آماده انتقال تجربیات اجرای مسابقات مجازی قرآن به دیگر کشورها
کد خبر: 3958993
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
حجت‌الاسلام خاموشی اعلام کرد:

آماده انتقال تجربیات اجرای مسابقات مجازی قرآن به دیگر کشورها

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، ضمن اعلام میزان استقبال مردمی از این دوره گفت: آماده‌ایم تا این دانش و تجربیات از اجرای مسابقات به صورت دریافت آثار و ارتباط برخط را به دیگر نهادهای داخلی و کشورها انتقال دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در آیین اختتامیه سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، امشب، 20 اسفندماه که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد طی سخنانی با اشاره به آیه 10 و 11 سوره مبارکه طلاق گفت: این آیات در تلاقی مناسبت‌ اختتامیه مسابقات قرآن و بعثت رسول مکرم اسلام(ص) می‌تواند برای ما شاهد خوبی در این محفل باشد. مبعث رسول اکرم محمد مصطفی(ص) تلاقی عالم بالا به پایین است.

وی ادامه داد: این دوره از مسابقات در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد و در کنار آن چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان در رشته حفظ کل و چهارمین دوره مسابقات قرآن طلاب دینی در رشته قرائت و تفسیر، ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر، خطابه و تفسیر تخصصی، دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم و آثار خوشنویسی و دومین دوره همایش کتابت قرآن کریم با ارائه مقالات علمی، صورت گرفت و امروز شاهد اختتامیه آن هستیم.

خاموشی اضافه کرد: مهمترین اهداف برگزاری مسابقات که در حال حاضر تنها ایران اسلامی توانسته در این شرایط کرونا مسابقات را با این کیفیت با استفاده از فناوری‌ها و فضای مجازی برگزار کند، می‌توان به تکریم منزلت قرآن کریم به عنوان کتاب اندیشه، عمل و کتاب زندگی و نیل به زندگی سعادتمند، تکریم از مقام حافظان و قاریان، تألیف قلوب مسلمان کشورهای مختلف، ایجاد زمینه مناسب برای تحقق وحدت و یکپارچگی امت اسلامی اشاره کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برگزاری مسابقات در ایام شیوع ویروس کرونا می‌تواند این پیام را به جهان صادر کند که اسلام زنده است و در سایه تعالیم قرآن کریم همچنان راه سعادت را می‌پیماید. مسابقات این دوره پس از ماه‌ها مشورت و بررسی بستر فضای مجازی در این برگزار شد. همزمان با این دوره از مسابقات، دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم و خوشنویسی و خطاطی برگزار شد که آثار زیادی به دبیرخانه واصل شده که نفرات برتر امشب معرفی می‌شوند. همچنین دومین دوره همایش کتابت قرآن با موضوع کتابت قرآن کریم با هدف تبادل فرهنگی با حضور شرکت‌کنندگان از سایر کشورها همراه بود که امروز نتایج داوری مسابقات اعلام خواهد شد.

خاموشی با اشاره به اینکه مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی برگزار شد، گفت: در مرحله نیمه نهایی مسابقات به دلیل شیوع کرونا با حضور 122 نفر از 45 کشور در بخش آقایان، بانوان و طلاب حوزه علمیه اواخر دی‌ماه و اوایل بهمن‌ماه برگزار و مرحله نهایی نیز با راهیابی 57 نفر از 26 کشور برپا شد. بیشترین کشورهای شرکت‌کننده به ترتیب از قاره‌های آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و امریکا بوده‌اند و تمامی نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی در نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف براساس ضوابط فنی با حضور ناظران ضبط و به دبیرخانه ارسال شد.

وی ادامه داد: داوری این دوره از مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی در مجموع با قضاوت 37 نفر از کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عراق، تونس، لبنان و ... برگزار شد. همچنین میزان جوایز این دوره نسبت به دوره قبل 50 درصد افزایش داشت و با توجه به نحوه برگزاری در هزینه اجرا، حدود 60 درصد صرفه‌جویی شد که از محل صرفه‌جویی، میزان جوایز افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه آمار از بازدیدهای صورت گرفته در بستر فضای مجازی بیان کرد: در بحث فضای مجازی دو میلیون و 500 هزار نفر در شبکه شاد و در مجموع شش میلیون نفر از بستر فضای مجازی شاد، اینستاگرام و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و تلویزیون‌های اینترتی از مسابقات بازدید داشتند، البته این آمار به جز آمار رسانه ملی است. این نشان‌دهنده استقبال مردم از این نوع برگزاری مسابقات و همچنین کسر هزینه‌های مسابقات است که در دوره‌های آینده می‌توان این دانش و تجربیات را به دیگر نهادها و کشورها انتقال داد.

وی در پایان از همکاری همه دستگاه‌ها، رسانه ملی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت خارجه، جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و حوزه‌ علمیه قم، مدرسه کتابت قرآن کریم و سایر کارشناسان قرآنی و ... که در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این دوره از مسابقات تلاش کردند، تشکر و قدردانی کرد.

یادآور می‌شود، مرحله نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طی 16 تا 20 اسفندماه از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شد.

انتهای پیام
captcha