به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن عصر امروز شنبه 22 خردادماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اجرای کارشناسی جواد نصیری و با موضوع انتخابات پیش رو و رویکرد جامعه قرآنی در این عرصه به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.
حجتالاسلام محمدی، در ابتدای این برنامه در پاسخ به سوالی در مورد مطالبهگری جامعه قرآنی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: ما یک وظیفه نسبت به اصل انتخابات و یک وظیفه نسبت به تعیین نامزد خاص و مدنظر خودمان داریم که این دو بحث مجزاست، ما نسبت به اصل انتخابات وظیفه شخصی و صنفی داریم، وظیفه شخصی ما به عنوان حق و تکلیف شهروندی این است که در انتخابات شرکت قطعی داشته باشیم، در قرآن و روایات بیش از 20 دلیل برای حضور در انتخابات اعلام شده است.
وی آیه «انَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» را مهمترین آیه برای حضور در امر انتخابات برشمرد و افزود: هر کسی که میخواهد شرکت نکند یا معترض و متقاضی یک تحول است، بر اساس امر قرآن باید اعتراض خودمان را با حضور در انتخابات و تصمیم درست اعلام کنیم. بنابراین هرکسی میخواهد حرف بزند، باید آن را پای صندوق رأی بزند و تکلیف خود را ادا کند.
محمدی در ادامه در مورد وظایفی که جامعه قرآنی در قبال طرفداری از نامزدهای انتخابات و علنی کردن این طرفداری میتواند داشته باشد، گفت: به جای حمایت علنی باید ضوابط را بگوئیم، مردم قدرت تشخیص دارند و میدانند نسبت به وعدهها و برنامههایی که مطرح میشود، چه موضعی داشته باشند. یکی از مهمترین ویژگیها در مورد نامزدها نگاه به عملکرد گذشته و نوع نگاه آنها به مردم است. مردم و جامعه قرآنی باید نگاه کنند و ببینند کدام نامزد بیشترین مقابله را با فساد داشته است، این ملاک بسیار مهم و یک بحث کلیدی است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه برخوردار بودن از یک نگاه عمیق دینی را از جمله مهمترین ویژگیهای نامزد اصلح عنوان و تصریح کرد: مردم این را بدانند کسی که سطح بالایی در حوزه دین دارد و در این حوزه از تسلط نسبی و جامعیت برخوردار است بهتر از کسی هست که نسبت به یک موضوع تخصص دارد. حضرت امام(ره) تعبیر زیبایی داشتند و فرمودند: «فقه، تئوری اداره کل جامعه است» کسی که فقه دارد، میتواند کل جامعه را اداره کند.
محمدی در بخش دیگری از این گفتوگو در پاسخ به این سوال که جامعه قرآنی مطالبات خود را چگونه باید مطرح کند، گفت: مبنای حکومت جمهوری اسلامی حکومت عدل قرآن است. هر کسی غیر از این میفهمد، اشتباه میکند. هر دولت و شورایی که میخواهد تشکیل شود، اگر غیر از تحقق حکومت عدل قرآنی مورد توجه داشته باشد، یقیناً دچار کجروی شده است. مطالبات قرآنی در سه محور هماهنگسازی، نظامسازی و فرهنگسازی، باید مطرح شود. مطالبه هماهنگسازی اتفاق افتاده است، اما مطالبه فرهنگسازی که ریشه آن در توسعه آموزش عمومی قرآن و تبلیغ و ترویج قرآن است و نظامسازی که ریشه آن در کادرسازی و پژوهشهای قرآنی است به طور جدی روی زمین مانده است. لذا جامعه قرآنی باید مطالبه تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی و اسناد ذیل آن که بالاترین اسناد قرآنی کشور هستند را مطرح کنند و با تمام وجود پای آن بایستند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: دولتی که در آن وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و وزیر ارشاد که روسای کمیسیونها هستند، ارادهای برای اجراییسازی اسناد آن نداشته باشند، مشخص است که این دولت از اساس با قرآن مشکل دارد. دولتی که رئیس جمهور آن در دوره ریاست خود باید هشت بار در مراسم تجلیل از خادمان قرآن حضور مییافت، اما در بسیاری از آنها نبوده است، مشخص است که با قرآن مشکل دارد.
