مؤسسات قرآن و مشکلاتی که سودای حل شدن ندارند
کد خبر: 3945238
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸

مؤسسات قرآن و مشکلاتی که سودای حل شدن ندارند

در نشست صمیمی اساتید، پیشکسوتان، مدیران مؤسسات قرآن و عترت و فعالان قرآنی خراسان جنوبی با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکلاتی بیان شد که سال‌هاست چالش‌های مؤسسات قرآن این استان است، اما انگار حل‌شدنی نیستند.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، طی سفر عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی حجت‌الاسلام علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان‌جنوبی، نشستی با حضور اساتید، پیشکسوتان، مدیران مؤسسات قرآن و عترت و فعالان قرآنی این استان، شب گذشته، 13 دی‌ماه در سالن اجتماعات کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد؛ در این نشست صمیمی مشکلاتی از سوی حاضران بیان شد که سال‌هاست از چالش‌های مؤسسات قرآن خراسان‌جنوبی به‌شمار می‌رود، اما انگار حل‌شدنی نیستند.

مؤسسات قرآنی و مشکلاتی که انگار سودای حل شدن ندارند

محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ــ فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در این نشست با بیان اینکه مسئله مالیات مؤسسات قرآنی یک معضل بزرگی است، گفت: مؤسسات قرآنی باید از این امر مستثنی شوند چراکه مؤسسه‌ای که درآمد سالش ۲۰ میلیون تومان نمی‌شود، نمی‌تواند مالیات دهد.

وی، پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیته‌ای برای یکسان‌سازی طرح‌های قرآنی سازمان‌های قرآنی برای جلوگیری از سردرگمی مؤسسات و یکپارچه‌سازی سامانه‌های متعدد قرآنی ارائه داد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ــ فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌جنوبی با تأکید بر ضرورت دخیل کردن پارامترهای وسعت، پراکندگی جمعیت و همزیستی با فرق و مذاهب در تخصیص اعتبار به استان‌ها، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست نگاه ویژه‌تری برای حل مؤسسات قرآنی داشته باشد.

محمدابراهیم دیانی، مدیر مؤسسه سفینة‌النجاة بیرجند نیز در این جلسه بیان کرد: ایجاد مکان مشترک برای مؤسسات قرآنی، راهکاری مفید برای حل مشکل مکان این مؤسسات است.

خراسان‌جنوبی؛ استعداد بسیار اما توجه کم

حمیدرضا جعفری، مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ نیز در این نشست اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی استانی محروم هستیم، اما به لحاظ سبقه فرهنگی توانمندی‌های بسیار بالایی داریم.

وی با اشاره به تهاجمات فرهنگی که استان مرزی خراسان‌جنوبی با آن روبرو است، افزود: این استان باید دژ محکمی در مقابل تهاجمات فرهنگی باشد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با بیان اینکه در حد استعداد این استان بر روی فعالیت‌های قرآنی کار نشده، در حالی که قرآن در رأس فرهنگ ماست، افزود: هنوز مؤسسات درگیر درآمد خود هستند  و باید فضایی ایجاد کرد که از این حالت درآیند.

جعفری ادامه داد: قرآن باید عامل وحدت باشد، اما در بحث ادغام دیدیم اتفاقات عجیبی افتاد و تفرقه عجیبی ایجاد شد که نباید این‌گونه باشد و مفاهیم قرآنی ظرفیت‌های مغفول مانده برای ایجاد وحدت هستند.

مؤسسات قرآنی و مشکلاتی که انگار سودای حل شدن ندارند

اعتبارات قطره چکانی

هادی مساح، یکی از فعالان قرآنی نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی این است که فاصله زیادی با پایتخت داریم و اعتبارات به‌خوبی به ما نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه با وجود مخاطرات خرده فرهنگ‌ها در این استان نیاز است تخصیص اعتبار با این نگاه‌ها انجام شود، افزود: در تقسیم‌بندی اعتبارات اولویت‌بندی فرهنگی وجود ندارد  و فعالان قرآنی از موازی‌کاری رنج می‌برند.

یوسف سالاری، عضو هیئت مدیره یکی از مؤسات اهل سنت نیز اظهار کرد: در بحث اهل سنت و فعالیت‌های قرآنی خیل عظیمی از قرآن‌آموزان وجود دارند که لازم است تعاملاتی بین برداران اهل سنت و بخش‌های اداری صورت گیرد.

تقاضای رایگان شدن آزمون قرآن و عترت

لیلا پرویزی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت معراج بیرجند نیز با بیان اینکه حمایت‌ها در سال‌های اخیر تنها در قالب برخی طرح‌ها و آزمون‌ها بوده است، تصریح کرد: تقاضای رایگان شدن آزمون قرآن و عترت باتوجه به شرایط خاص استان را داریم.

وی بر آسیب‌شناسی آزمون قرآن و عترت و توجه بیشتر به روند صدور مجوزهای فعالیت و تسریع در آن تأکید کرد.

