تغییر نگاه مدیریتی با تاکیدات رهبری مبنی بر تکریم مهاجرین افغان
کد خبر: 3988595
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

تغییر نگاه مدیریتی با تاکیدات رهبری مبنی بر تکریم مهاجرین افغان

یک کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به اینکه نحوه برخورد با مهاجرین افغان شایسته نظام اسلامی نیست، گفت: تاکیدات رهبری مبنی بر تکریم مهاجرین نیز تاثیر بسزایی در نگاه مدیریتی دستگاه‌های مختلف به مهاجرین داشته است.

تغییر نگاه مدیریتی با تاکیدات رهبری مبنی بر تکریم مهاجرین افغانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حمید بوالی، کارشناس مسائل افغانستان، فعال فرهنگی و خبرنگار تحقیقی، در برنامه «به رسم همسایگی»، با موضوع «بررسی آخرین وضعیت تحصیلی کودکان افغان» که شامگاه ۱۳ مردادماه، به‌صورت آنلاین، از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: دفاتر کفالت مهاجرین افغان از بخش‌نامه تدوین شده تبعیت نمی‌کردند که با اعتراض بسیاری از اتباع همراه شد و در همین خصوص نامه‌ای با 11هزار امضاء به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد.

وی ادامه داد: طی چند مرحله با پیگیری‌های انجام شده، خوشبختانه در حال حاضر بخش‎نامه فعلی تصحیح شد و اتباع فاقد مدرک با طی مراحل مربوطه به مدارس معرفی و فرآیند ثبت‎نام انجام می‎شود. در وضعیت فعلی آنچه باعث بازماندن از تحصیل کودکان افغان شده، این است که بخش قابل توجهی، از مراجعه به اردوگاه اداره اتباع جامانده‌اند که این مسئله از کوتاهی دستگاه اطلاع‎رسانی ما است.

بوالی عنوان کرد: هیچ بخش ویژه در رسانه برای سه الی چهار میلیون جمعیت نیست، در حالی که تعداد زیادی از این افراد در روستاها زندگی کرده و دسترسی به اینترنت و فضای مجازی ندارند، لذا بسیاری از دوستان افغانستانی ما جامانده و ثبت‌نام نکرده‌اند. برخی به دلیل نداشتن مدارک حداقلی که اداره اتباع و دفاتر کفالت می‌خواستند، از ثبت‌نام جاماندند، به عنوان مثال قول‌نامه خانه نداشتند و مدارکشان تکمیل نشده است.

این کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: عده‌ای نیز هستند که کلاس اول نیستند و به دلایل مختلف مدرسه نرفته که در سنین 10 به بالا هستند، لذا برای ورود به کلاس اول در مدارس عادی پذیرفته نمی‌شوند که این افراد باید به مدارس شبانه یا نهضت سوادآموزی بروند و چندپایه‌ای کلاس را طی کرده و به پایه اصلی برسند.

وی بیان کرد: انتظار اینکه یک کودک 12ساله افغانستانی یا ایرانی در کنار کودکان 7 ساله افغانستانی و یا ایرانی در کلاس درس بنشیند، انتظار گزافی است، اما راه برای ایرانیان است و آن هم شرکت در مدارس شبانه است، لذا باید راهی برای کودکان افغان هم فراهم شود. فکری به حال کودکانی که در مدارس خودگردان در شرایط سخت با ذوق و اشتیاق درس خواندند، باید صورت گیرد تا بتوانند ادامه تحصیل بدهند.

بوالی تصریح کرد: آیین‎نامه برای کودکان افغان است، اما علاوه بر کودکان مهاجر افغان، سایر اتباع نیز از جمله اتباع پاکستانی در شمار بازماندگان از تحصیل هستند، هرچند شمار کودکان افغان بیشتر است، حتی مهاجرین عراقی نیز در این خصوص دچار مشکل هستند که البته مشمول آیین‌نامه نیستند.

این کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: آنچه از فرمان رهبری منتشر شده، مهاجرین افغان را در برمی‌گیرد، اما منطق این دستور این اجازه را به ما می‌دهد که این فرمان را برای اتباع دیگر نیز بکار بریم، منطق این دستور، کودکی که شهر و دیار خود را رها کرد و میهمان ایران شده است، حتی اگر نتوانسته مدارک قانونی را کسب کند، این کودک باید به حق اولیه خود در تحصیل باید برسد، منطق این دستور از یک نگاه انسانی بلند می‌شود.

این خبرنگار تحقیقی گفت: البته بسیاری از این کودکان هستند که با وجود طی مراحل و کسب مجوزها باز هم در مدارس به مشکل خوردند. مدارس یا جایی ندارند یا می‌گویند به تصویب شورای مدرسه از پذیرش اتباع افغانی معذوریم که در واقع یک خلاء فرهنگی خجالت‌آور برای تعلیم و تربیت است.

وی خاطرنشان کرد:  به نظر می‌رسد که وزارت آموزش و پرورش باید به صورت مستقیم به این قضیه ورود کند، چرا که وزارت کشور و اداره اتباع مسیر درستی را طی می‌کنند، اما با وجود اینکه کودکان زیادی مجوز قانونی تحصیل را گرفته‌اند، اما پشت درب مدارس مانده‌اند که این تاسف‌بار است. 17 نهاد باید برای مهاجرین نظر بدهند که  این به خودی خود در هر موردی بسیار زمان‌بر است، لذا اگر کاری برای اتباع بخواهد صورت گیرد، مستلزم طی فرآیند طولانی است.

بوالی ادامه داد: نسبت به گذشته با وجود مشکلات در سال گذشته، 580 هزار کودک مهاجر افغان در ایران درس خواندند که این رقم بار مالی قابل توجهی است، اما در سال‌های قبل کمتر بوده و حال در حال افزایش است. بیمه مهاجرین از دیگر اقدامات بوده که به این بحث امیدوارانه نگاه داریم که خوشبختانه نسبت به گذشته قابل توجه است.

این خبرنگار تخقیقی اظهار کرد: نگاه رسانه‌ها و برخی نهادها به مهاجرین افغانستانی نسبت به قبل بسیار قابل‌تقدیر است. صدای مهاجرین افغان طی سه الی چهار دهه خاموش بوده و مطالبات آنان بیان نمی‌شد، اما رسانه و فضای مجازی به کمک آمده و طرح مسائل مهاجرین قابل تحسین است. ما دستور رهبری را داریم که فرمودند: «مهاجرین افغان را تکریم کنید، اما نشانه‌ای از این تکریم در دفاتر کفالت، مدارس، اردوگاه‌ها، دادن گواهینامه، دادن کارت بانکی و... وجود ندارد، چرا که همه این موارد با سختی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد:  اگر پای درد و دل مهاجرین افغانستانی بنشینیم با شرایطی که شایسته تمدن ایرانی و نظام جمهوری اسلامی و در مجموع تاکیدات رهبری مبنی بر تکریم مهاجرین نیز تاثیر بسزایی در نگاه مدیریتی دستگاه‌های مختلف به مهاجرین داشته است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        بوالی با اشاره به بسیاری مشکلات مهاجرین افغان، خاطرنشان کرد: نیاز است تا تغییرات اساسی در قوانین مهاجرت صورت گیرد، لذا باید اعمال تغییری از بالا انجام شود. تغییر فرهنگی بدون تغییر ساختاری و قوانین مهاجرت به جایی نخواهد رسید، همانطور که اگر تغییر قوانین به تغییر در رسانه‌ها و تغییر در فرهنگ مردم ختم نشود، فایده‌ای به حال مهاجرین افغانی در داخل کشور نخواهد داشت.

انتهای پیام
captcha