نیازمند نوآوری در عرصه مدیریت تعلیم و تربیت دینی هستیم
کد خبر: 3943629
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد؛

نیازمند نوآوری در عرصه مدیریت تعلیم و تربیت دینی هستیم

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند دانش‌افزایی پیوسته است، گفت:‌ هنگامی که تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد، بر پیچیدگی‌های امر افزوده می‌شود، به همین منظور نیاز جدی به ابتکار، خلاقیت و نوآوری در عرصه مدیریتی این فضا وجود دارد.

مدیریت تعلیم و تربیت نیازمند رویکردی فرابخشی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، پانزدهمین نشست گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارتخانه و سایر دستگاه‌ها امروز یکشنبه هفتم دی‌ماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بستر شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) برگزار شد.

حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این نشست با تأکید بر اینکه تعلیم و تربیت فرصت بی‌نظیر برای جامعه به منظور ساختن آینده‌ای بهتر است و افراد را برای حضور فعال در یک زندگی جمعی آماده می‌کند، اظهار کرد: تحقق اهداف دنیا و آخرت در گروی بهره‌مندی مؤثر از فرصت تعلیم و تربیت و شکل‌دهی مطلوب به شخصیت و زندگی انسان‌هاست. اکنون این فرصت در اختیار آموزش و پرورش است و کار تعلیم و تربیت افراد در سنین پایین به این نظام سپرده می‌شود.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: در عین حال یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که باید درباره آن اندیشید این است که تا کنون چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت بسیار مهم استفاده کنیم؟ البته این مأموریت بزرگ فقط بر دوش آموزش و پرورش نیست و نهاد‌های متعددی باید پای کار تربیت نسل نو باشند. همچنین درباره این پرسش باید اندیشید که تا چه حد این مجموعه‌ها و دستگاه‌ها و نهاد‌ها و تحرکات آن‌ها هم‌افزا بوده و تلاش‌های ما در کنار یکدیگر به شکل‌گیری تعلیم و تربیت منسجم کمک کرده است. در این راستا، یکی از مهمترین نهاد‌ها در امر تعلیم و تربیت دینی افراد در کشور، حوزه‌های علمیه است و بیشترین نزدیکی را از لحاظ مأموریت‌های تربیتی با مجموعه آموزش و پرورش دارد.
 
حاجی میرزایی، وزیر
وی با اشاره به اینکه نسل جدید در معرض مخاطرات جدی قرار دارد، افزود: پدیده‌های جدید با سرعت در حال تغییر سبک زندگی و در معرض خطر قرار دادن آرامش جامعه است، به همین دلیل عرصه تعلیم و تربیت باید بتواند کاری کند که دانش‌آموزان روی پای خود بایستند و در برابر این مخاطرات و تهاجمات مواجهه فعال و هوشمندانه داشته باشند. علی‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته بر این باور هستم که از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده نکردیم و خوب است در زمینه افزایش تعاملات و همکاری‌ها به نگرش واحد برسیم.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در سخنانی با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت، اساسی و بنیادین و در جهت ساخت آینده انسان‌هاست، اظهار کرد: این درست است که اضلاع اساسی حوزه علم و فرهنگ؛ آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های علمیه است و این‌ نهادها نقشی بنیادی در تعلیم و تربیت نسل و ساخت آینده انسان دارند، اما مبرهن است که آموزش و پرورش جایگاه پایه‌ای و اساسی نسبت به سایر اضلاع در این حوزه دارد.
 
 
مدیریت تعلیم و تربیت نیازمند رویکردی فرابخشی است
اعرافی با تأکید بر اینکه جایگاه و نقش بنیادین آموزش و پرورش برای همه ما قابل احترام بوده و خود را موظف به همکاری می‌دانیم، ادامه داد: در عین حال مدیریت در حوزه تعلیم و تربیت نیازمند دانش‌افزایی پیوسته است و نباید از این جنبه غافل شد، یک مدیر در حالی که باید بر کار خود متمرکز باشد، باید دارای رویکردی جامع و فرابخشی نیز باشد. از دیگر سو، هنگامی که تعلیم و تربیت دینی مدنظر باشد، بر پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود، به همین منظور نیاز جدی به ابتکار، خلاقیت و نوآوری در عرصه مدیریتی این فضا وجود دارد.

وی بیان کرد: مدیران باید توانایی برانگیختن شور و نشاط در مجموعه را داشته باشند، مدیری موفق است که بتواند شور و انگیزه جدیدی بیافریند و افراد را در مسیر اهداف خود به نشاط روزافزون وادارد. در این مسیر باید مراقب کلیشه‌ای شدن در عرصه مدیریت آموزشی بود که این مسئله سمی مهلک است. در عین حال مدیر باید نمادی از صمیمیت و قاطعیت باشد. اگر توازن وجود نداشته باشد، موفقیت در کار بزرگ تعلیم و تربیت محقق نخواهد شد. به همین منظور از شرایط اساسی معلم و مدیر بودن، عشق به تربیت، است.

اعرافی با بیان اینکه مدیر باید نگاهی متوازن به تمامی عرصه‌های فعالیتی داشته باشد، اظهار کرد: قدرت تعامل و بسیج امکانات، هم‌گرایی درون دستگاهی و فرادستگاهی نیز بسیار مهم است. همچنین طراحی برنامه‌های منطقه‌ای و برش خورده از راهبرد‌های کلان سند تحول بنیادین نیز باید مورد توجه مدیران عرصه تعلیم و تربیت قرار گیرد و همچنین برای پیش‌بینی منابع پایدار در جهت انجام فعالیت‌های گوناگون برنامه‌ریزی کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به طرح‌های امین و روشنا که به همت آموزش و پرورش در حال پیگیری است، گفت: برای همکاری در توسعه طرح امین اعلام آمادگی می‌کنیم. باید مراقب بود که که طرح‌ها به درستی اجرا شود. اخیراً نیز طرحی با نام حبل‌المتین در حوزه طراحی شده و دارای بسته‌های آموزشی و بسته‌ای کامل و جامع است.

اعرافی با بیان اینکه شورا‌های آموزش و پرورش دارای ظرفیت‌های بزرگی هستند و مدیران باید از این ظرفیت بهره‌های لازم را ببرند، ادامه داد: همچنین درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهد‌های کودک به آموزش و پرورش، باید آمادگی کاملی در مجموعه آموزش و پرورش و ستاد‌های همکاری وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اسناد حوزه علمیه آماده شده و بیش از ۱۰۰ طرح در حال نهایی یا اجرا شدن است، گفت: حوزه علمیه ادعایی نداشته که بخواهد جای دانشگاه را بگیرد، این دو مکمل یکدیگر هستند. باید از ظرفیت‌های حوزه در جهت تولید محتوای متناسب با آموزش و پرورش استفاده کنیم.
انتهای پیام
captcha