اطلس قرآنی استان یزد تدوین می‌شود
کد خبر: 3988345
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴

اطلس قرآنی استان یزد تدوین می‌شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد حمایت از وقف مشارکتی قرآنی در این استان را خواستار شد و گفت: اطلس قرآنی استان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تدوین است.

اطلس قرآنی استان یزد تدوین می‌شودبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام حمیدرضا مطهریان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی استان یزد، 12 مردادماه در نشست هم‌اندیشی هیئت‌مدیره این اتحادیه و مدیران امامزادگان شاخص استان که با حضور مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس مرکز قرآنی اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با اشاره به اینکه 85 مؤسسه عضو اتحادیه هستند اظهار کرد: اکنون 130 مؤسسه در سطح استان به ثبت رسیده که مجوز سازمان تبلیغات اسلامی یا فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارند.

وی ادامه داد: 30 مؤسسه در زمینه تخصصی حفظ قرآن کریم، 80 مؤسسه در زمینه آموزش عمومی و 20 مؤسسه در زمینه آموزش تخصصی صوت و لحن در حال فعالیت هستند که تا قبل از ویروس منحوس کرونا اکثر قریب به اتفاق مؤسسات فعال بودند و پس از این جریان تعدادی نیمه فعال و برخی هم غیرفعال شدند اما نگذاشتند چراغ قرآن خاموش شود.

مطهریان افزود: عشق و علاقه و دلسوزی برای فعالیت‌های قرآنی در مؤسسات کاملاً مشهود است ولی از پشتوانه مالی برخوردار نیستند و البته این موضوع را اگر شغل محسوب کنیم امنیت شغلی نیز ندارند.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد از برگزاری 50 جلسه هیئت‌مدیره در دوره قبل و کنونی این اتحادیه خبر داد و گفت: این اتحادیه بیش از 200 مصوبه داشته که اکثریت اجرا شده است.

وی راه‌اندازی اپلیکیشن افق به منظور برگزاری مسابقات به صورت مجازی در سراسر کشور، انتشار 12 سری ماهنامه الکترونیکی این اتحادیه و معرفی مؤسسات، توزیع دو هزار جلد قرآن کریم، برگزاری همایش تجلیل از معلمان قرآنی، راه‌اندازی انجمن خیران قرآنی، تشکیل هیئت امنای وقف مشارکتی قرآنی، راه‌اندازی صندوق حمایت و پشتیبانی از مؤسسات و اعطای یک هزار فقره تسهیلات به ارزش بیش از چهار میلیارد تومان از دیگر اقدامات دانست.

مطهریان از واگذاری صددرصدی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی به این اتحادیه خبر داد و گفت: تدوین چشم‌انداز پنج ساله اتحادیه و تهیه اطلس قرآنی استان با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجراست.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی استان یزد با اشاره به وقف مشارکتی قرآنی در استان بیان کرد: این طرح از حدود اواخر سال 98 مطرح و اجرایی شدن آن آغاز شد که بر این اساس در سال 99، زمینی وقفی به مساحت 1800 متر در یکی از مکان‌های خوب شهر با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان یزد به این امر اختصاص یافت تا طی مدت سه سال پروژه احداث و آماده بهره‌برداری شود. اما متأسفانه موقوفات قرآنی نه تنها در استان، بلکه در سطح کشور به لحاظ کیفیت و هم کمیت از سطح پایینی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به این اتحادیه واگذار شود، گفت: با توجه به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه اتحادیه درخواست می‌شود این صندوق مورد حمایت قرار گیرد تا از تعداد بیشتری از مؤسسات قرآنی استان حمایت شود.

حسین قادری، عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان یزد نیز در این نشست گفت: مهندسی جامعی برای فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور باید مورد توجه باشد و روندی بکار گرفته شود تا نهادهای مختلف با نهادهای قرآنی هم‌افزایی بیشتری در اجرای برنامه‌ها داشته باشند و از موازی‌کاری جلوگیری شود.

وی ظرفیت استان یزد در وجود امامزادگان را یادآور شد و گفت: اکنون همکاری مؤسسات و امامزادگان در سطح پایینی قرار دارد و باید طرح کارشناسی شده‌ای که مکانیسم این همکاری را به لحاظ کمی و کیفی تأمین کند و مبنای همه استان‌ها باشد، اجرایی شود.

قادری حمایت از  صندوق قرض‌الحسنه اتحادیه را خواستار شد و بیان کرد: در زمینه وقف مشارکتی قرآنی، یزد موفق شد با حمایت اوقاف این کار را آغاز کند و می‌تواند به عنوان نمونه به کشور معرفی شود زیرا که خروجی این وقف می‌تواند این باشد که مؤسسات قرآنی، دیگر در حداقل‌ها نیازمند نباشند.

انتهای پیام
captcha