ثبت امامزاده «محمد ماهوری» طارم در فهرست آثار ملی ایران
کد خبر: 3951998
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰

ثبت امامزاده «محمد ماهوری» طارم در فهرست آثار ملی ایران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از ثبت امامزاده «محمد ماهوری» طارم در فهرست آثار ملی ایران خبر داد و گفت: تا کنون 883 اثر استان زنجان در فهرست آثار ملی جای گرفته است.

ثبت امامزاده «محمد ماهوری» طارم در فهرست آثار ملی ایرانامیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: امامزاده محمد ماهوری(ع) شهرستان طارم که از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان و زیارتگاهی برای مردم منطقه به‌شمار می‌رود، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه این امامزاده جزو آثار تاریخی و میراث معنوی استان محسوب می‌شود، ابراز کرد: قرارگیری امامزاده بالای کوه و مسیر پلکانی آن بر جاذبه گردشگری منطقه افزوده است و مردم این محل آیین‌های مذهبی را در این مکان برگزار می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی کشور پنج اثر غیرمنقول از استان زنجان در فهرست ملی کشور ثبت شد که شامل امامزاده محمد ماهوری(ع) شهرستان طارم، تپه کهنه قبرستان شهرستان خرمدره، محوطه تاریخی شهربانو شهرستان ابهر، یخچال (بوزخانا) آقا رحیم شهرستان زنجان، یخچال قلعه جوق شهرستان ماهنشان می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بیان کرد: با اضافه شدن این پنج اثر، تعداد آثار ثبت شده استان زنجان در فهرست آثار ملی به 883 مورد رسید و گنبد سلطانیه از مهمترین آثار جهانی استان است.

وی یادآور شد: پیش از این نیز مراسم تعزیه‌خوانی روستای رجعین در روز عاشورا با شماره ۲۰۱۰ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده بود و از دیگر میراث ناملموس مهم استان می‌توان به دسته حسینیه اعظم زنجان اشاره کرد.

به گزارش ایکنا، بقعه امام محمّد ماهوری در ۱۴۰ کیلومتری از روستای شیت در طارم علیا واقع شده و برای رسیدن به آن باید 10 کیلومتر از سمت چورزق به طرف روستای شیت حرکت کرد. این بنا مربوط به قرن ۷ هجری بوده و از چند قطعه سنگ قبری که به‌دست آمده، می‌توان دریافت که بنا در زمان صفویه مورد مرمت قرار گرفته است.

این بنا در هشت ضلع پیوسته ساخته شده است. مصالح اصلی بنا از سنگ و ملات مخصوص که از گچ و گچ نیم‌پخت، خاکستر، خاک رس و آب آهک به‌دست می‌آید، ساخته شده است. بالای هر قسمت از ضلع‌ها پنجره یا هواکش به عرض ۵۰ سانتی‌متر و بالای آنها با ۱۵ سانتیمتر قوس ایجاد شده است. نمای بیرونی و درونی بنا با گچ و ملات مخلوط اندود شده که در اثر مرور زمان و عوامل طبیعی پوسیده شده است.

انتهای پیام
captcha