نکاتی در تقارن ایام فاطمیه و 9 دی / آسیب‌های جریان فاطمیه
کد خبر: 3943227
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰

نکاتی در تقارن ایام فاطمیه و 9 دی / آسیب‌های جریان فاطمیه

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به تقارن نهم دی‌ماه با ایام فاطمیه به مقایسه بین این دو جریان پرداخت و گفت: این مقایسه برای بهره‌گیری از تاریخ نکاتی را یادآور می‌کند.

نکاتی در تقارن ایام فاطمیه و 9 دی / آسیب‌های جریان فاطمیهبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد امروز، پنجم دی‌ماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه احمدآباد ملاباشی با اشاره به تقارن ایام فاطمیه و نهم دی‌ماه، اظهار کرد: در آستانه ایام فاطمیه هستیم و همچنین 9 دی‌ماه که مقارن است با ایام فاطمیه اول، با عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت فرارسیدن شهادت بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و به مناسبت تقارن این ایام؛ نهم دی و شهادت حضرت زهرا(س)، امکان مقایسه‌ای بین این دو جریان وجود دارد و برای بهره‌گیری از تاریخ نکاتی لازم به توجه است.

وی ادامه داد: این دو، جریان‌هایی هستند که یکی در نظام اسلامی صدر اسلام به‌وجود آمد و یکی نظام اسلامی زمان حاضر و هر دو جریان را هم خواص بی‌بصیرت به‌وجود آوردند و بر این مبنا اولین آسیب هر نظامی اگر در قالب نظام اسلامی باشد وجود خواص بی‌بصیرت است، خواصی که با پدیده نفاق همرنگ شوند، در صدر اسلام این جریان به‌وجود آمد و در زمان حاضر هم مشابه آن را مشاهده کردیم.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد بیان کرد: دومین نکته‌ای که بین هر دو جریان به‌صورت مشترک وجود دارد این است که در صدر اسلام ما با دو رهبر مواجه بودیم، رهبری وجود مبارک پیامبر اسلام(ص) و سپس رهبری امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)، در نظام اسلامی نیز با دو رهبری مواجه شدیم، رهبری امام راحل و رهبری مقام معظم رهبری، تعامل با دو رهبر و تمایز بین دو رهبر و امتیاز قائل شدن رهبر اول با رهبر دوم هم در صدر اسلام دیده شد هم در دوره انقلاب اسلامی که این اتفاقات قابل تأمل و تفکر است.

مدرسی افزود: در صدر اسلام پیامبر به تمام معنا حاکم بود و مردم هم متعبد اما با رحلت پیامبر پذیرش حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) برای عده‌ای ناخوشایند بود و عنوان می‌کردند اختیاراتی که پیامبر(ص) داشت را دیگر امیرالمؤمنین نباید داشته باشد و آن نفوذ کلمه‌ای که پیامبر(ص) داشت را نباید برای امیرالمؤمنین(ع) قائل شد. عین همین جریان را ما در انقلاب اسلامی هم دیدیدم، کسانی که با امام همراه بودند همگام و همراز بودند بعد از رحلت امام آن‌گونه که باید و شاید در قالب خواص بی‌خاصیت نتوانستند همراهی و همگامی با رهبری را بعد از امام برای خودشان ایجاد کنند، اختیارات را متفاوت قائل شدند و حتی امروز دم از اصلاح قانون اساسی می‌زنند و برای حل مشکلات معیشتی مردم به قانون اساسی متمسک می‌شوند چیزی که در حقیقت جز بهانه‌ای بیش نخواهد بود.

امام جمعه بخش مرکزی یزد اظهار کرد: ما در صدر اسلام یک پدیده زشتی را دیدیدم و آن مطلق‌انگاری صحابه بود، کسانی که در رکاب پیامبر(ص) بودند مصونیت داشتند و از هرگونه خطایی خود را مبرا می‌دانستند و دیگران را هم مجبور می‌کردند که ما را مبرای از خطا بدانید. در انقلاب اسلامی هم چنین جریانی اتفاق افتاد، کسانی که همراه امام راحل در پاریس بودند و همراه با ایشان در پرواز انقلاب به کشور ما وارد شدند، این‌ها باید مصون از خطا باشند طبق همان دیدگاهی که صحابه را مصون از خطا می‌بیند.

