آموزش سواد رسانه‌ای؛ رسالت مؤسسه فلق رایانه
کد خبر: 3986503
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲

آموزش سواد رسانه‌ای؛ رسالت مؤسسه فلق رایانه

مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان گفت: عمده فعالیت‌های این مؤسسه در سال جاری معطوف به برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت فضای مجازی و آموزش سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.

رسالت مؤسسه فلق رایانه، آموزش سواد رسانه‌ای به خانواده‌ها است

حامد کمال، مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره برنامه‌های این مؤسسه در سال جاری، اظهار کرد: عمده فعالیت‌های مؤسسه به برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت فضای مجازی و خانواده مربوط می‌شود که ویژه پدر و مادرها، دانش‌آموزان، کارمندان و اقشار مختلف است. علاوه بر این، تولید یک سری کتب با محوریت فضای مجازی و خانواده نیز در دستورکار قرار دارد که بخشی از این کتاب‌ها مراحل چاپ شامل ویراستاری و صفحه‌آرایی را طی می‌کند، بخشی در حال دریافت مجوز و بخشی نیز در مرحله تأمین و تولید محتوا قرار دارد.

وی افزود: دوره‌های آموزشی مؤسسه با موضوع آسیب‌ها و فرصت‌های فضای مجازی، آینده فضای مجازی، جریان‌شناسی سلبریتی‌ها، تحلیل بازی‌های رایانه‌ای و معرفی بازی‌های مناسب برای بچه‌ها و خانواده‌ها و نیز مفاهیم مرتبط با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی برگزار می‌شود. بخشی از این موضوعات، درخواست‌هایی است که مراکز مختلف ارائه می‌دهند و ما بر اساس این درخواست‌ها، برای آنها دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. بخشی از این دوره‌ها به‌صورت مجازی و بخشی هم با رعایت فاصله اجتماعی و ضوابط بهداشتی، به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر، 14 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و اکثر آنها تلفن همراه یا تبلت در اختیار دارند، خانواده‌ها این نیاز یا احساس را پیدا کرده‌اند که فرهنگ استفاده از تلفن همراه و تبلت را نیز به فرزندان خود آموزش دهند و با توجه به مشکلات و آسیب‌هایی که در این زمینه به‌وجود آمده، این احساس نیاز در خانواده‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. بنابراین، ما در مؤسسه هفته‌ای دو تا سه دوره آموزشی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم.

کمال ادامه داد: بخشی از کتبی که در مؤسسه تولید می‌شود، در راستای همین دوره‌های آموزشی است، مثل بیش فعالی کودکان و آموزش فضای مجازی و سواد رسانه‌ای به کودکان و بخشی هم تجدید چاپ کتب قبلی در حوزه رسانه است، مثل کتاب «آموزش سواد رسانه در فضای سایبر» که چاپ هشتم آن منتشر شده و با توجه به استقبالی که از آن به عمل آمده، برای برگزاری مسابقات نیز از آن استفاده می‌شود. کتاب دیگری نیز با عنوان «ناگفته‌های فضای مجازی» داریم که چاپ یازدهم آن منتشر شده است. در واقع، مؤسسه فلق رایانه جزو اولین مؤسسات و انتشاراتی بوده که در حوزه رسانه، به چاپ کتاب اقدام کرده است.

وی تولید بروشور را از دیگر فعالیت‌های مؤسسه فلق رایانه ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه محتواهای دیجیتال در فضای مجازی بسیار زیاد بوده و ممکن است همگان این محتواها را نبینند یا نخوانند، یک سری نکات اصلی مربوط به فضای مجازی را در قالب بروشور منتشر کرده‌ایم و برای خانواده‌ها توزیع می‌کنیم. وقتی بروشور وارد خانه‌ها می‌شود، همه اعضای خانواده می‌توانند از آن استفاده کنند. با توجه به اینکه محتواهای موجود در فضای مجازی زیاد است و عمده آنها نیز جنبه تفریحی و پر کردن وقت را دارد، در حال حرکت به سمتی هستیم که دوباره گرایش‌ها به محتوای مکتوب بیشتر شده و این نوع محتوا جای خود را نسبت به گذشته بیشتر باز می‌کند.

مدیر مؤسسه فلق رایانه اصفهان اظهار کرد: ما بعضاً برای مناسبت‌های مختلف، محتوا‌هایی تولید می‌کنیم، مثلاً برای دو صفحه در اینستاگرام، از سه ماهه آخر سال 99 تا اوایل تیرماه سال جاری، محتواهایی شامل عکس‌نوشت، فتوکلیپ، کلیپ و پادکست تولید کردیم. اکنون نیز مؤسسه این آمادگی را دارد که سفارش‌های تولید محتوا را با قیمت بسیار پایین آماده کند. محتوا در فضای مجازی زیاد بوده، ولی محتوای جذاب کم است و ما در تلاش هستیم تا محتواهای جذاب تولید کنیم. مسابقات قرآنی که در ماه رمضان امسال در شبکه اصفهان برگزار و در طی آن کلیپ‌های کوتاه منتشر می‌شد، اجرای آن با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی به عهده مؤسسه فلق رایانه بود و کانالی که در پیام‌رسان ایتا برای اطلاع‌رسانی این مسابقات راه‌اندازی شده بود، همچنان برای بهره‌برداری در مناسبت‌های آینده فعال است.

انتهای پیام
captcha