وی با تأکید بر اینکه غفلت مسئولین نسبت به اهمیت راهبردی بودن امور قرآنی و نداشتن نگاه راهبردی به قرآن ریشه همه مشکلات است، افزود: متأسفانه فهم دقیقی از جایگاه قرآن وجود ندارد و قرآن را فقط خواندن و توسعه آن میدانند، حوزه نظامسازی قرآن باید بودجه عظیمی داشته باشد تا اجرایی شود، اما از این بودجه خبری نیست. موضوع دیگر این است که بایستی تلاش کنیم دولت بعد مانند این دولت نباشد و از ابتدا نسبت به طرح مطالبات اقدام کرد. در شورای توسعه فرهنگ قرآنی که عالی ترین مرجع سیاستگذار قرآنی است پنج وزیر و دو معاون رئیس جمهور عضویت دارند، اما دریغ از یک بار حضور همه اینها در جلسات شورا. این نشان میدهد ارادهای بر کار قرآنی وجود ندارد.
محمدی یکی دیگر از مطالبات جامعه قرآنی از دولت آینده را تحول نیروی انسانی مطرح کرد و گفت: شاه بیت تحولات در آموزش و پرورش است، در حال حاضر طرح «اتقان» به صورت آزمایشی در حال اجراست و باید ملی شدن این طرح به عنوان یک مطالبه در دولت آینده مطرح شود. تقویت ساختارها و تشکیلات یکی دیگر از کارهای مهم است؛ در کنار آن واگذاری کارها به بخش مردمی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا که بخش مردمی عقبه استراتژیک نظام جمهوری اسلامی هستند. این را باید جدی بگیریم. افزایش اعتبارات و تخصیصها هم مطالبه دیگر است، باید بودجه خوبی به فعالیتهای قرآنی اختصاص داده شود و این بودجه کامل اختصاص یابد، انتظار ما این نیست که بیشتر از بقیه بخشها بودجه بگیریم، بلکه میگوئیم در حد بقیه اختصاص دهند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با طرح این سوال که چرا بودجه موسیقی بیش از 90 درصد محقق شده اما بودجه قرآنی باید 11 درصد محقق شود، گفت: این نه تنها فاجعه بوده است، بلکه در حد جنایت است. من قصد این را ندارم بگویم موسیقی کم اهمیت است، هنر هم جایگاه خود را دارد، اما اینکه در مقام مقایسه اینگونه بی اعتنایی کنید، فاجعه است. وقتی دولت با بودجهای که خود تعریف کرده است، اینگونه برخورد میکند، نشان میدهد وضعیت قرآنی در این دولت چگونه بوده است.
وی با تأکید بر اینکه مطالبه جامعه قرآنی از دولت آینده باید از همین الان مطرح شود، گفت: به اعتقاد من در آغاز دولت جدید جامعه قرآنی باید در یک بیانیه تمام عیار تمام عقب افتادگیها بعد از انقلاب به خصوص در هشت سال گذشته را مطرح کند و قاطعانه از دولت جدید درخواست حمایت داشته باشد.
