بازمهندسی برنامه‌های بعثه از آثار ماندگار آیت‌الله ری‌شهری است / قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق
کد خبر: 3951802
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
در آئین نکوداشت آیت‌الله ری‌شهری بیان شد؛

بازمهندسی برنامه‌های بعثه از آثار ماندگار آیت‌الله ری‌شهری است / قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق

در آئین نکوداشت آیت‌الله محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» بیان شد که ایشان قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق همراه با شجاعت و مدیریت در صحنه عمل است. همچنین از پویایی فکر، تکلیف‌مداری، وظیفه‌شناسی و تلاش آیت‌الله ری‌شهری برای بازمهندسی برنامه‌های بعثه تجلیل شد.

آئین نکوداشت آیت‌الله ری‌شهریبه گزارش ایکنا، آئین نکوداشت آیت‌الله محمدی ری‌شهری با عنوان «تجلیل از پنجاه سال حدیث‌پژوهی و دو دهه خدمت در حج و زیارت» امروز، 15 بهمن ماه با قرائت پیام رئیس‌جمهور و حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه، آیت‌الله رضا استادی، آیت‌الله سیدمحمد غروی، آیت‌الله مسعودی خمینی، حجج اسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در حج و زیارت، قاضی عسگر، نماینده سابق ولی فقیه در حج و زیارت، شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و محمدجواد محمدی گلپایگانی در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، در پیام خود به این آئین که توسط رئیس سازمان حج و زیارت قرائت شد، آورده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یاد کردن از دوستی که از آغاز آشنایی ما 58 سال می‌گذرد برای من خاطره‌انگیز و شورآفرین است. نکوداشت پژوهشگران دینی بسان آیت‌الله محمدی ری‌شهری، بزرگداشت علم و تلاش و معنویت و تقوا است؛ قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش ذوق همراه با شجاعت و مدیریت در صحنه عمل.

بی‌گمان کوشش‌های خستگی‌ناپذیر این عالم ربانی، سرمشق نسل جوان در خدمت به دین و میهن خواهد بود. این جانب به سهم خود، از ایشان و نیز از برگزارکنندگان این مراسم، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که افزون بر پاسداشت مقام والای ایشان، زمینه خوشه‌چینی بیشتر از خرمن دانش و رهنمودهای علمی و اخلاقی این دانشمند فرهیخته فراهم آید. باید اندوخته علمی عالمان و تجربه‌های عملی کارگزاران دستمایه حرکتی پویا و شتابان به سوی افق‌های روشن فردا شود و برای رشد و اعتلای ایران اسلامی با همدیگر باشیم و با هم بکوشیم.

انس با قرآن و روایات در تربیت شخصیت اخلاقی

در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، گفت: این نکوداشت در حقیقت خسته نباشید کوچکی برای تقدیر از زحمات کسی است که 50 سال در عرصه حدیث‌پژوهی فعالیت داشته است.

وی با بیان اینکه ایشان حافظ قرآن هستند و در زمینه اهل بیت هم ده‌ها فعالیت مؤثر داشته‌اند، افزود: شکل‌گیری این شخصیت علمی، فرهنگی و معنوی متأثر از انس با قرآن و روایات و بهره‌مندی از محضر استادان بزرگی چون آیت‌الله مشکینی و خانواده با تقوا و مذهبی است.

نواب افزود: تلاش خستگی‌ناپذیر در خودسازی و خدمت‌گزاری در طول سال‌ها فعالیت ایشان و روحیه معنوی، دلیل برپایی این نکوداشت است؛ یکی از ویژگی‌های آیت‌الله ری‌شهری پرکاری است، حتی در فرودگاه و در هواپیما از فرصت استفاده می‌کردند که نتیجه آن تدوین موسوعه‌ها و آثار گرانقدر است.

بازمهندسی برنامه‌های بعثه از آثار ماندگار آیت‌الله ری‌شهری است / قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق

وی با بیان اینکه ایشان از همه فرصت‌ها بهره بردند و وقتی حوصله مطالعه نداشت زمزمه قرآن داشتند، اضافه کرد: ایشان از درجا زدن بیزار بود و پویایی فکر داشت و بازمهندسی برنامه‌ها در بعثه از فعالیت‌های درخشان و ماندگار ایشان است.

نواب با بیان اینکه تکلیف‌مداری و وظیفه‌شناسی از دیگر ویژگی‌های ایشان است، ادامه داد: در مکه در سال 88، معمولاً جلسات عرفانی در جمع حجاج داشتند، ولی با حوادث رخ داده در سال 88 در ایران، سوی بحث را به سمت تبیین مسائل کشور و بصیرت‌آفرینی به حجاج کردند.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در بعثه رهبر معظم انقلاب هم اخلاق و اخلاص ایشان را با همه وجود حس می‌کردیم و ایشان در رعایت حقوق زائر و اسراف‌نشدن بیت‌المال حساسیت زیادی به خرج می‌دادند.

