اجرای ۴۸ برنامه در کانون‌های مساجد یزد
کد خبر: 3958463
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱

اجرای ۴۸ برنامه در کانون‌های مساجد یزد

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با بیان اینکه فعالیت‌های کانون‌ها در ۳ شبستان و ۱۲ رواق تعریف شده است از اجرای ۴۸ برنامه متنوع در این عرصه‌ها خبر داد.

48 برنامه در کانون‌های مساجد یزد دنبال می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مظفر سالاری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد، روز گذشته، 18 اسفند در نشست مجازی با خبرنگاران، اظهار کرد:  آنچه در 18 اسفندماه در راستای راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی  و هنری در کنار مساجد شکل گرفت، نقطه عطفی بود که در مساجد رقم خورد و البته در این سال‌ها کانون‌ها فعالیت‌های خوبی را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور 26 هزار کانون فرهنگی و هنری با عضویت دو و نیم میلیون نفر در حال فعالیت هستند که از این تعداد سهم استان یزد، 850 کانون با بیش از 60 هزار عضو است و اگر این کانون‌ها به معنای واقعی کلمه حمایت و فعالیت‌های بزرگ منجر شود، در مسائل فرهنگی و هنری نقطه عطفی اتفاق خواهد افتاد. 

سالاری با اشاره به اینکه هر کانونی می‌تواند مصدر فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد، به اجرای طرح فهما اشاره کرد که فعالیت‌های کانون‌ها را متمرکز و به جامعه معرفی کرد و گفت: در سال گذشته در این طرح دو کانون فرهنگی و هنری استان یزد در بین ۲۵ هزار کانون شرکت‌کننده توانستند رتبه اول و دوم را کسب کنند و خوشبختانه این رتبه امسال برای یزدی‌ها تکرار شد و کانون غدیر استان یزد توانست رتبه برتر کشور را در قالب طرح فهما با عنوان «ایران قوی» به دست آورد.

سالاری ادامه داد: یکی از کانون‌های این استان که سال گذشته توانست رتبه دوم در سطح کشور را کسب کند، امسال به دلیل وجود مشکلاتی نتوانست فعالیت خود را نشان دهد و در رتبه چهارم قرار گرفت. استان یزد در بخش رابطان نیز رتبه دوم و سوم کشور را کسب کرد. همچنین در طرح ملی فهما در سال جاری استان توانست ۶۵ گروه سرود و ۸۰ اثر نمایشی را به ثبت برساند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان یزد؛ رونق‌بخشی به مساجد را از جمله اهداف ایجاد کانون‌ها دانست و گفت: شاید قبل از کرونا، عواملی مانند جذاب نبودن فضای مساجد برای کودکان و نوجوانان یا دیده نشدن عرصه برای فعالیت این قشر در مسجد از جمله دلایل حضور اندک این قشر محسوب می‌شد ولی خوشبختانه با ورود کانون‌های فرهنگی و هنری و اجرای برنامه‌های متعدد اکنون استقبال خوبی را شاهد هستیم.

وی اجرای گروه‌های سرود در قالب کانون‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: خوشبختانه توانستیم سرود را احیا کنیم و کانون‌های این استان با ارائه برنامه‌های مختلف در سطح کشور خوش درخشیدند به نحوی که کانون غدیر یکی از کانون‌های فرهنگی و هنری موفق در استان است که طی دو سال اخیر رتبه اول کشوری را کسب کرده و تولید و اجرای سرودی با عنوان «شلیک» به مناسبت شهادت فخری‌زاده تنها ۴۸ ساعت پس از شهادت ایشان یکی از اقدامات شاخص این کانون بود که از شبکه‌های تلویزیونی و مجازی مختلفی پخش شد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد با بیان اینکه فعالیت‌های کانون‌ها در سه شبستان و 12رواق تعریف شده است گفت: شبستان‌های فرهنگ، هنر و فناوری با 48 برنامه متنوع و جذاب ایجاد که به صورت تخصصی  در رواق‌هایی مانند دانش، قلم، رسانه، نور، ترنج، کارآفرینی و فناوری، فیلم، نمایش، سرود و... به فعالیت می‌پردازند.

وی از وجود ۳۰۴ کتابخانه مخزن‌دار و ۱۶۹ کتابخانه باز در کانون‌های مساجد استان خبر داد و به طرح‌های کتاب و کتابخوانی در کانون‌های مساجد اشاره کرد و گفت: طرح «کاروان دانایی» از جمله این طرح‌ها است که به صورت ماهانه و با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های متنوعی اجرایی می‌شد و یا «قرار دانایی» که به صورت هفتگی و با مراجعه به کتابفروشی‌های شهر و با حضور بچه‌های مسجد برگزار و در این طرح نوجوانان  و جوانان با کتاب‌های روز آشنا می‌شدند اما این طرح‌ها به دلیل شیوع کرونا متوقف شد.

سالاری اجرای طرح «شنبه‌های کتاب» و «جام باشگاه‌های کتابخوانی» در مساجد را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: جشنواره کشوری روح خدا نیز برای هفتمین سال متوالی به میزبانی این استان برگزار و برترین‌ها معرفی شدند.

وی برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان، جشنواره یاد شهیدان، توزیع بسته‌های معیشتی و کمک‌های مؤمنانه، طرح سه‌شنبه‌های تکریم خانواده‌های شهدا، برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت الله مصباح یزدی در ۴۰ مسجد استان، را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط کانون‌های مساجد استان برشمرد.

انتهای پیام
captcha