وی ادامه داد: طبق دیدگاهی که صحابه پیامبر(ص) را به‌صورت مطلق مصون از خطا برای خودش ترسیم می‌کند این هم یکی از آسیب‌های جریان فاطمیه است و همین‌گونه نگاه باعث شد تا جریان فاطمیه محقق شود. در صدر اسلام اختلاف با امیرالمؤمنین را اختلاف سلیقه‌ای و اجتهادی معرفی کردند، امروز هم بعد از رحلت امام(ره) اختلاف با رهبری را برای خودشان اختلاف در سلیقه و در برداشت معرفی می‌کنند و این هم یکی دیگر از آسیب‌هایی بود که هم در صدر اسلام مشاهده شد و هم در زمان حاضر.

مدرسی افزود: در صدر اسلام ما یک ظاهر و پشت صحنه‌ای را می‌دیدیم و ائمه معصومان(ع) ما را متذکر کردند به پشت صحنه‌های هر حادثه‌ای و بر این اساس نباید پشت صحنه‌ها را فراموش کرد و در جریان 9 دی هم عده‌ای بودند در ظاهر در میدان اما پشت صحنه به تعبیر رهبر معظم انقلاب کسانی بودند که جریان را از دست خواص بی‌بصیرت خارج کردند کسانی که با سرویس‌های جاسوسی در ارتباط بوده و صحنه گردان بودند و می‌خواستند پایه‌های نظام اسلامی را در بین جوامع بشری و ایران اسلامی سست کنند. امیدواریم خدای متعال به همه ما توفیق بصیرت، بینش و درک مفاهیم تاریخی، قرآنی و روایی را بیش از پیش عنایت کند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه موضوع بودجه یکی از مباحث لازم به توجه امروز کشور ما است که دولت در قالب لایحه در اختیار مجلس قرار داده و دیدگاه‌های متمایزی که مجلسیان با توجه به کارشناسان خبره‌ای نسبت به این بودجه دارند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «اگر اختلاف نظر دارید سعی کنید با مذاکره حل کنید» ما تشکر می‌کنیم از کسانی که در مسیر حل مشکلات مردم با نشست و برخواست‌های کاربردی و مذاکره‌ای انجام وظیفه و مأموریت می‌کنند اما باید توجه داشت بودجه‌ای که مد نظر قرار می‌گیرد اولا همگام با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باشد و در مرحله دوم باید بودجه‌ای باشد که ان‌شاءالله در دولت آینده و دولت جوان انقلابی نیز کاربردی باشد.

وی ادامه داد: ما نباید فقط بودجه را برای دولت امروز ببینیم زیرا داریم زمان و روزهای پایانی دولت امروز را سپری می‌کنیم و چون ماه‌های پایان سال است و طبعا باید این بودجه برای دولت آینده نیز در نظر گرفته شود، لذا دو ویژگی مهم و اساسی را باید داشته باشد و همراه باشد با سیاست‌های بیانیه گام دوم و دولت جوان انقلابی که ان‌شاءالله مردم ما با بصیرت و بینش و حضور در صحنه در ایام انتخابات شکل خواهند داد.

مدرسی با اشاره به موضوع fatf گفت: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌ها بیان فرمودند: «ما نیازی به کنوانسیون‌هایی که از طرف خارج برای ما املا می‌شود نداریم مگر ما خودمان فکر و اندیشه نداریم و چه نیازی داریم برای ملحق شدن به بیانیه‌هایی که آن‌ها برای ما دیکته می‌کنند و آنها برای ما چیزهایی را دیکته خواهند کرد که هم قدرت ما را کاهش دهد هم استقلال ما را مورد هدف قرار دهد و هم تمکین ما را نسبت به آن‌ها زیاد کند و من با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام کار ندارم آنچه مهم است آن است که این نظام اسلامی بعد از چهل و اندی سال باید همچنان با اقتدار در برابر زیاده خواهی‌های عالم به ویژه استکبار، انگلیس و آمریکا ایستادگی کند و اجازه ندهیم به هیچ وجه به صورت ظاهر و در باطن نفوذی بخواهد در انقلاب ما اعلام حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به رعایت موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی از سوی مردم به فضل الهی ابتلا به بیماری کرونا در استان یزد بسیار پایین آمده است و هم چنان سیر نزولی را شاهد هستیم. از مردم عزیز خواهشمندیم که به دستورالعمل‌های بهداشتی توجه لازم داشته باشند و برای ریشه‌کنی این بیماری و ایجاد امنیت تلاش کنند زیرا اگر امنیت نباشد ما نمی‌توانیم فرهنگ دینی را ایجاد کنیم و سایر بخش‌ها نیز دچار اختلال و کاستی می‌شود.

انتهای پیام
captcha