محمدی در بخش دیگری از این برنامه گفت: ما وقتی به کشورهای دیگر میرویم، اولین چیزی که میگوییم این است که «بزرگترین عمل به قرآن کریم تحقق جمهوری اسلامی بوده است» لذا من اعتقاد دارم هر نامزدی که نشان دهد جنبههای اسلامیت نظام برای او مهم است و توسعه قضای اسلامی، احاکم دینی، توسعه اقتصاد اسلامی و مواردی از این دست برای او اهمیت دارد، او یک نامزد اصلح است. وقتی برنامههای فرهنگی لبریز از مفاهیم و آموزههای قرآنی است کفایت میکند ولو اینکه کلمه قرآن در آن استفاده نشده باشد. من تبلیغات برخی نامزدها را نگاه میکردم، متوجه شدم در برنامه برخی از نامزدها حتی «بسم الله الرحمن الرحیم» هم نیامده و هیچ استنادی به آیات قرآن وجود ندارد. باید چنین نامزدهایی را از نامزدهای دیگر متمایز کنیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه مطالبه کلیدی جامعه قرآنی از دولت جدید قرآنیزه کردن حکومت و توجه به مضامین و گزارههای قرآنی است، گفت: علاوه بر این مطالبه عام، یک مطالبه خاص هم وجود دارد که آن توسعه فرهنگ قرآنی است. این توسعه مستلزم معرفت قرآنی است و معرفت قرآنی هم مستلزم توسعه روخوانی، روان خوانی، زیباخوانی، حفظ، ترجمه، مفاهیم و معرفت قرآنی است. این مجموعه هفتگانه به صورت خاص باید مورد توجه قرار بگیرد. اما شما به عملکردها نگاه کنید تا متوجه شوید که این کار صورت گرفته است یا خیر؟ جشنواره آیات که زمانی در آستانه 22 رشتهای شدن بود، به 11 رشته تنزل پیدا کرد. علت این تنزلها چیست؟ امروز برخی بیمهریها که نسبت به کارهای هنری میشود، غیر قابل تحمل است، ما باید به گونهای عمل کنیم که جوان هنرمند به غیر از قرآن به عرصه دیگری مراجعه نداشته باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفتوگو در مورد انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و نقش جامعه قرآنی در این انتخابات نیز بیان کرد: یکی از نکاتی که مهم است بحث انتخابات شوراهای شهر است، این شوراها یکی از ابزارهای اصلی برای توسعه فرهنگ قرآنی هستند. در شهر تهران به تنهایی سالانه فعالیتهای متعددی ذیل معاونت فرهنگی صورت میگیرد، در عرصه قرآنی این بخش موفقتر از بخش دولتی است. هم بودجه مناسب تر دارد هم جدیتر است و هم با ارادهتر است، لذا باید ان را نیز جدی گرفت.
وی افزود: البته یک اتفاق بسیار نامبارک در دوره اخیر شورای شهر رخ داد و آن هم بیاعتنایی به فعالیتهای دینی بود. شاهد بودیم که در این دوره کمک به مساجد و حوزههای علمیه قطع شد. فعالیتهای گسترده قرآنی هم محدود شد. بر اساس گزارشی که از وضعیت چهار سال گذشته دریافت شده است وضعیت نامبارکی در حوزه فعالیتهای دینی داشتهایم که علت آن هم اولویت نداشتن دین بوده است، لذا مردم باید کسانی را انتخاب کنند که نگاه و اولویت اول آنها به دین باشد و این نگاه عمیقتر و اصولیتر باشد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تلاشهای شورای توسعه برای تعامل بیشتر با دولت برای دریافت بودجه بیشتر، گفت: قرار بود با حضور حجتالاسلام والمسلمین عاملی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی اتفاقات مبارکی بیفتد، اما اینگونه نشد، شهادت میدهم ایشان بیش از پنج بار برای پیگیری بودجه قرآنی به سازمان برنامه و بودجه رفتند، اما چیزی که دست ایشان گرفت همین 11 درصد بود و اتفاق خاصی نیفتاد. آقای عاملی تمام تلاش خود را به کار بست و من از نزدیک شاهد این تلاشها بودم اما مجموعه سازوکارها اجازه مالطبه بیشتر را نمی داد.
محمدی افزود: 10 سال پیش پس از یک بررسی جامع مشخص شد برای اداره قرآنی کشور نیاز به 3650 میلیارد تومان وجود دارد، آن نیاز نه تنها برآورده نشد، بلکه اکنون رشد هم کرده است، با این بودجهها نمیتوان امر قرآن را جدی گرفت. بحث آموزش عمومی، نهضت حفظ عمومی قرآن و مواردی از این دست که بودجههای هزار میلیاردی نیاز دارند عملا با دریافت نکردن بودجه محقق نشدند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه امروز کمتر از 1000 موسسه فعال قرآنی در کشور وجود دارد، گفت: مسئولان برای رفع همه این مشکلات باید نگاه راهبردی به قرآن داشته باشند، همه آنها باید در روز قایمت پاسخگوی سوال رسول الله(ص) باشند که فرمودند: «اولین سوالی که در قیامت میشود این است که با کتاب خدا و عترت من چه کرده اید». من این را بارها به مسئولان گوشزد کردهام.
انتهای پیام