دستیابی حضرت زهرا(س) به‌ مقام عبودیت و بندگی در اوج مقاومت
کد خبر: 3943850
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

دستیابی حضرت زهرا(س) به‌ مقام عبودیت و بندگی در اوج مقاومت

مدرس خارج فقه در حوزه علمیه مشهد گفت: حضرت زهرا(س) با تمام سختی‌هایی که در مسیر تشکیل حکومت اسلامی وجود داشت، در کنار پدر و همسر، با نیروی مقاومت خود توانست تمام حوادث ‌را تبدیل به فرصت‌های معنوی و مادی کند و در اوج مقاومت به بالاترین مقام عبودیت و بندگی دست یابند.

حضرت زهرا(س) با مقاومت‌ در برابر مشکلات توانستند به اوج مقام بندگی دست یابند/ مقاومت، صبوری و استقامت از ویژگی‌های حضرت زهرا (س)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه‌علمیه مشهد، شامگاه گذشته، هفتم دی‌، در برنامه‌ای با عنوان «حضرت فاطمه زهرا(س)؛ اسوه مقاومت» که به همت هیئت اندیشه‌ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به فرهنگ مقاومت در سیره فاطمی(س)، اظهارکرد: در ابتدا برای اینکه موضوع این بحث‌ را به خوبی درک کنیم، مروری بر سختی‌ها و مشکلات حضرت زهرا(س) در دوران مختلف زندگی و صبوری‌، استقامت و ایستادگی‌‌هایش در برابر این دشواری‌ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما اگر نگاهی به زندگانی حضرت زهرا(س) داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که تمام دوران زندگی آن حضرت همراه با سراسر مقاومت، صبوری و استقامت در برابر سختی‌ها بوده است، در لحظه بدو تولدشان در غربت و تنهایی بوده‌اند، آنجایی که تمام دوستان حضرت خدیجه کبری(س)، وی ‌را رها کردند و در غربت و تنهایی هنگام زایمان دخترشان با توسل به حق، از آسمان بانوان بهشتی آمدند و در این امر حضرت را کمک کردند. در دوران کودکی مادرش را از دست داد و در سختی‌های آغاز هجرت رسول خدا(ص)، همراه پدر بود.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد، بیان کرد: این مقاومت‌ها و ایستادگی‌ها تا زمان ارتحال و پس از ارتحال حضرت رسول اکرم(ص) نیز با توجه به ماجراهای عظیمی که در این برهه از تاریخ برایشان به وجود آمد، ادامه داشت. به‌گونه‌ای که این مقاومت و ایستادگی در انجام وظایف و تکالیف الهی ‌را در وجود این بانوی بزرگ اسلام شاهد هستیم.

محورهای فرهنگ مقاومت

زمانی ادامه داد: تعریف مقاومت، ویژگی‌های اهل، شرایط و ثمرات مقاومت را می‌توان چهار محور اصلی در فرهنگ مقاومت حضرت زهرا(س) دانست، در خصوص محور اول که همانا تعریف مقاومت است، همواره اگر بخواهم یک تعریف شفاف از این روحیه و فرهنگ عظیم که بخش عظیمی را در فرهنگ اسلام در حوزه‌های فردی و اجتماعی تشکیل می‌دهد، ارائه کنم باید بگویم که مقاومت یعنی ایستادگی، دفاع و مواجه قهرمانانه با مشکلات و با موانعی که در برابر اصول و مبانی الهی قرار دارد.

وی تصریح کرد: توضیح اجمالی این مطلب آن است که در رابطه با پذیرش دین خدا، ما دو دسته از افراد را داریم، دسته نخست افرادی هستند که دین خدا را پذیرفته‌اند، اما سختی‌گریز و رفاه‌طلب هستند، بدین منظور که دین و خدا را می‌خواهند، اما تا آنجایی که مزاحم عیش و رفاه آن‌ها نباشد. گروه دوم نیز افرادی هستند که اصول و مبانی دینی‌ را با عمق جان درک و لمس کرده‌اند، چنین افرادی حاضر هستند که در برابر اصول و مبانی الهی ایستادگی و حتی هزینه کنند، چرا که با تمام وجود به حقیقت و معارف دینی ایمانی راسخ دارند، این در حالی است که وقتی انسان این حقایق‌ را احساس کند و درون خود به آن‌ها برسد، هرگز حاضر نیست که از این اصول و مبانی دست بردارد و در اینجاست که مقاومت، خود را نشان می‌دهد.

این مدرس حوزه‌ علمیه مشهد، تصریح کرد: از این رو اگر بخواهیم عناصر تشکیل‌دهنده مقاومت‌ را بشماریم، به سه عنصر می‌رسیم، «ایستادگی و صبوری»، «درک حقایق معارف و «مبانی و اصول دینی» و عنصر سوم نیز «هزینه کردن، عبور کردن از راحتی و خواهان اسلام، قرآن و خدا بودن» است و به نوعی در راه رسیدن به آن‌ها از هرگونه هزینه کردن دریغ نداشته باشیم.

