سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌‎المللی قرآن ایران آغاز شد
کد خبر: 3957934
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌‎المللی قرآن ایران آغاز شد

مراسم افتتاحیه مرحله پایانی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با تلاوت سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان برگزار و با سپری شدن این مراسم، بخش رقابتی، فعالیت خود را آغاز کرد.

سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‎المللی قرآن ایران آغاز شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مرحله پایانی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران عصر امروز، 16 اسفندماه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه به صورت غیر حضوری و استقرار داوران در تالار اندیشه حوزه هنری آغاز شد.

تلاوت سیدجواد حسینی، حائز رتبه اول مسابقات بین‌المللی ایران در سال 88، آغازگر این رویداد جهانی بود که از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به صورت زنده پخش شد.

سخنرانی حجج اسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بخش‌های مهم این مراسم بود.

رئیس ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور طی سخنانی گفت: خداوند انسان‌های مؤمن صاحب‌خرد را به تعقل در نکته‌ای ژرف و عمیق فرا می‌خواند و آن، همسانی و همراهی قرآن و آورنده آن است. امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى طَهَّرَنَا وَ عَصَمَنَا وَ جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ وَ حُجَّتَهُ فِي أَرْضِهِ وَ جَعَلَنَا مَعَ اَلْقُرْآنِ وَ جَعَلَ اَلْقُرْآنَ مَعَنَا لاَ نُفَارِقُهُ وَ لاَ يُفَارِقُنَا.


بیشتر ببینید:


خاموشی ادامه داد: همانگونه که قرآن از مقام علو و لدی‌الله «وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيم»(زخرف/۴) به مقام دنو ولدی‌الناسی و قلب‌های زمینی بشری و برای هدایت همه انسان‌ها مهیا و نازل شده است «إِنَّا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ لِلنَّاسِ بِالْحَقِّ فَمَنِ اهْتَدَى فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيل»(زمر/۴۱) پیامبر(ص) نیز از مقام قاب قوسین او ادنی، فرود آمد تا در حد فهم بشر زمینی قرار گیرد. به گونه‌ای که به فرموده نورانی امام صادق(ع): «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ ص اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ» و به فرموده پیامبر نور: «إنا معاشر الأنبياء أمرنا أن نكلم الناس على قدر عقولهم».

سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌‎المللی قرآن ایران آغاز شد

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) بر قلب‌های آماده هدایت، نور معارف بلند خود را متجلی ساخت. «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»(ابراهیم/۴) تا همه انسان‌ها زبان جهان‌شمول سازگار با عرف و فطرت و فرهنگ او را دریابند «فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون»(دخان/ ۵۸) «فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنْذِرَ بِهِ قَوْمًا لُدًّا»(مریم، ۹۷) (متن کامل این سخنان را اینجا ببینید.)

در بخش دیگری از این مراسم گروه مدیحه‌سرایی و همخوانی نورالهدی تهران به اجرای دو قطعه پرداخت. قبل از اجرای این گروه، کلیپی در مورد سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی پخش شد تا یاد و خاطر این شهید والامقام در سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گرامی داشته شود.

در ادامه و پس از گزارشی نسبتاً مفصل از مسابقات که مجید یراقبافان، مجری مراسم آن را ارائه داد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی که همراه با آن تصاویر و نمودارهایی از تفاوت نسلی به نمایش درآمد، با اشاره به لزوم استخراج الگوی زندگی در پیوند با ایمان و عمل اجتماعی اظهار کرد: نکته مهم دیگر خطاب به جامعه قرآنی است؛ اگر قرآن را برای جامعه تلاوت و تفسیر می‌کنید، چقدر جامعه را می‌شناسید؟ امروز با چهار نسل مواجهیم، اول، نسل گرم که نسلی جهادگر، اهل پایداری، تعاملی و با انگیزه است. دیگری، نسل سرد است که نسلی بی‌حال، بی‌روح، پرخاشگر و گم‌گشته است. سوم، نسل ریسک است که اهل خطرپذیری و حرکت بی‌محابا و دچار آسیب‌هایی همچون اعتیاد است. چهارم، نسل تردید است که خوب و بد را از هم تشخیص نمی‌دهد. الگوهای نسلی تغییر کرده است، اما در هیچ‌کدام از این نسل‌ها، ایمان به نقطه صفر نرسیده است، بلکه ایمان نه تنها در نسل گرم بلکه در سه نسل دیگر مثل آتش زیر خاکستر وجود دارد و باید با زبان هر کدام و با مختصات هر کدام، آیات الهی را برایشان تبیین کرد.

سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌‎المللی قرآن ایران آغاز شد

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح کرد: برای توسعه فرهنگ قرآنی باید از همه ظرفیت‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده کنیم، به این منظور، ضرورت طراحی شهر مجازی قرآنی یعنی ایجاد پلتفرم جهانی برای بازنمایی هنرهای قرآنی، خوشنویسی قرآنی، تفسیر قرآنی تلاوت قرآن، مسابقات قرآن، تاریخ قرآن، تاریخ اندیشمندان اسلام، بازی‌های دیجیتال و ... ضروری است. فضای مجازی، فضای قدرت‌های کوچک نیست، بلکه قدرتی در سطح ملی و جهانی برای حضور در آن لازم است. دکتر خاموشی، رئیس سازمان اوقاف این ظرفیت را دارد که این فضا را ایجاد کند.

وی در پایان تأکید کرد: تدوین چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت برای مسابقات و انطباق آن با اسناد بالادستی فرهنگی و قرآنی کشور، توجه به اجرای این مسابقات متناسب با عنوان «بزرگترین رویداد جهان اسلام»، تدوین آیین‌نامه داوری مسابقات با رویکرد تعاملی با کشورهای اسلامی و توسعه مسابقات قرآنی بانوان جهان از دیگر ملزومات قرآنی کشور است.(متن کامل این سخنان را اینجا ببینید.)

به گزارش ایکنا، در ادامه تعدادی از قرآن‌آموزان مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) به اجرای برنامه پرداختند. قبل از اجرای این گروه حاتم رجبی، مسئول موسسه به بیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های مربوط به حفظ قرآن پرداخت.

سی‌و‌هفتمین دوره مسابقات بین‌‎المللی قرآن ایران آغاز شد

پایان بخش این مراسم تلاوت هادی موحدامین، قاری ممتاز کشور و نفر اول چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن بود.

با پایان مراسم افتتاحیه، رقابت‌ها با استقرار داوران ایرانی و ارتباط تصویری با داوران خارجی، از ساعت 19 آغاز شد و تا حدود 23 ادامه دارد. این مسابقات تا سه‌شنبه، 19 اسفند، از ساعت 19 تا 23 ادامه دارد و مراسم اختتامیه 20 اسفند، همزمان با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha