غدیر مظهر جامعیت اسلام است / علل رویگردانی از حقیقت غدیر
کد خبر: 3987350
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷

غدیر مظهر جامعیت اسلام است / علل رویگردانی از حقیقت غدیر

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به عوامل رویگردانی مردم از جریان و حقیقت غدیر گفت: روح غدیر آمیخته شدن سیاست با دیانت و مظهر جامعیت اسلام است.

غدیر مظهر جامعیت اسلام است / عوامل رویگردانی مردم از حقیقت غدیربه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 8 مرداد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه محمدآباد اظهار کرد: باید به حقیقت و روح غدیر توجه ویژه‌ای داشت زیرا که روح غدیر این است که امامت باید از جانب خدا باشد و این موضوع در حقیقت تعیین قاعده امامت است.

وی ادامه داد: اسلام به جایگاه و کیفیت در مدیریت اهمیت قائل است و مدیریت باید در اختیار حاکمان صالح و مصلح باشد. غدیر به ما می‌آموزد که مدیریت در جامعه از اولویت‌های اساسی است و کاملاً باید با معیارهای الهی همراه باشد.

مدرسی افزود: سومین درس غدیر این است که مردم هم باید در حکومت دخیل باشند و هیچ حکومتی نمی‌تواند بدون پشتوانه و مسئولیت‌پذیری مردمی در مسیر صحیح قرار گیرد و لذا پیامبر مردم را هم در جریان قرار دادند و از آن‌ها بیعت گرفتند و سه روز مردم با امیرمؤمنان همراه بودند و بعیت کردند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به اینکه روح غدیر آمیخته شدن سیاست با دیانت و غدیر مظهر جامعیت اسلام است، با اشاره به رویگردانی مردم از جریان و حقیقت غدیر بیان کرد: قبیله‌گرایی و رقابت‌های قبیله‌ای همراه با کینه توزی‌ها و تعصب‌های بی‌اساس باعث شد تا مردم از غدیر رویگردان شوند.

وی ادامه داد: دومین دلیل این امر عبارت است از شدت عدالت امیرالمؤمنین که آن حضرت می‌خواستند بدون رانت و پرداخت حق قبیله‌گرایی و به اصطلاح رانت‌گرایی حکومت را اداره کنند و حکومت هم باید به همین صورت اداره می‌شد تا مردم طعم خوش اسلام راستین را می‌شناختند و شدت عدالت باعث شد که عده‌ای نگذارند، علی(ع) حکومت کند.

مدرسی، سومین عامل رویگردانی مردم از جریان و حقیقت غدیر را ایجاد فتنه‌ها و تبلیغات دروغین دانست و گفت: فضاسازی‌های غیرواقعی و تحت تأثیر قرار گرفتن مردم از تبلیغاتی که مثل تهدید بود، از دیگر عوامل می‌توان نام برد، همان چیزی که اکنون هم در جامعه می‌بینیم و باید مراقب باشیم تا اینکه این تبلیغات تأثیرگذار نباشد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: مباهله یکی از اتفاقات ارزشمند و اعیاد در تاریخ اسلام است و باید ابعاد مختلف آن برای نسل جدید و فرزندان بازگو شود. در زمان‌های قدیم پدران و مادران در هنگام خواب و بیداری برای فرزندان خود داستان‌هایی را بیان می‌کردند که ما نیز باید از داستان‌های اسلامی مثل جریان غدیر، مباهله، نزول سوره مبارکه هل أَتی و امثال این‌ها را بازگو کنیم.

وی با اشاره به 25 ذی‌الحجه که به نام روز خانواده نامگذاری شده، گفت: خانواده در اسلام جایگاه ارزشمند و رفیعی دارد و نگاه اسلام به خانواده نگاهی عبادی است. در حقیقت خانه تنها محل سکونت نیست و محل عبادت است نه عبادتی که فقط در قالب سجده باشد و عبادات مختلفی داریم.

مدرسی افزود: رسول خدا (ص) فرمودند: «اگر مردی در کنار خانواده اش بنشیند و ساعتی با آن‌ها خوش و بش کند در نزد من محبوب‌تر است از اینکه در مسجد پیامبر اعتکاف کند.» در روایتی دیگر امام صادق (ص) می‌فرماید: «اگر زنی یک لیوان آب در اختیار شوهر قرار دهد از روی محبت و مهربانی، برای او بهتر است که یک سال شب‌ها را قیام کند و روزها را روزه گیرد.»

وی ادامه داد: متأسفانه امروز کانون‌های خانواده مورد تهاجم قرار گرفته و طلاق‌های عاطفی و حقیقی بیداد می‌کند و باید به دنبال آسیب‌شناسی و تقویت صحیح این بنیان باشیم.

مدرسی افزود: یکی از آسیب‌هایی که امروز خانواده را مورد تهدید قرار می‌دهد، فضاسازی‌های نامناسب اعم از برخی برنامه‌های ضد فرهنگی، برخی تبعات آپارتمان‌نشینی، حضور بی در و پیکر خانواده در جامعه، مدگرایی و چشم و هم چشمی و همچنین پمپاز تبلیغات سوء و آثار خانمان‌سوز فضاهای مجازی است که به تعبیر رهبر انقلاب قتلگاه جوانان ما به حساب آمده است.

انتهای پیام
captcha