مؤسسات قرآنی و مشکلاتی که انگار سودای حل شدن ندارند

مشکل حل‌نشدنی مکان مؤسسات

زهرا موسوی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نور هدایت نیز با بیان اینکه می‌توان برنامه‌های مشترکی بین ایران و افعانستان برگزار کرد، بیان کرد: ادارات و نهادها در سراسر استان مکان‌ها و ساختمان‌های خالی دارند که می‌تواند در اختیار مؤسسات قرآنی با انعقاد قراردادهایی قرار گیرند.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت خیّران در استان، بر واگذاری برنامه‌های فرهنگی و قرآنی ادارات و مدارس به مؤسسات قرآنی تأکید کرد.

موسوی با تأکید بر ضرورت جذب نیروهای قرآنی در دانشگاه‌ها، افزود: موافقت اخذ امتیاز یک نشریه علمی پژوهشی در استان به ارائه بهتر پژوهش‌ها کمک خواهد کرد و یا اگر امکان ندارد، لازم است مقالات فعالان قرآنی در مرکز چاپ شود.

عدم توجه به نیازمندی‌های قرآنیان روشندل

علی رجب‌زاده، مدیر مؤسسه قرآنی منهاج عشق‌آباد خراسان‌جنوبی نیز که از طریق ویدئوکنفرانس در جلسه حضور یافت، گفت: مشکلات اداری صدور مجوز و تمدید پروانه و عدم وجود برنامه آموزشی مدون، از مهم‌ترین معضلات است.

وی با بیان اینکه برای اخذ درآمد نمی‌توانیم زیاد به مردم متکی باشیم و نیازمند حمایت مالی هستیم، افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم است حمایت‌های مقتضی را از مؤسسات انجام دهد.  

در ادامه نشست دلاکه، از فعالان قرآنی روشندل نیز با بیان اینکه کتب بریل قرآنی و معارفی در بازار وجود ندارد، اظهار کرد: اکنون دانش‌آموز، مددجو و یا قرآن‌آموز نابینا به قرآن بریل نیاز دارند، اما این کتب در بازار وجود ندارد.

استفاده از ظرفیت متخصصان قرآنی در مدارس

بتول رضائی، مدیر مؤسسه جامعة‌القرآن الکریم و اهل بیت(ع) بیرجند نیز گفت: مؤسسات قرآن در زمینه آموزش تلاش‌های بسیاری برای قشر جوان و نوجوان می‌کنند، اما در مدارس برای آموزش قرآن به دانش‌آموزان آن طور که باید بها داده نمی‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از مربیان متخصص قرآنی برای زنگ قرآن در مدارس، افزود: لازم است آموزش و پرورش به صورت تفاهم‌نامه با مؤسسات قرآنی تأیید صلاحیت شده، از حضور مربیان تخصصی این مؤسسات در مدارس بهره ببرد.

مؤسسات قرآنی و مشکلاتی که انگار سودای حل شدن ندارند

ضرورت توجه به تمام ظرفیت‌های استان برای اجرای فعالیت‌های قرآنی

ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست با بیان اینکه مفاحل قرآنی در خراسان‌جنوبی از سابقه طولانی برخوردار هستند، ادامه داد: مردمان دیندار این خطه، عاشقانه به‌دنبال مباحث قرآنی بودند و با وجود پهناور بودن استان، در تمامی نقاط می‌توان محافل قرآنی را در منازل و مساجد مشاهده کرد.

وی به فعالیت 74 مؤسسه قرآنی در سطح استان اشاره کرد و افزود‌: این مؤسسات با وجود تمام محدودیت‌ها، عشق و علاقه خود را در قالب فعالیت‌های گسترده قرآنی نشان دادند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از سابقه بالای آموزش مباحث قرآنی در این استان نیز سخن گفت و بیان کرد: قدمت فعالیت حوزه علمیه معصومه و مدرسه شوکتیه مصداق این سخن است که آموزش‌های قرآنی را مورد توجه قرار داده و علاقه‌مندان متعددی را در این زمینه تربیت کرده است.

نبی‌زاده با اشاره به ظرفیت بالای خراسان‌جنوبی در حوزه‌های قرآنی، اظهار کرد: با استفاده از این بستر و حضور نیروهای قرآنی شایسته، مؤسسات کارآمد و علاقه‌مندان پرشور و از سوی دیگر همسایگی با کشور افغانستان و شرق جهان اسلامی مسیر شایسته‌ای برای توجه به مباحث قرآنی فراهم شده است.

وی با تأکید بر اینکه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی نیز با شناسایی این داشته‌های گسترده و برنامه‌ریزی‌های متعدد فعالیت‌های مؤثر را دنبال می‌کند، بیان کرد: در سال جاری بیماری کرونا محدودیت‌هایی را به‌وجود آورده است، اما در طول سال و به خصوص در مناسبت‌ها، برنامه‌های متعددی در فضای مجازی اجرا شد تا چراغ فعالیت‌های قرآنی پرفروغ بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی از معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد: با نگاهی همه جانبه ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی را در نظر داشته باشید و با همکاری شما بتوانیم بستر بسیاری از فعالیت‌ها را فراهم کنیم.

در پایان این نشست، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری و نگاه ویژه به مشکلاتی که در این جلسه بیان شد، قول مساعد داد.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha