موقوفات و رقبات به هیئت‌امنا واگذار می‏‌شود
کد خبر: 3972438
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی؛

موقوفات و رقبات به هیئت‌امنا واگذار می‏‌شود

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف از واگذاری مجموعه‌ای از موقوفات و رقبات که ترکیبی از موقوفات درآمددار و فاقد درآمد هستند به هیئت‌امنای موقوفات خبر داد و گفت: هدف از اجرای این برنامه ارتقای بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

ربه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه لرستان، محمدعلی رمضانی، مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف، ۲۹ ارديبهشت در حاشیه نشست تخصصی با رؤسای ادارات اوقاف و امور خیریه استان لرستان با اشاره به هدف تعیین و انتخاب امین یا امنا برای موقوفات، اظهار کرد: بحث تعیین امین برای موقوفات با استفاده از ظرفیت قانونی که در ماده پنجم قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی شده است انجام می‌شود و با هدف ارتقای بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

وی افزود: به هر حال ساختارهای قانونی اجازه توسعه تشکیلات و به‌کارگیری نیروی بیشتر را نمی‌دهد ضمن اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم تصدیق می‌کند که در بحث اداره امور موقوفات برون‌سپاری و مردمی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی مدنظر قرار گیرد و با همین هدف یکی از راهبردهای اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور بحث تعیین امین یا هیئت‌امنا برای موقوفات است.

رمضانی در ادامه وظایف امین یا هیئت‌امنای موقوفات را برشمرد و گفت: این افراد باید یک برنامه عملیاتی در راستای احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم‌درآمد موقوفات ارائه کنند ضمن اینکه حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از دیگر وظایف امین است که افراد معرفی شده باید برای احیا، عمران و آبادانی موقوفات برنامه‌ریزی داشته باشند.

این مقام کشوری تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات، جلب سرمایه‌گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه‌گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه و پیگیری صدور مفاصا حساب را از دیگر وظایف امین موقوفات دانست.

مدیرکل امور امنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف با بیان اینکه امین یا هیئت‌امنای موقوفات اجازه اجرای نیت موقوفات را نیز ندارند و البته اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است، به اقدام جدید سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر بلوک‌بندی موقوفات در ذیل هر اداره اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد این اقدام نقطه عطفی در تعیین امین و هیئت‌امنای موقوفات باشد و به‌زودی مجموعه‌ای از موقوفات و رقبات که ترکیبی از موقوفات درآمددار و فاقد درآمد هستند به هیئت‌امنای موقوفات واگذار می‌شود.

رمضانی درباره ساز و کار اجرایی و نحوه انتخاب و تعیین هیئت‌امنای موقوفات، گفت: از آنجا که امنای موقوفات باید ذیل ادارات اجرایی و زیر نظر ادارات فعالیت کنند معرفی امین یا هیئت‌امنا برای موقوفات در گام اول از سوی ادارات اجرایی اوقاف سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی افزود: ادارات اجرایی از افراد امین و مورد وثوق همان محل که توانایی و صلاحیت‌های لازم را برای انجام امور داشته باشند افرادی را شناسایی و به کارگروه استان معرفی می‌کند پس از بررسی توسط کارگروه استانی و اخذ مجوزهای لازم حراستی و حفاظتی از مراجع ذی‌صلاح صدور مجوز از سوی کمیته راهبردی مرکز صادر می‌شود و پس از آن احکام از سوی مدیرکل اوقاف استان‌ها صادر و ابلاغ می‌شود که این احکام در مرحله نخست یک ساله است.

وی در رابطه با افق و هدف نهایی تعیین و انتخاب امنا برای موقوفات، اظهار کرد: هدف نهایی این است که برای تمام موقوفات متصرفی در قالب بلوک‌بندی و تقسیم‌بندی‌هایی که انجام می‌شود امین یا هیئت‌امنا منصوب شود که امور مربوط به موقوفات را پیگیری و انجام دهند.

رمضانی افزود: در حقیقت اقدامات اجرایی، کارشناسی و میدانی موقوفات توسط این امنا انجام می‌شود و ادارات اجرایی نقش بالاتر و یک نقشه کارشناسی، هادی و نظارتی خواهند داشت به این‌ صورت که ادارات اجرایی در یک جایگاه نظارتی قرار می‌گیرند و امنا را برای انجام کارها و امور کمک، هدایت و حمایت می‌کنند؛ به نحوی که با شکل گرفتن این فرآیند موجبات احیا، ارتقا و بهره‌وری موقوفات بیش از گذشته فراهم شود.

انتهای پیام
captcha