ضرورت استفاده از قرآن مناسب برای داشتن حافظه تصویری + صوت
کد خبر: 3975977
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳

ضرورت استفاده از قرآن مناسب برای داشتن حافظه تصویری + صوت

حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن بر ضرورت استفاده از قرآن مناسب برای حفظ کل تأکید کرد و گفت: همیشه قرآن مربوط به حفظتان را داشته باشید تا در حفظ دچار مشکل نشوید. بهترین قرآن برای حفظ، 15 خطی، بدون ترجمه است.

به گزارش ایکنا، با توجه به پایان سال تحصیلی و آغاز اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاس‌های آموزشی مختلف چون حفظ قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا نجفی، حافظ و مدرس دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن، در هشت جلسه به بیان نکاتی برای این مقاطع سنی می‌پردازد. در ادامه متن و صوت دومین فایل بارگذاری شده است؛

«در زمان‌های گذشته دسترسی به اساتید و جلسات قرآن به راحتی امروز نبود. بچه‌ها ارزش و قدر این امکانات، لحظات و اهتمام والدینشان را به این مقوله مهم بدانند.

یکی از مسائل مهمی که حافظان آن را دست کم می‌گیرند، دارا بودن قرآن مناسبت است. اولش سخت است، اما بچه‌ها حتما در این زمینه تلاش کنند. حافظ قرآن، یعنی هنگامی که آیات را از حفظ می‌خواند، انگار در ذهن صفحات را ورق می‌زند.»

حجت‌الاسلام نجفی با تأکید بر اینکه اگر خردسالان و نوجوانان به صورت مقطعی دنبال حفظ بخش‌هایی از قرآن هستند، می‌توانند از هر قرآنی استفاده کنند، گفت: «اما بهترین قرآن برای حفظ، خط عثمان طه است و همیشه باید قرآن‌تان را همراه خود داشته باشید. این قرآن باید بدون ترجمه باشد و رنگ صفحات آن نباید چشم را خسته کند تا این‌گونه حافظه تصویری ما شکل گیرد. برای تهیه قرآن مناسب می‌توانید از انتشارات نورالثقلین یا اسوه اقدام کنید. همیشه قرآن مربوط به حفظتان را داشته باشد تا در حفظ دچار مشکل نشوید.

از سوی دیگر هر حافظی باید ترتیل قرآن گوش دهد. بنابر این انتخاب ترتیل خوب نیز مهم است. ترتیل‌های اساتیدی همچون منشاوی، پرهیزکار، سعیدیان و ... برای حفظ خوب هستند، هر کدام را خوشتان آمد، با آن ادامه دهید. می‌توانید تنها به ترتیل گوش دهید، یا در کنار ترتیل‌خوانی از روی مصحف شریف، خط‌بری کنید یا با صدای قاری تکرار کنید تا اندک اندک ترتیل شما شبیه قاری شود.

از دیگر شرایط لازم برای حفظ خردسالان دانستن مفهوم آنچه که حفظ می‌کند، است. این به معنای دانستن ترجمه تمامی لغات آیات نیست، بلکه دانستن نکات ناب و خوب از هر سوره یا هر صفحه است. چون کتاب تفسیری مناسب سن خردسالان نیست، پس معلمان، پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگتر می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند. برای بزرگترها برگزیده تفسیر نمونه و تفسیر یک جلدی مبین خوب است که می‌توانند پس از استخراج نکات ناب آن را برای فرزندان به زبانی شیرین بیان کنند. البته کتاب تفسیر کودک از سوی استاد بیستونی طراحی و تولید شده است که در کانال همیار حفظ قرآن بارگذاری شده است.»

کد

وی در پایان بر عدم نگارش نکات در کنار صفحات قرآن تأکید کرد و گفت: همیشه دفترچه یادداشت برای نگارش نکات، همراه حافظان باشد، چرا که احترام به قرآن این امر را اقتضا می‌کند و از سوی دیگر نگارش نکات در کنار صفحات قرآن و حاشیه‌ها، موجب شلوغی صفحه و تشویش ذهن می‌شود.

انتهای پیام
captcha