جریان‌سازی حدیثی از سوی آیت‌الله ری شهری

همچنین محمدجواد محمدی گلپایگانی در سخنانی، گفت: به دلیل علاقه شخصی در دوره نوجوانی خدمت ایشان بودم؛ شجاعت ایشان از جمله مسائل آموزنده برای بنده بود؛ زیرا نقشی که آیت‌الله ری شهری در تاریخ انقلاب ایفا کرد در دوره‌های مختلف به خصوص در مسئله جانشینی امام خمینی بی‎‌بدیل بود.

وی افزود: بنده مکرراً در خدمت ایشان در سفر و حضر بودم و شاهدم که با شجاعت و تدبیر این مسئله را مدیریت کردند؛ در مسئله جانشینی، حتی بزرگان هم نصیحت و دلسوزی می‌کردند که این داستان برای شما خطر بزرگی دارد ولی آیت‎‌الله ری‌شهری با روحیه ایمانی ایستادند و آن را تدبیر کردند. براساس سخنان نقل شده از حاج احمدآقا، امام به چند نفر اعتماد کامل داشتند و یکی از آنها آیت‌الله ری‌شهری بود.

آئین نکوداشت آیت‌الله ری‌شهریبرنامه‌های بعثه از آثار ماندگار آیت‌الله ری‌شهری است / قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق

محمدی گلپایگانی با تجلیل از مقام علمی آیت‌الله ری‌شهری تصریح کرد: روحیه علمی و پژوهشی ایشان در علوم حدیث، جریان‌سازی ایجاد کرده است که شجره طیبه ماندگاری است؛ در اعتاب مقدسه مکرر دیده‌ام که به میزان الحکمة استناد می‌شود؛ همچنین مأخذ مهم علمی در مراکز شرق‌شناسی از جمله اینالکو در پاریس میزان الحکمه است.

وی تصریح کرد: بعد از علامه مجلسی در بحث جوامع حدیثی و معارف اخلاقی و عمومی حدیثی شخصیتی مانند آیت الله ری‌شهری نداریم.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری با قدردانی از همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی گفت: ایده تأسیس دانشکده حدیث در بازدید از مؤسسه آل البیت(ع) بود که یکی از پژوهشگران گفت من دکترای حدیث از دانشگاه بغداد دارم.

وی ادامه داد: عده‌ای را جمع کردیم و با سختی‌های فراوان دانشکده حدیث را راه‌اندازی کردیم؛ همه کارهای انجام شده در دارالحدیث و دانشگاه قرآن و حدیث به دست خداوند متعال بوده است. اگر کسی پنجاه سال پیش می‌گفت به اینجا می‌رسید می‌گفتم که مگر در خواب ببینیم.

بازمهندسی برنامه‌های بعثه از آثار ماندگار آیت‌الله ری‌شهری است / قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق

آیت‌الله محمدی ری‌شهری از آقای مهریزی به عنوان کسی که نقش زیادی در دارالحدیث داشته است، یاد کرد و گفت: این دارالحدیث دارالقرآن هم هست، که در توجه بیشتر حوزه‌های علمیه به حدیث تأثیرگذار بوده است.

وی خبر داد: در وصیت خود نوشته‌ام این کار ادامه پیدا کند و معتقد هستم که حضرت بقیةالله الاعظم در زمان ما ظهور کنند و پرچم انقلاب اسلامی از دست همین مقام معظم رهبری به امام عصر(عج) تحویل داده شود.

در بخش دیگر مراسم حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت، گفت: آیت‌الله ری‌شهری با کسانی که نظام و رهبری را قبول داشتند، ارتباط داشتند و همین دو را خط قرمز خود می‌دانست؛ بنابراین ایشان از ظرفیت‌های همه استفاده می‌کردند.

وی به حساسیت آیت‌الله ری‌شهری نسبت به مسائل مالی اشاره و تصریح کرد: ایشان حقوقی که بعد از انقلاب گرفته بودند را در پایان کار خود به بیت‌المال برگرداندند.

بازمهندسی برنامه‌های بعثه از آثار ماندگار آیت‌الله ری‌شهری است / قرآن‌پژوهی پرتلاش و محدثی خوش‌ذوق

یادآور می‌شود، در بخش پایانی این مراسم از آثار آیت‌الله محمدی ری‌شهری رونمایی و هدیه‌ای به این عالم بزرگوار تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha