نماز جمعه؛ مرکز مطالبات مردمی و قرارگاه بصیرت
کد خبر: 3986636
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

نماز جمعه؛ مرکز مطالبات مردمی و قرارگاه بصیرت

به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از پيروزی انقلاب به امامت آيت‌‏اللّه طالقانی در گفت‌وگویی با امام‌جمعه بخش مرکزی یزد و مدیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، برکات و عواید نماز جمعه بررسی شد.

نمازجمعه مرکز مطالبات مردمی و قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرتآیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، با گرامیداشت پنجم مردادماه سالروز تشکیل اولین نماز جمعه بعد از پيروزی انقلاب اسلامی به امامت آيت‌‏اللّه سيدمحمود طالقانی در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، اظهار کرد: نماز جمعه قرارگاه ایمان، تقوا و بصیرت است و لذا اهمیت فراوانی دارد.

وی در بیان فضیلت این عمل معنوی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: حضرت محمد(ص) در این زمینه می‌فرماید: «خداوند، نماز جمعه را بر شما واجب کرد. هرکسی آن را در حیات من یا پس از وفات من از روی سبک شمردن و یا انکار رها سازد، خداوند او را پریشان می‌کند و به کارش برکت نمی‌دهد. نمازش پذیرفته نمی‌شود، زکاتش را قبول نمی‌کند. حجش قبول نیست، کارهای نیک او قبول نخواهد شد تا آنکه توبه کند و دیگر نماز جمعه را رها نکند، سبک نشمارد و منکر نشود».

نائب رئیس شورای حوزه علمیه استان یزد با اشاره به آثار و برکات نماز جمعه بیان کرد: نمازهای جمعه در طول انقلاب اسلامی و این چهل و اندی سال عملاً زبان گویای اسلام و انقلاب و همچنین حمایت از مردم و جایگاه مهمی برای طرح مطالبات مردمی بوده است.

وی حفظ چارچوب اسلام و انقلاب با منظومه فکری امامین انقلاب را از دیگر آثار و برکات نماز جمعه دانست و افزود: نماز جمعه عامل وحدت امت اسلامی و مأیوس شدن دشمنان و عاملی برای گسترش معنویت محسوب می‌شود.

جمعه؛ پرفضیلت‌ترین عید

حجت‌الاسلام سیدجمال‌الدین نجم‌الهدی، مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد، نیز در این زمینه به ایکنا گفت: روز جمعه به عنوان سیدالایام نامگذاری شده و به غیر از اعیاد مربوط به ائمه اطهار(ع) و عید بزرگ غدیر خم، سه عید فطر، قربان و جمعه از مهمترین اعیاد مسلمانان شناخته شده و جمعه پرفضیلت‌ترین عید محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «جمعه روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داده است، جمعه سرور روزها و برترین عیدها است. خدا شما را امر کرده که در آن روز به سوی ذکرش (سوره جمعه آیه 9) بشتابید. پس باید رغبت شما به عبادت و نماز جمعه به حدی باشد که نیت شما خالص گردد. در این روز بسیار زاری و نیایش کنید، نیازهای خود را از خداوند خواسته و طلب رحمت و آمرزش کنید. زیرا خداوند دعای هر کس که او را به حقیقت بخواند، اجابت کرده و هر کس را که از بندگی و فرمانش امتناع کند، وارد دوزخ می‌کند».

نجم‌الهدی نماز جمعه را مرکز اجتماع متدینان و دوستداران انقلاب و نظام اسلامی با گرایش‌های مختلف سیاسی و موجب وحدت و یکپارچگی مردم دانست و افزود: نماز جمعه یک عبادت بزرگ جمعی است که اقامه آن موجب تلطیف روح و جان، پاک شدن دل از آلودگی‌های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می‌شود.

وی بیان کرد: نماز جمعه از همان اوایل انقلاب اسلامی و در اوج دفاع مقدس و حملات دشمن، محلی برای پشتیبانی جبهه‌ها و اجتماع رزمندگان و تقویت نیروها بود. در سال‌های بعد نیز در عرصه‌های مختلف و در سال‌های اخیر که با شیوع کرونا مواجه هستیم هرچند با تعطیلی نماز جمعه همراه شد اما از سوی ستادها و دفاتر نماز جمعه فعالیت‌ها و اقدامات بزرگی انجام شده و در حال اجرا است که می‌توان به تشکیل گروه‌های جهادی و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و ... اشاره کرد.

مدیر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان یزد در پایان یادآور شد: اکنون نماز جمعه در 28 پایگاه عبادی و سیاسی یزد اقامه می‌شود.

گفت‌وگو: امیرحسین میرجلیلی

انتهای پیام
captcha