ویژگی‌های اهل مقاومت

زمانی در خصوص ویژگی‌های اهل مقاومت‌ که دومین‌محور در راستای فرهنگ مقاومت در سیره فاطمی(س) است، اظهار کرد: ویژگی اول اهل مقاومت سه باور، باور قطعی به معارف الهی، باور به امامت، حجت خدا و معاد و در نهایت هم بی‌توجهی به دنیا نیز از دیگر ویژگی‌های اهل مقاومت است که در ادامه به توضیح هر یک از این موارد پرداخته خواهد شد.

وی گفت: درباره باور به معارف الهی باید گفت تا زمانی‌که انسان به معارف الهی باور قطعی نداشته باشد، نمی‌تواند اهل مقاومت باشد، باور به توحید، یگانگی حضرت حق و اینکه همه امور به دست پروردگار است باعث می‌شود که انسان در تمام شرایط و سختی‌هایی که دارد توکل و اعتماد به خدا را از دست ندهد که این خود موجب دلگرمی و اتصال او به حضرت حق می‌شود و به نوعی از این طریق نیرویی معنوی را جذب می‌کند و با آن می‌تواند مقاومت کند. حضرت زهرا(س) نیز از همین باور مستحکم توحیدی برخوردار بودند و گره‌گشایی‌های خداوند را لمس و درک می‌کرد.

این مفسر، باور به امامت و حجت خدا را دومین ویژگی در این مسیر دانست و اظهار کرد: در حقیقت هرچه که باور به امام، رهبر و فردی که جلودار این حرکت الهی است، مستحکم‌تر باشد، مقاومت هم قوی‌تر و بیشتر خواهد شد، باور به حجت خدا و واسطه بین مخلوق و خالق سبب می‌شود که با اتکا بر او به واسطه فیض الهی این مقاومت قوی‌تر و شدیدتر ‌شود، این در حالی است که امروزه هرچه باور ما به حضرت مهدی(عج) قوی‌تر باشد، آن حضرت ما را می‌بیند و به ما توجه خواهد داشت و این اتحاد و باور قوی است که روحیه مقاومت ‌را در انسان بالا می‌برد.

زمانی باور به معاد را سومین ویژگی اهل مقاومت عنوان کرد و گفت: در حقیقت معاد، مقاومت ‌را برای انسان شیرین می‌کند، زیرا در هر لحظه‌ای که انسان در راه خدا مقاومت می‌کند و سختی‌ها را متحمل می‌شود، می‌داند که این‌ سختی‌ها در نامه عمل او به عنوان پاداش برایش ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: فردی که دارای چنین باور محکمی است و معاد را با تمام وجود پذیرفته، می‌داند که هر سختی که در راه خدا تحمل می‌کند، خداوند متعال در روز قیامت، چندین برابر آن‌ را برای او پاداش ثبت می‌کند و همین امر سبب می‌شود که در راه خدا عاشقانه حرکت کند، این در حالی است که یاران امام حسین(ع) نیز در روز عاشورا از چنین باوری برخوردار بودند، زیرا که دیدار پروردگار تمام آن سختی‌ها را برایشان تبدیل به شیرینی کرده بود.

بی‌توجهی به دنیا و زینت‌های آن

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد، بیان کرد: ویژگی دوم اهل مقاومت این است که حب دنیا را از وجود خود بیرون کرده‌اند و در حقیقت به دنیا و زینت‌های آن نیز بی‌توجه هستند و دنیا در برابر این افراد بی‌ارزش است و هیچ جاذبه‌ای برای آن‌ها ندارد، چرا که جانی‌که جاذبه‌های معنوی و الهی را درک می‌کند زرق و برق دنیا برای او هیچ رنگ و بویی ندارد، بنابراین افرادی که اهل مقاومت هستند، با تمرکز بر روی این نکته به درجات معرفتی بالایی رسیده‌اند.

زمانی تصریح کرد: ما شاهد هستیم که پیروان حضرت زهرا(س)، شهدای گرانقدری که در زمان دفاع مقدس از سرزمین خود دفاع کردند، شهدای مدافع حرم و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی و سایر افرادی که در راه خدا جهاد کردند و سختی‌ها و مواجه به دشمن ‌را بر راحتی ترجیح دادند و از جان خود گذشتند، همگی به این دنیا بی‌توجه بودند که توانستند به چنین درجات عالی دست یابند، در حقیقت انسان با این روحیه است که می‌تواند فرهنگ مقاومت را در وجود خود اجرایی و نهادینه کند.

