تمرین زندگی مبتنی بر اخلاق در دوران کرونا + فیلم
کد خبر: 3979713
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴
سیما فردوسی تبیین کرد:

تمرین زندگی مبتنی بر اخلاق در دوران کرونا + فیلم

یک روانشناس بالینی تصریح کرد: در روز‌هایی که کشور و همه ما درگیر عواقب و محدودیت‌های ناشی از کرونا هستیم، می‌توان در خانواده، بر انجام کار‌های اخلاقی تأکید کرد و تمایز خوب از بد را به فرزندان آموزش داد، به ویژه اینکه کودکان و افراد در سنین پایین نیاز به چنین آموزش‌هایی دارند.

سیما فردوسی

به گزارش ایکنا، طی یک سال گذشته با شیوع ویروس کووید ۱۹ سبک زندگی افراد با تغییرات متعددی مواجه شده است. اعمال محدودیت در رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، تعطیلی برخی مشاغل، ارائه آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان و دانشجویان و ... پیامد‌های مختلفی برای خانواده به همراه داشته و روال طبیعی و سابق زندگی افراد را بر هم زده است. شرایط جدید کرونایی اگر با مدیریت و برنامه‌ریزی همراه باشد، می‌تواند به فرصتی بهینه در ابعاد مختلف برای خانواده‌ها تبدیل شود، اما این مهم نیاز به آموزش خانواده برای قرار گرفتن در مسیر صحیح دارد.

یکی از موضوعاتی که در این برهه خاص زمانی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، تأثیرات منفی بر اخلاق‌مداری در قبال خانواده و سایر افراد جامعه داشته است. علی‌رغم تأکیداتی که در آموز‌ه‌های اسلامی بر این موضوع می‌شود، شاهد افزایش بی‌اخلاقی در بین جامعه هستیم، و این امر، نیاز به راه چاره و درمان را بیش از پیش به ما نشان می‌د‌هد.

به این منظور، خبرگزاری ایکنا در راستای رسالت آموزشی خود اقدام به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در محور‌های مختلف کرده که در همین راستا «سیما فردوسی»، روانشناس بالینی و کارشناس خانواده به بیان نکاتی مهم در موضوع آموزش خانواده‌ها پرداخته است.

در ادامه، شانزدهمین قسمت از این بسته‌های آموزشی با موضوع «همدلی در خانواده» از سوی سیما فردوسی، روانشناس بالینی و خانواده ارائه می‌شود که در ادامه می‌بینید و می‌خوانید.
 

وقتی از اخلاق صحبت می‌کنیم، بعضی تصور می‌کنند منظور خوش اخلاقی است. ولی فقط این نیست، اخلاق به معنای بتوان بین کار‌های خوب و بد تمایز قائل شد. گاهی یک کار اخلاقی است و گاهی نیست؛ بنابراین انسان باید به رشد اخلاقی خود فکر کند و به مرحله‌ای برسد که قادر باشد خوب را از بد متمایز کند. این همان رشد است که البته از دوران کودکی آغاز می‌شود و باید به در بزرگسالی به تکامل برسد.

ممکن است دوری از کار‌های بد در دوران کودکی، از ترس والدین باشد. چنین فردی در بزرگسالی هم از ترس اجتماع دست به انجام کاری نمی‌زند، اما نه به این دلیل که فی نفسه به این تکامل رسیده باشد که یک کار بد و زشت است و نباید آن را انجام دهد. اینکه به مرحله رشدیافتگی رسیده باشد و به واسطه آن بداند که نباید دست به خطا بزند، مهم است.

به همان میزان که انسان به لحاظ جسمی و فکری رشد می‌کند، از جنبه اخلاقی هم باید رشد داشته باشد. این رشد به دنبال آموزش و تمرین ایجاد می‌شود و این زمینه به واسطه تعلیم و تربیت در خانواده، مدرسه و اجتماع فراهم خواهد شد. افراد حتی اگر زندگینامه پیشوایان دینی و بزرگان را مطالعه کنند، در می‌یابند که بزرگانی مانند پیغمبر گرامی اسلام(ص) با فرزند خود چگونه رفتار می‌کند و یا برخورد و رفتارش با دیگران چگونه است و با اخلاق ایشان آشنا می‌شوند.

از طریق مطالعه زندگینامه بزرگان و پیشوایان دین، می‌توان به جنبه‌های اخلاقی و نوع رفتار و عمل آن‌ها پی برد. احترام گذاشتن و تشکر کردن کاری اخلاقی است، یا اینکه موجب رشد و ترقی دیگران شدن، امری اخلاقی است.
 
در روز‌هایی که کشور و همه ما درگیر عواقب و محدودیت‌های ناشی از کرونا هستیم، می‌توان در خانواده، بر انجام کار‌های اخلاقی تأکید کرد و تمایز خوب از بد را به فرزندان آموزش داد، به ویژه اینکه کودکان و افراد در سنین پایین نیاز به چنین آموزش‌هایی دارند. بچه‌ها به والدین خود می‌نگرند و یاد می‌گیرند و امید که بتوانیم الگو‌های خوبی برای فرزندان خود باشیم.
انتهای پیام
captcha