اولین جشنواره ایده‌پردازی «قرآن شیرین» برگزار می‌شود
کد خبر: 3944868
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
با هدف پاسخ به این پرسش که چرا عموم جامعه با قرآن مأنوس نیستند؟ /

اولین جشنواره ایده‌پردازی «قرآن شیرین» برگزار می‌شود

یکی از اساسی‌ترین سؤالاتی که جامعه قرآنی باید برای حل آن راهکاری مناسب و دقیق ارائه دهد، این است که چرا عموم جامعه با قرآن مأنوس نیستند؟ به همین منظور اولین جشنواره «قرآن شیرین» به منظور جذب ایده‌های جدید در حوزه ارائه قرآن از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا، «اولین جشنواره ایده‌پردازی قرآن شیرین» به منظور جذب ایده‌های جدید در حوزه ارائه قرآن از سوی مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که فقط 10 درصد مردم ایران روزانه و همیشه قرآن تلاوت می‌کنند، در حالی که تلاوت روزانه قرآن کمترین مرتبه انس با قرآن و با توجه به روایات، حد واجب انس با قرآن است، به گونه‌ای که امام صادق(ع) می‌فرمایند که هرکس در روز کمتر از 50 آیه بخواند در زمره فاسقین است.

آیا ظرفیت‌های تبلیغی قرآن محدودند؟ می‌توان گفت کمترین ظرفیتی که برای تبلیغ قرآن می‌توان از آن نام برد کرسی‌های تلاوت قبل از همایش‌ها و هیئات است، در حالی که صداوسیما و آموزش و پرورش از بزرگترین ظرفیت‌های تبلیغی قرآن‌اند که به صورت دقیق در «کارگاه جشنواره قرآن شیرین» بررسی خواهند شد. پس ریشه مشکل جای دیگری است که با توجه به ظرفیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم هنوز آیات به گوش عموم جامعه آشنا نیست، به گونه‌ای که هیچ انگیزه‌ای برای شنیدن آیات ندارند، در حالی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «معنای اینکه ما می‌گوییم [اگر] به قرآن عمل کنیم، زندگی درست خواهد شد، این است که معارف قرآنی وجود دارد، این معارف باید تبدیل بشود به گفتمان‌های عمومی‌ در بین مردم؛ آن‌قدر تکرار بشود، آن‌قدر کار بشود، آن‌قدر بنویسند، آن‌قدر شعرا و اُدبا و هنرمندان درباره‌ آن کار هنری بکنند که اینها بشود جزو واضحات و بینات جامعه‌ اسلامی؛ البته این نشدنی نیست، دور از دسترس هم نیست، خیال نکنند که حالا این کارها را اگر بخواهیم بکنیم، صد سال طول می‌کشد؛ نه، اگر اهل دل و اهل دین همت بکنند، این کارها خیلی زود تحقق پیدا می‌کند؛ باید این‌جور دنبال قرآن رفت. (بیانات به تاریخ ۱۳۹۶/۰۲/۰۷)

علی‌اصغر رضوانی، مسئول مرکز قرآن و عترت ناحیه بسیج دانشجویی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: با بررسی دقیق‌تر مشهود است، زمانی که معارف دینی به شکلی جذاب و قابل فهم برای عموم جامعه ارائه شود، مردم از آن استقبال می‌کنند و آن را به خاطر می‌سپارند؛ به عنوان مثال دعای «الهی عظم البلا» که قبل از ارائه از سوی علی فانی، کمتر کسی به آن مراجعه می‌کرد و آن را می‌خواند، بعد از آنکه آن کلیپ معروف با صدای خوب علی فانی ساخته شد کار به جایی رسید که حتی مساجد هم بعد از نماز این دعا را می‌خواندند. لذا مردم سخت با قرآن ارتباط برقرار می‌کنند، تا جایی که حتی گوشی برای شنیدن قرآن ندارند، زیرا شاید ارائه قرآن متناسب با ذائقه آن‌ها نباشد. پس اگر کانال ارتباطی مردم با قرآن فراهم شود، امید می‌رود که عموم جامعه با قرآن ارتباط برقرار و به آن توجه کنند.

علاقه‌مندان با مراجعه به سایت مبشران و انتخاب کارگاه جشنواره قرآن شیرین و گذراندن کارگاه می‌توانند در قسمت بارگذاری تکالیف ایده‌های خود را در حوزه ارائه جذاب قرآن، بارگذاری یا به سایت آپارات مراجعه و عبارت «قرآن شیرین» را جستجو کنند و کارگاه جشنواره قرآن شیرین را ببینند و سپس ایده خود را در اینستاگرام به صفحه quran_shirin@ ارسال کنند.

 

انتهای پیام
captcha