کنفرانس بررسی ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می‌شود
کد خبر: 3942540
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰

کنفرانس بررسی ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می‌شود

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از برگزاری همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع) با هدف تبیین ابعاد وجودی این شخصیت تأثیرگذار جهان اسلام در قم خبر داد.

ارسال// کنفرانس بررسی ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) اول دی‌ماه در نشستی خبری به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)، گفت: آخرین مهلت ارسال مقالات ۲۰ بهمن‌ماه است و تاکنون ۱۰۰ مقاله از پنج زبان دنیا و ۴۰۰ چکیده به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
 
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: با توجه به شیوع کرونا، این همایش به مدت سه‌روز به صورت مجازی از ۱۹ تا ۲۱ اسفندماه برگزار خواهد شد.
 
وی همچنین از تشکیل شورای علمی خبرداد و اظهار کرد: این شورای علمی، در پنج کمیته «تاریخ و سیره» «کلام و عقاید»، «مأخذشناسی»، «شعر و ادب» و «کمیته ویژه مقاومت» تشکیل شده است.
 
رمضانی افزود: برگزاری این همایش، بر اساس رسالت اصلی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و با حمایت مراجع و در راستای وحدت بین مسلمانان، تقریب مذاهب و جمع‌آوری آثار، مقالات و کتب درباره حضرت ابوطالب(ع) در دستور کار قرار گرفته است.
 
دبیر مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به جایگاه و نقش و اهمیت حضرت ابوطالب در تکوین بعثت، افزود: شناخت جریان و نفوذ اجتماعی حضرت ابوطالب در حمایت از رسالت و بعثت پیامبر اکرم(ص) و جایگاه اجتماعی این شخصیت برجسته در تاریخ اسلام ضروری است.

وی با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) همواره حامی و پشتیبان و همراه نبوت و جریان‌ساز در رشد رسالت بود، اضافه کرد: در بعُد حمایتی، ایشان منحصر به فرد بودند. از جمله این موارد، می‌توان به اشعار او در دفاع از پیامبر اشاره کرد که نشانه‌ای از موحد بودنش دارد. البته دفاع از پیغمبر(ص) نه به عنوان کسی که کفیل ایشان بوده، بلکه به عنوان کسی که معتقد به جریان رسالت است، باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه بعضی از افراد و صاحبنظران نسبت به ابعاد شخصیتی حضرت ابوطالب(ع) در موارد مختلف بی‌مهری کرده و تنها وارد بحث ایمان و کفر شده‌اند، افزود: هدف از برگزاری همایش در ارتباط با بحث ایمان و کفر نیست؛ ما معتقدیم این بحث، مختص به مذهب تشیع نیست، بلکه ما این جریان و شخصیت را اسلامی و مربوط به دنیای اسلام می‌دانیم و به همین دلیل، در این همایش، به دنبال این امر هستیم که شخصیت حضرت ابوطالب(ع) را به عنوان فردی جریان‌ساز در امر رسالت و موحد واقعی و یار و همراه پیامبر(ص) مورد بحث و دقت نظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: رحلت و از دست دادن ابوطالب برای پیامبر(ص) آن قدر سخت بود که آن سال، سال عام‌الحزن برای ایشان به حساب می‌آید، چرا که در جریان تحریم و شعب ابیطالب، حتی نگذاشتند پیامبر(ص) ارتباط عاطفی با ایشان داشته باشد و رحلت این شخصیت راهبردی در جریان بعثت و حامی پیامبر سبب غم زیاد بر آن حضرت شد.

انتهای پیام
captcha