شرایط مقاومت؛ محور سوم در فرهنگ مقاومت سیره فاطمی(س)

وی در خصوص محور سومی که در بحث فرهنگ مقاومت در سیره فاطمی(س) وجود دارد، شرایط مقاومت است، بیان کرد: اگر بخواهیم یک مقاومت تمام‌عیار الهی و براساس مقاومت در سیره فاطمی داشته باشیم باید به چند مورد توجه داشته باشیم. اولین بحث، بحث تهذیب و خودسازی است، در حقیقت تا انسان تهذیب و خودسازی نداشته باشد، نمی‌تواند اهل مقاومت باشد، به تعبیر دیگر نیز مقاومت ابتدا از درون آغاز می‌شود و سپس به بیرون سرایت می‌کند، از این‌رو ما باید ابتدا در برابر دشمنان درونی مقاوم باشیم و بتوانیم ایستادگی کنیم و خود را بسازیم تا مقاومت در مقابل دشمنان خارجی داشته باشیم.

این مفسر تصریح کرد: اگر فردی درون خود اسلام نداشته باشد و خودسازی نکرده باشد، نمی‎تواند اهل‌مقاومت باشد، چون آمال، آرزوها و خواسته‌های نفسانی، او را زمین‌گیر می‌کند و به سازش در برابر دشمنان می‌کشاند، اگر انسان از این خودسازی غفلت کند، مقاومت برای او نه تنها تبدیل به حقیقت نمی‌شود، بلکه به یک شعار تبدیل می‌شود، اما وقتی خودسازی کرده باشد قطعا می‌تواند در جبهه‌های خارجی در برابر دشمنان مقاومت کند.

زمانی دومین شرط در فرهنگ مقاومت که از حضرت زهرا(س) می‌آموزیم‌ را ایجاد روحیه اتحاد و وحدت در تمام نیروهایی که در خط ولایت حرکت می‌کنند، دانست و گفت: فرهنگ مقاومت با روحیه وحدت، برادری و اتحاد شکل می‌گیرد، چرا که یک دست نمی‌تواند صدا داشته باشد و باید مقاومت با اتحاد و هملی شکل ‌گیرد و گسترش پیدا ‌کند، هرجایی که این روحیه برادری قوی شده باشد، در آنجا مقاومت در اوج خود قرار دارد و در هر جایی که میان نیروهای ولایی تفرقه‌ای ایجاد شود، مقاومت صلابت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند آنچنان که باید تاثیر شگرف خود را در پیشبرد آن اهداف داشته باشد.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد، اظهار کرد: شرط سوم در مقاومت، بصیرت است. افرادی که اهل مقاومت هستند بصیرت دارند، بدین منظور که باید به نقشه‌های دشمنان به خوبی واقف باشند و نقشه‌های دشمن‌ را به خوبی تشخیص دهند و به این صورت است که می‌توانند در برابر مکر دشمنان با یک بصیرت الهی مقاومت کنند، اگر این دشمن‌شناسی و شناخت نقشه‌های دشمن و محاسبات صحیح در اینجا نباشد، مقاومت شکل نخواهد گرفت.

زمانی تأکید کرد: این در حالی است که حضرت زهرا(س) نیز با تدابیر و بصیرتی که داشتند همیشه از نقشه دشمنان آگاه بودند و در مقابل هریک از آن‌ها واکنش‌های قابل توجهی ‌را از خود نشان می‌دادند و با همین روحیه بصیرتی خود نیز در برابر دشمنان مقاومت می‌کرد و در حقیقت این همان فاطمه‌ای است که در برابر دشمنان حقایق را بازگو و روشنگری می‌کرد و هرگز یک ذره در برابر دشمنان سازش و تسلیم را نمی‌پذیرفت و تمامی آنچه را که به مقاومت مرتبط می‌شود دارا بود.

ثمرات مقاومت

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد با اشاره به محور چهارم در راستای فرهنگ مقاومت در سیره فاطمی(س) نیز، بیان کرد: محور چهارمی که در این راستا وجود دارد، ثمرات مقاومت است و اولین ثمره آن پیروزی و دومین ثمره تربیت نسل مقاومت است، اگر مقاومت کنیم نسلی ‌را تربیت خواهیم کرد که مسیر مقاومت را ادامه خواهند داد، حضرت زهرا(س) نیز با مقاومت جانانه خود نسلی را تربیت کرد و در دامان خود دختری را پرورش داد که فرهنگ مقاومت را به زیبایی در ماجرای عاشورا و پس از عاشورا به نمایش گذاشت. ثمره سوم در این بحث نیز زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) است که مقاومت، زمینه‌ساز ظهور می‌شود و این مقاومت جانانه موجب می‌شود که سربازان حضرت مهدی(عج) آماده و مهیا باشند تا بتوانند از این طریق ظهور آن حضرت را درک کنند.

انتهای پیام
captcha