقض است، زیرا فمنیسم اساساً دنبال طرد دین از عرصه زنان بوده است؛ لذا تولید تعبیر و واژه‌سازی مانند فمنیسم اسلامی جای تأمل دارد و باید روی این نوع مقولات هم تحقیق شود.

عصر شبهه‌زایی

وی با تأکید بر اینکه امروزه پژوهش باید در مسیر ضرورت‌ها و اولویت‌ها باشد، در این صورت هر کاری بکنیم، به موفقیت می‌رسد و در غیر این صورت ابتر است، تصریح کرد: حوزه متکفل و متصدی تبیین اسلام با جامعیت آن، پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات است؛ عصر امروز عصر شبهه‌زایی است و  این شبهات درازدامن شده است. لذا مجمع جهانی اهل بیت به پژوهش بهای زیادی داده و می‌دهد، و کتب خود را به بیش از 58 زبان منتشر کرده است تا در عرصه بین الملل مکتب اهل بیت را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه مجمع جهانی در این عرصه موفق بوده است، اضافه کرد: عرضه پژوهش به دیگران، فضا و فرمت جدید دیجیتال و مجازی را طلب می‌کند که باز مجمع جهانی در این عرصه هم پیشتاز بوده و سایت ویکی شیعه را ایجاد کرده که 24هزار مقاله را به بیش از ده زبان تولید کرده و به سمت دانشنامه مجازی شیعه پیش می‌رویم که روز به روز هم بازتاب بیشتری پیدا کرده است و به سمت بین‌المللی شدن در حال حرکت است. 

عدالت و عقلانیت؛ محور گفتمان اهل بیت(ع)

رمضانی با بیان اینکه در عرصه بین‌الملل باید با توجه به نیازهای روز کارهای فاخر انجام دهیم، اظهار کرد: باید فرهنگ و ادبیات و گفتمان اهل بیت(ع) را که بر محور عقلانیت، معنویت، عدالت و مقاومت است، توسعه دهیم، عدالت باید مطالبه مجمع جهانی اهل بیت باشد تا انسان‌ها به حق خود برسند؛ لذا پژوهش‌ها باید در تراز بین‌لمللی و در راستای اهداف بیان شده عرضه شود که نیازمند تأمل و اندیشه است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه مجمع باید با تجمیع ظرفیت‌های حوزه در تبلیغ بین‌المللی و دور از تصدی‌گری مستقیم فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: باید از تلاش‌های فاخر نهادهای دیگر مانند المصطفی و ... استفاده و تحقیقات دینی صورت گرفته را باز زبان و ادبیات بین‌المللی عرضه کنیم و مدیریت ستادی این کار نیازمند خرد جمعی است.

رمضانی با تأکید بر استفاده از آراء جمعی بیان کرد: پیامبر با اینکه نیازی به مشورت ندارد، ولی برای شکل‌گیری چنین نهادی دست به مشورت زدند و قرآن هم بر این امر تأکید فرمود تا متولیان امور با مشورت با مردم به انجام امور سیاسی و اجتماعی و ... بپردازند.

وی افزود: در پژوهش کل کشور نسبت به وضعیت مطلوب فاصله دارد و هرگز نباید به وضع موجود قانع باشیم، حتی در مباحث تربیتی هرگز نباید به وضع موجود خود راضی باشیم و اگر می‌خواهیم مسیر تحول را بپیماییم، به وضع فعلی بسنده نکنیم.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آل‌ایوب، مدیر کل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنانی در این مراسم، گفت: تحقیق و پژوهش از ارکان جامعه متعالی و پیشرفته در ابعاد مختلف است؛ نمایشگاه مذکور و برنامه‌های هفته پژوهش در دوره سیطره مادی‌گرایی و نیاز بشر به هدایت که سرچشمه آن قرآن و اهل بیت(ع) است با هدف ایجاد تحول در سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به دبیرکل مجمع برگزار می‌شود.

آل ایوب اضافه کرد: مجمع جهانی از جمله مراکز و نهادهای فرهنگی بین‌المللی است که در تالیف و پژوهش و ترجمه آثار ماندگار عرضه کرده و علاقه‌مندان به معارف ناب را در سراسر جهان سیراب می‎کند.

وی ادامه داد: نمایشگاه هفته پژوهش در 5 بخش شامل آثار مجمع جهانی و عملکرد پژوهشی 30 ساله آن، وضعیت‌شناسی شیعیان در نقاط مختلف جهان در 5 قاره جهت دسترسی به آثار پژوهشگران؛ فعالیت‌های دانشنامه اهل بیت، رونمایی و عرضه آثار یکی از پژوهشگران برتر حوزه و افتخارات حوزه یعنی مرحوم جعفرالهادی و فعالیت‌های مجمع در خارج کشور تشکیل شده است.

یادآور می‌شود، در این نمایشگاه بخش‌های مختلفی در ذیل این 5 عنوان در معرض دید علاقه‌مندان است؛ ویکی شیعه با ارائه 24 هزار مقاله به ده زبان بین‌المللی از جمله ترکی استانبولی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی، عربی  و ... از جمله این بخش‌هاست.

همچنین نظریه عدالت صحابه، مصحف امام علی(ع)، سجده بر تربت امام حسین، ازدواج موقت، نماز مسافر و واقعه غدیر از جمله کتبی است که در نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد؛ همچنین رونمایی از اثار مرحوم جعفر الهادی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است.

انتهای پیام
captcha