آیا پذیرش وصایت میت واجب است
کد خبر: 3952917
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
زلال احکام؛

آیا پذیرش وصایت میت واجب است

اگر کسی وصیت کند فلانی وصی من است آیا بدون اطلاع از وصیت میت، بر او واجب است به وصیت عمل کند؟

به گزارش ایکنا، به آیات ۱۸۰ سوره بقره و ۱۰۶ سوره مائده «آیه وصیت» گفته‌اند. خداوند در آیه ۱۸۰ سوره بقره چنین می‌فرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ؛ بر شما مقرر شده است که، چون یکی از شما را مرگ فرا رسد اگر مالی بر جای گذارد برای پدر و مادر و خویشاوندان (خود) به طور پسندیده وصیت کند (این کار) حقی است بر پرهیزگاران».

پرسش درباره پذیرش وصی

اگر کسی وصیت کند فلانی وصی من است آیا بر او واجب است به وصیت عمل کند در حالی که از وصیت میت اطلاعی نداشته است؟

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای

احتیاط (واجب) آن است که پسر، وصیت پدرش را رد نکند، ولی قبول ‎وصیت بر غیر پسر، واجب نیست و حق دارد وصیت را مادامی که وصیت‌کننده زنده باشد، رد ‎نماید به شرطی که رد را به او برساند (اگرچه احتیاط بهتر آن است که در جایی که وصیت‌کننده ‎از وصیت نمودن به غیر او، تمکن نداشته باشد، رد ننماید).

پس اگر رد او بعد از مردن ‎وصیت‌کننده یا قبل از آن باشد ولیکن به او نرسد تا بمیرد، وصیت بر وصی لازم می‌باشد و حق ‎رد ندارد. بلکه اگر به او نرسد که به او وصیت کرده و او را وصی خود قرار داده است، مگر ‎بعد از مرگ وصیت‌کننده، وصیت او لازم است و حق رد آن را ندارد.

پاسخ آیت‌الله مکارم

هرگاه با خبر شود كسى او را وصىّ خود كرده، چنانچه به اطّلاع وصيّت‌كننده برساند كه حاضر به قبول وصيّت نيست و او بتواند ديگرى را وصىّ خود كند وصيّت اوّل باطل مى‏‌شود، ولى اگر پيش از مردن او باخبر نشود، يا باخبر شود، اما به او اطلاع ندهد كه حاضر به قبول وصيّت نيست، يا اطلاع دهد و او دسترسى به شخص ديگرى نداشته باشد، احتياط واجب آن است كه به وصيّت عمل كند، مگر اين‏كه مشقّت شديدى داشته باشد.

سیدنادعلی اولیایی

انتهای پیام
captcha