ضرورت تقویت مالی بانک خون بند ناف از سوی خیرین
کد خبر: 3946541
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵

ضرورت تقویت مالی بانک خون بند ناف از سوی خیرین

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با بیان اینکه هر نمونه از خون بند ناف می‌تواند جان یک بیماری را نجات دهد، گفت: حضور خیرین در تقویت ذخیره‌سازی بانک خون بند ناف عمومی نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت کشور است.

خیرین در تقویت ذخیره‌سازی بند خون ناف عمومی کمک کنندمرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در سال جاری جدی پیگیر آن هستیم موضوع تقویت بانک عمومی خون بند ناف است.

وی با بیان اینکه بانک خود بن ناف به دو صورت عمومی و خصوصی وجود دارد، افزود: در بانک خون خصوصی، خانواده خودشان هزینه را پرداخت می‌کنند و نمونه‌شان جمع‌آوری می‌شود، اما در بانک خون عمومی به این شکل نسیت دولت و خیرین حمایت می‌کنند و یک خانواده خون بند ناف فرزندش را اهدا می‌کند و در اختیار بانک خون قرار می‌دهد، ولی مالکیتی بر بند خونش ندارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان تصریح کرد: حسن بانک خون عمومی این است که اهدا کننده مالک نیست و خون بند ناف در اختیار بانک عمومی خون است و به راحتی می‌توان برای افرادی که مطابقت دارد استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هر نمونه از خون بند ناف می‌تواند جان یک بیماری را نجات دهد، گفت: حضور خیرین در تقویت ذخیره‌سازی بانک خون بند ناف عمومی نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت کشور است.

ضرابی با بیان اینکه طرحی را شروع کردیم و اینک خیرینی که در حوزه سلامت علاقه به حمایت دارند، پیشنهاد می‌شود به تقویت بانک عمومی خون بند ناف کمک کنند، اظهار کرد: بانک خون بند ناف عمومی در حقیقت یک منبع سلول‌های بنیادی است که تا ۲۰ سال می‌توانیم نگهداری کنیم و این ذخیره برای هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد، قابل استفاده است.

وی در پایان اظهار کرد: همین نمونه خون بند ناف را اگر ما نتوانیم تأمین کنیم وزارت بهداشت باید از طریق هیئت امنای ارزی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار ارز تخصیص دهد تا از خارج کشور وارد شود بنابراین هم به نفع بیماران ماست که نمونه به موقع در اختیارشان گذاشته شود و هم نیاز کشور است تا از خروج ارز جلوگیری کند.

انتهای پیام
captcha