انتقاد رئیس‌جمهور جیبوتی از عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3943058
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰

انتقاد رئیس‌جمهور جیبوتی از عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور جیبوتی در واکنش به عادی‌سازی‌ روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی گفت: عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسرائیل، مخالف ابتکار عمل صلح کشورهای عربی است.

به گزارش ایکنا؛ «اسماعیل عمر گوئله»، رئیس‌جمهور جیبوتی در گفت‌و‌گویی تلویزیونی با شبکه الجزیره گفت که عادی‌سازی روابط بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در تضاد با طرح صلح عربی است.

در طرح صلح عربی که به ابتکار پادشاه سابق سعودی مطرح شده، کشورهای عربی شرط کرده‌اند که در صورت تشکیل کشور فلسطین بر اساس طرح دو دولتی، حاضر خواهند بود موجودیت اسرائیل را به رسمیت شناخته و روابط خود با این رژیم را عادی‌سازی کنند.

طی ماه‌های گذشته کشورهای امارات عربی متحده، بحرین، سودان و اخیراً مراکش بدون توجه به این طرح، روابط خود را با رژیم تل‌آویو عادی ‌کردند.

گوئله همچنین گفت: ما مخالف سیاسی کردن بنادر در منطقه شاخ آفریقا هستیم و باید از این بنادر به دور از تنش‌ها و درگیری‌ها استفاده شود.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، موقعیت استراتژیک جیبوتی در دریای سرخ و تنگه باب المندب همچنین باعث شده تا رژیم صهیونیستی با امضای موافقت‌نامه‌های متعدد و صرف هزینه‌های بالا، جیبوتی را به نوعی به حیاط خلوت خود در منطقه تبدیل کنند، به نحوی که طی ۲۰ سال گذشته نه تنها هیچ تهدیدی از سوی این کشور متوجه رژیم صهیونیستی نبوده است، بلکه این کشور به نوعی حافظ منافع اسرائیل در منطقه بوده است.
انتهای پیام
captcha