آزادی خرمشهر؛ رویایی که با رشادت رزمندگان به واقعیت پیوست
کد خبر: 3973474
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

آزادی خرمشهر؛ رویایی که با رشادت رزمندگان به واقعیت پیوست

جانشین فرمانده سپاه انصار الحسین(ع) همدان گفت: آزادی خرمشهر یک رویا بود که با رشادت رزمندگان اسلام به واقعیت پیوست.

آزادی خرمشهر؛ رویایی که با رشادت رزمندگان به واقعیت پیوستبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان، سردار مهدی فرجی، جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان، امروز، سوم خردادماه در آیین بزرگداشت سالروز حماسه فتح خرمشهر با بیان اینکه پیشرفت‌ها و موفقیت‌های خود را مرهون معلمانی هستیم که مسیر درست را به ما نشان دادند، اظهار کرد: اگر قرار است سوم خردادها ادامه پیدا کند و جامعه ساخته شود، زیربنا و اساس آن آموزش و پرورش و مدارس است.

وی در ادامه عملیات بیت‌المقدس را از بزرگ‌ترین عملیات‌ها در دوران دفاع مقدس خواند و تصریح کرد: این عملیات در شرایط بسیار سختی انجام شد، اما با رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌های رزمندگان اسلام به سرانجام رسید و آزادی خرمشهر که یک رویا به نظر می‌آمد، به واقعیت پیوست.

فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان با اشاره به جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی نظام جمهوری اسلام، بیان کرد: امروز ایران اسلامی یک کشور قوی و تأثیرگذار در دنیا محسوب می‌شود.

محمد پورداود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز در ادامه گفت: عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر بر پایه اصل دفاع مقدس بود که برگرفته از آیات قرآن کریم و سیره ائمه(ع) است.

وی اظهار کرد: مکاتب مختلف با توجه به دیدگاهی که در مورد انسان دارند، دیدگاه آنان درباره جنگ نیز متفاوت است، مکاتب فلسفی غرب دو دیدگاه بسیار خوش‌بینانه و بسیار بدبینانه نسبت به جنگ دارند، اسلام نه خوش‌بینی مفرط ایدئالیست‌ها را دارد و نه بدبینی رئالیست‌ها، بلکه جنگ را محکوم می‌کند و بزرگ‌ترین عامل جنگ یعنی زیاده‌خواهی بشر را نکوهش می‌کند ولیکن قائل به دفاع در مقابل متجاوزان است.

پورداود تصریح کرد: از آنجا که اسلام دینی اجتماعی است و غایت آن تشکیل جامعه و اصلاح جهان است، نمی‌تواند قانون جهاد نداشته باشد و در این آیین الهی انسان اساس روابط است و جنگ اصل نیست اما در مقاطعی اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در قرآن کریم آیات فراوانی درباره جهاد در راه خدا آمده است، بیان کرد: جنگ در اسلام دفاعی است و حرکتی تجاوزکارانه و تعدی گرانه نیست و موازین آن به گونه‌ای است که آن را به شرایط ویژه‌ای مشروط می‌کند که ثابت می‌شود بینش اسلامی جنگ را اساس نمی‌داند، اما در شرایطی مانند حمله رژیم بعثی عراق که با همکاری نظام سلطه و ایادی آن صورت گرفت، اتفاقاً دفاع اساس است.

پورداود افزود: اگر به سیره عملی حضرت رسول(ص) نگاه کنیم، تبلور الهی در غزوات ایشان آشکار است و در جنگ‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع) نیز همین‌گونه بوده است.

وی دفاع مقدس را برگرفته از آیات قرآن و سیره ائمه(ع) ذکر کرد و گفت: چون دشمن به میهن ما تعدی کرد، دفاع به‌عنوان یک اصل اساسی مورد توجه قرار گرفت و اگر در عملیات بیت‌المقدس سوم خرداد 1361 در چهار مرحله خرمشهر آزاد می‌شود و معمار کبیر انقلاب می‌فرمایند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» ناظر به همین دفاع است.

هدف این عملیات انهدام حداقل دو لشکر از نیروهای ارتش عراق، بازپس‌گیری 5400 کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید در استان خوزستان بود و خارج کردن شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق بود و البته اهداف دیگری نظیر تأمین مرز، تهدید بصره، تداوم رزم علیه ارتش عراق و کاهش توان‌سازی عراق نیز دنبال می‌شد که در این عملیات مهم رزمندگان اسلام به آن دست پیدا کردند.

یادآور می‌شود، در این مراسم از فاطمه بگ‌زاده، نویسنده کتاب شهید شاخص دانش‌آموز سال 1399 محمدرسول رضایی، تجلیل به‌عمل آمد.

انتهای پیام
captcha