مکتب امام حسین(ع) اندیشیدن است / ضرورت تحول در مجالس روضه
کد خبر: 3989382
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

مکتب امام حسین(ع) اندیشیدن است / ضرورت تحول در مجالس روضه

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، مکتب امام حسین(ع) را در تمام اعصار فرهنگ اندیشیدن دانست و گفت: احیای ارزش‌ها و فضیلت‌ها نخستین مبنا و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با نابسامانی‌ها دلیل دوم قیام کربلا است.

به گزارش ایکنا از فارس، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و دهه امر به معروف و نهی از منکر، گردهمایی مبلغان امر به معروف و نهی از منکر استان فارس عصر دیروز، 17 مردادماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در این مراسم فرهنگ حسین‌ بن علی(ع) را فرهنگ تحول و تربیت دانست و افزود: فرهنگ امام حسین‌(ع) در هر عصری فرهنگ اندیشیدن و خواستن است.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ امام حسین(ع) برخاسته از چهار اصل مهم است، اضافه کرد: احیای ارزش‌ها و فضیلت‌ها نخستین مبنا و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با نابسامانی‌ها دلیل دوم قیام کربلا است. 

مهرابی شعار هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة، دستگیری از مردم مظلوم و مطالبه‌گری برای اجرای عدالت را از دیگر دلایل قیام کربلا از قول اباعبدالله(ع) عنوان کرد: فلسفه قیام، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود و مطالبه‌گری برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد و ظلم یکی دیگر از فلسفه‌های قیام اباعبدالله حسین(ع) است.

اصل دین را بیان کنیم

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس هم در این مراسم گفت: یکی از مواردی که باید در آن تحول پیدا شود مجالس روضه و تبلیغ دینی است؛ تبلیغ و برپایی مراسم روضه لازم و ضروری است، اما اینکه چه نکاتی را مطرح کنیم، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تبلیغ دین بسیار ضروری است، اما مهم این است که چه بگوییم، گفت: مبلغ دینی باید فکر کند که چگونه دین برای مردم تبیین کند.

امام‌جمعه شیراز دهه محرم را فرصتی برای انتقال مفاهیم به مردم دانست و گفت: باید در این فرصت تلاش کنیم تا اصل دین را بیان کنیم و زیبایی‌های آن را به افراد نشان دهیم.

وی با بیان اینکه جلسه گرفتن در مسائل مختلف خوب اما کافی نیست، گفت: طلاب و مبلغین باید با فعالان فرهنگی مذهبی محلات و همچنین نیروی انتظامی هماهنگ باشند.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: همراهی با مردم و هماهنگی با مسئولان برای شناسایی و حل مشکلات مردم اصلی‌ترین وظیفه مبلغان دینی است و دولت مردمی، به وسیله مبلغان برقرار خواهد شد.

عزاداری امام حسین(ع) تعطیل شدنی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس هم در این مراسم با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دینی باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود، گفت: شرایط ویژه‌ای در کشور به دلیل شیوع کرونا حاکم است و این مسئله محدودیت‌هایی برای مراسم‌ مذهبی ایجاد کرده است، اما از طرف دیگر عزاداری امام حسین(ع) هم تعطیل بردار نیست البته باید مسائل بهداشتی هم رعایت شود.

وی یادآور شد: ۱۴۰۰ سال تلاش دشمنان اهل بیت(ع) بر تعطیلی این مراسم‌ و فراموشی نام حضرت سیدالشهدا(ع) بوده است، اما هرچه می‌گذرد رونق مجالس ذکر آن حضرت می‌شود. دشمن هر چه تلاش کند شاید ریزش‌هایی را ایجاد کند، اما نمی‌تواند ضربه‌ای به اصل عزاداری امام حسین(ع) بزند. کرونا برای دشمن و برای کسانی که از ریشه و اساس با تشکیلات توحیدی اولیای حق مشکل دارند، شرایطی را فراهم کرده است که بیشتر به این مجالس هجمه کنند، اما حضور هوشمندانه روحانیون، هیئت‌های مذهبی و ارادتمندان به سیدالشهدا(ع) توطئه‌های آن‌ها را خنثی خواهد کرد.

استوارمیمندی در ادامه در پاسخ به این شبهه که برخی می‌گویند که پول اطعام هیئت‌ها را به فقرا بدهید و هزینه جهیزیه کنید، گفت: چه اشکالی دارد این مجالس برگزار شود و از بستر آن برای جمع‌‌آوری کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان  نیز اقدام شود؟ اینکه بزرگان تأکید بر رونق داشتن مجالس سیدالشهدا(ع) داشتند به این علت بود که مجالس عزای حسینی یکی از مصادیق بارز احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس، رساندن پیام سیدالشهدا(ع) را یکی از مصادیق امر به معروف دانست و افزود: گریه بر ایشان یکی از مصادیق معروف است؛ امر به معروف و نهی از منکر با زنده نگاه داشتن یاد امام حسین(ع) قابل تحقق است.

انتهای پیام
captcha