پژوهندگی را در میان دانش‌آموزان رشد دهیم
کد خبر: 3941091
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

پژوهندگی را در میان دانش‌آموزان رشد دهیم

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش فارس با تأکید بر توجه جدی به پژوهش به‌عنوان یک موضوع زیربنایی و بنیادی گفت: برای ارتقای اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت باید در كنار معلمان پژوهشگر، پژوهندگی را در دانش‌آموزان رشد دهیم.

به گزارش ایكنا از فارس، محسن کلاری، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش فارس امروز، 24 آذرماه در حاشیه مراسم ملی تقدیر از معلمان برتر پژوهنده کشور که به‌صورت مجازی همزمان با سراسر کشور در شیراز برگزار شد، گفت: باید پژوهش‌باوری را حتی در این شرایط کرونایی به خانه‌های دانش‌آموزان نیز انتقال دهیم، به گونه‌ای که اولیا در کنار موضوعات علمی و آموزشی به موضوع پژوهش و نقش آن در زندگی نیز اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه جامعه بدون پژوهش راه به جایی نخواهد برد، افزود:‌ آموزش و پرورش بدون باور پژوهشی در مسئولان قطعاً حلال مشکلات نخواهد شد و باید در کنار معلمان پژوهشگر، پژوهندگی را در دانش‌آموزان رشد دهیم تا بتوانند اهداف عالیه نظام تعلیم و تربیت را ارتقا دهند.

کلاری با اشاره به تلاش‌ها و دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان و همکاران  فرهنگی گفت: باید پژوهش‌باوری برای تمام رؤسای ادارات و مدیران مدارسی که موضوع آموزش و پرورش را در سطح کلان پیگیری می‌کنند، به‌عنوان یک موضوع مهم دنبال شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش فارس با تأکید بر توجه جدی به پژوهش به‌عنوان یک موضوع زیربنایی و بنیادی گفت: امیدواریم که بتوانیم امور پژوهشی را با قدرت بیشتری نسبت به قبل به صورت زیربنایی پیش ببریم.

سودابه فرزانه، کارشناس تحقیقات و پژوهش پژوهشکده معلم فارس نیز در این مراسم با اشاره به تلاش پژوهشگران استان و ارتقای کمی و کیفی طرح‌های اقدام‌پژوهی در سطح استان و کشور گفت: همچنین بعد از برگزاری اولین همایش ملی چالش‌ها و فرصت‌های اقدام‌پژوهی در آموزش و پرورش، در استان فارس یک کار خلاقانه‌ای انجام گرفت.

وی ادامه داد: به این شکل که با طراحی سامانه‌ای، کلیه مراحل انجام اقدام‌پژوهی به‌صورت الکترونیک انجام می‌گیرد، به‌گونه‌ای که هم در وقت و هم در هزینه پژوهشگران صرفه‌جویی شد و دسترسی به سامانه کیز به علت لینک به سامانه هوشمند معلم آسان و سریع است.

فرزانه تصریح كرد: این طرح پس از دو سال اجرای آزمایشی در استان به پژوهشگاه به‌عنوان تجربه برتر پژوهشی استان ارسال شد، با دقت نظر و توجه مسئولان اهمیت و ضرورت این طرح شناخته شد و در پی آن دبیرخانه کشوری اقدام پژوهی به استان فارس ارائه شد.

کارشناس تحقیقات و پژوهش پژوهشکده معلم فارس با اشاره به اینکه سامانه معلم پژوهنده http://dkmp.farsedu.ir از مهرماه ۹۹ به استان‌ها معرفی شد، گفت: با تلاش گروه تحقیق و پژوهش برای کلیه استان‌ها صفحات خاص ایجاد شد و فایل‌های آموزشی نحوه بهره‌گیری از سامانه برای رؤسای گروه استان‌ها ارسال شد، همچنین به‌صورت شبانه‌روزی همکاران حوزه پژوهش استان فارس پاسخ‌گوی سئوالات ادارات کشور بودند.

فرزانه افزود: 289 کاربر از استان‌های مختلف در قالب، مدیر استان، اقدام‌پژوه و داور، در سامانه ثبت شده و کد و رمز ورود دریافت کرده‌اند و تعداد ۱۱۴ طرح بنا بر سهمیه هر استان در مرحله کشوری وارد سامانه شد.

وی اظهار كرد: برای اولین بار در کشور شبکه داوری تشکیل شد و تعداد ۶۳ داور برای داوری طرح‌های منتخب استان‌ها در سطح کشوری در سامانه ثبت و کد و رمز دریافت كردند.

کارشناس تحقیقات و پژوهش پژوهشکده معلم فارس با بیان اینکه  اولین جلسه هم‌اندیشی و تقریب آرای داوران کشوری استان فارس برگزار شد، گفت: داوری طرح‌های برگزیده تا ۷ آذرماه انجام شد و نتایج به پژوهشگاه مطالعات اعلام شد.

فرزانه با اشاره به اینکه در روز شنبه، ۲۲ آذرماه از طرف وزیر آموزش و پرورش دبیرخانه کشوری معلم پژوهنده در فارس با نام دانشمند شهید محسن فخری‌زاده رونمایی شد، گفت: امروز نیز در این جلسه از ۱۴ طرح برگزیده کشوری تقدیر می‌شود.

بنا بر این گزارش، در این مراسم از هفت تن از فرهنگیان فارسی که در سه تیم حائز رتبه برتر پژوهشی کشور شده بودند نظیر زهره فتحی، مژگان دهقانی كه با اجرای طرح تن بد در جهت رفع مشکل اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان حائز رتبه اول کشوری شده بودند، احسان طالبی، دانشجو معلم پردیس شهید رجایی شیراز به‌عنوان پژوهشگر برگزیده حائز رتبه دوم کشوری و قاسم نعمتی، محمدرضا ساده میمندی، محسن سپهی و سودابه فرزانه که با طرح مدرسه پژوهنده حائز رتبه اول کشوری در تجارب برتر در مدیریت پژوهشی شده بودند، تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha