استقبال از فتوای علمای جهان اسلام در مورد پایان جنگ در افغانستان
کد خبر: 3960575
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲

استقبال از فتوای علمای جهان اسلام در مورد پایان جنگ در افغانستان

عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از موضع‌گیری و فتوای قاطعانه علمای جهان اسلام و اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد پایان جنگ در افغانستان و لزوم برقراری صلح استقبال کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز، 28 اسفندماه، طی سخنانی در نشست صلح مسکو گفت: ما خواهان تسریع روند مذاکرات و اعلام فوری آتش‌بس دایمی برای پایان دادن به خشونت هستیم. طرفین نیز در یک فضای متفاوت مذاکرات و بحث‌های خویش را آغاز کنند. به نمایندگی از دولت می‌کنم که ما آماده‌ایم تا با اقدام طالبان در هر سطح و درباره‌ تمامی مسائل و موضوعات مورد علاقه‌ طرفین بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره کنیم.

وی افزود: همچنین تأکید می‌کنیم که جنگ راه‌حل نیست. گروه‌ها و جریان‌ها باید این اصل را در محاسبات خود در نظر داشته باشند. افغانستان امروز کشور سالیان قبل نیست و هیچ‌ گروه و جریانی نمی‌تواند با جنگ و زور اراده‌ خود را بر دیگران تحمیل کند. هیئت دولت به نمایندگی از نظام و با برخورداری از حمایت و پشتیبانی قاطع مردم در این مذاکرات حضور دارد و آماده‌ بحث پیرامون تمام موضوعات با گروه طالبان هستیم. 

عبدالله عبدالله تصریح کرد: مردم ما توقع داشتند با رهایی اسیران دو طرف و آغاز مذاکرات، جنگ در کشور متوقف می‌شود و خشونت‌ها کاهش یابد، اما متاسفانه برخلاف توقع مردم جنگ در سراسر کشور ادامه دارد، قتل‌های هدفمند و خشونت‌ها از غیرنظامیان و شهروندان مظلوم روزانه قربانی می‌گیرند. دولت ما به ادامه‌ مذاکرات و یافتن راه‌حل سیاسی جامع و قابل قبول برای تمام طرف‌ها با حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی پایبند است. بر این اساس ما حمایت خود را از اجلاس مسكو و نشست ترکیه در باره‌ افغانستان اعلام می‌کنیم.

وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی افغانستان به راه‌حل سیاسی عادلانه، پایدار و قابل قبول بحران کشور برای همه طرف‌ها با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی ـ ملی، دستاوردهای سال‌های گذشته، به ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور به اساس اراده‌ مردم؛ یک فرد یک رأی و انتخابات آزاد، شفاف و سراسری باور کامل دارد. با درک این موضوع و فهم این مصلحت شرعی، ملی و بین‌المللی، «صلح» به خواست و اراده‌ جمعی ملت و مردم ما تبدیل شده است. مردم ما باور کامل دارند که صلح فریضه‌ و امر الهی است و در صلح خیر و مصلحت انسان‌ها نهفته است.

رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در بخش دیگر از سخنان خود با تأکید بر اینکه دو طرف مذاکره‌کننده در برابر خداوند،‌ مردم،‌ کشورهای منطقه و جهان مسئولیت دارند بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود برای دست‌یافتن به صلح و پایان جنگ تأکید کرد.

وی گفت: ما از موضع‌گیری و فتوای قاطعانه علمای جهان اسلام و اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد پایان جنگ در افغانستان و لزوم برقراری صلح استقبال می‌کنیم.

رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از همکاری‌های جامعه جهانی با کشورش گفت: «هنوز به ادامه کمک‌های شما نیاز داریم. امیدواریم همکاری جامعه جهانی با کشور ما در مرحله پسا صلح نیز ادامه یابد. ما باور داریم با دست‌یابی به صلح دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی در کشور دیده نمی‌شود. اما باید در همکاری با یکدیگر این شرایط و این زمینه را فراهم کنیم. امیدواریم با همکاری و حضور فعال در این مسیر، صلح و ثبات را به یک واقعیت ماندگار تبدیل کنیم. ما از اعلامیه مشترک اعضای ترویکای توسعه یافته در مورد برقراری صلح و تأکید بر قطعنامه 2513 شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال می‌کنیم».
انتهای پیام
captcha