آرزوهای دانش‌آموز نخبه چهارمحال‌وبختیاری برای جامعه قرآنی استان
کد خبر: 3989629
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

آرزوهای دانش‌آموز نخبه چهارمحال‌وبختیاری برای جامعه قرآنی استان

دانش‌آموز نخبه قرآنی چهارمحال‌وبختیاری گفت: تلاش می‌کنم که در آینده بتوانم با رسیدن به اهداف تحصیلی و شغلی، در راستای رشد و ارتقای جامعه قرآنی استان گام بردارم.

محمدهادی طادی بِنی، متولد 1384 و ساکن شهرکرد، دانش آموز پایه نهم مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهرکرد و قاری نوجوان چهارمحال‌وبختیاری است که در تازه‌ترین صحنه فعالیت‌های قرآنی موفق به کسب مقام اول کشور در رشته قرائت تحقیق در سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی شد، رتبه‌ای که در یک دهه اخیر در استان بی‌سابقه و نویدبخش آینده‌ای درخشان در حوزه قرائت قرآن کریم برای این دانش‌آموز نخبه قرآنی است. مقام اول مسابقات قرآن نماز و عترت(ع) دانش‌آموزی از پایه چهارم تا نهم در مراحل شهرستان و استان، همچنین رتبه برتر مسابقات کشوری قرآن در جزیره کیش در سال ۹۴، رتبه دوم کشوری در کربلای معلی و رتبه سوم کشوری در جزیره قشم بخشی از افتخارات قرآنی این دانش‌آموز نخبه است. به‌بهانه درخشش محمدهادی طادی در مسابقات قرآن دانش‌آموزی، گفت‌وگویی با این قاری ممتاز نوجوان انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

ایکنا- مسیر و فرایندی که شما را به جایگاه امروز رساند توصیف کنید.

به یاد دارم که از سن ۷ سالگی تلاوت قرآن کریم را با علاقه گوش می‌دادم و پدر نیز با دیدن این علاقه، یک سی‌دی تلاوت قرآن با نام المائده را برایم تهیه کرد که حاوی تلاوت‌ها و آموزش‌ بود و استماع به محتوای این سی‌دی علاقه ام را دو چندان کرد. با ورودم به مؤسسه قرآنی نسیم وحی شهرکرد در سن ۹ سالگی و به‌مدد حمایت‌ها و آموزش‌های استاد مسعود داوری و کشف استعداد در حوزه قرائت قرآن موفق به پیشرفت و کسب توفیقاتی شوم. نخستین تجربه حضورم در مسابقات مرحله کشوری در سن ۱۱ سالگی بود که در مسابقات شوق تلاوت در جزیره قشم شرکت کردم و به مقام پنجم کشور در قرائت تحقیق نائل شدم اما با راهنمایی‌های استاد، در سال‌های بعدی در کربلا و جزیره کیش به مقام‌های سوم و دوم کشور در این مسابقات دست یافتم. تلاوت قرآن در داخل حرم مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) در روز شهادت مادر بزرگوارشان حضرت زهرا(س)، بهترین اتفاق زندگی ام بود. از پایه هفتم در مرحله کشوری مسابقات دانش‌آموزی شرکت کردم که پس از سه دور حضور در این مسابقات امسال موفق به کسب رتبه اول کشور شدم.

ایکنا- مهم‌ترین عامل موفقیتتان را در چه می‌دانید ؟

در وهله نخست‌، خداوند را شاکرم که این توانایی و فرصت را به بنده عطا فرمود که در مسیر قرآن کریم گام بردارم و از محضر اساتید قرآن بهره‌مند شوم؛ بی‌شک زحمات و راهنمایی‌های استاد داوری نقش بسزایی در موفقیتم داشت که خالصانه و دلسوزانه تمام علمشان را  در اختیارم قرار داده است. بهترین پاسداشت برای زحمات استاد به جا آوردن زکات علم با نشر آن به نوجوانان علاقهمند است. همکاری و هدایت پدر و مادر نیز در قرار گرفتن و طی مسیر بسیار اثرگذار بود.

ایکنا- نقش مدرسه را در این مسیر چگونه می‌بینید؟

مدیر مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی یک فعال قرآنی و دلسوز و دغدغه‌مند امر قرآن و از بانیان وقف قرآنی در استان به‌شمار می‌رود که محیط آموزشگاه را کاملا قرآنی کرده‌ که در این راستا فعالیت‌های دینی فراوانی در مدرسه اجرا می‌شود؛ همچنین مسئولان آموزش و پرورش استان با تشویق‌ های خود باعث تقویت انگیزه دانش آموزان می‌شوند.

ایکنا- گام برداشتن در مسیر قرآن چه کمکی به شما کرده است؟

فردی که با خداوند و قرآن کریم ارتباط تنگاتنگی دارد در همه عرصه‌های زندگی کمک و امداد الهی را دریافت می‌کند و نیاز و مشکلاتش حل می‌شود؛ خداوند افراد مانوس با قرآن را یاری داده و با نشانه‌ها مسیر صحیح را نشان می‌دهد. در یک برهه زمانی تصمیم گرفتم از فعالیت‌های قرآنی خودم بکاهم تا بیشتر به درس و تحصیل بپردازم و درست در بزنگاه این تصمیم سخن یکی از اساتید مطرح قرآن مرا بر اشتباه بودن این تصمیم آگاه کرد، این استاد در جایی گفته بود که در زمان کنکور تصمیم گرفتم تمام وقتم را صرف تحصیل کنم و از فعالیت‌های قرآنی دست بکشم اما این تصمیم بسیار برایم گران تمام شد و پشیمان شدم و با از سرگیری برنامه‌های قرآنی برکات از دست رفته زندگی را بازیافتم. لذا این صحبت‌های استاد را نشانه‌ای از سوی خدا برای نشان دادن مسیر صحیح تلقی کردم و از این تصمیم دست کشیدم. توصیه می‌کنم دانش‌آموزان در روز حداقل یک صفحه از قرآن را با توجه تلاوت و مفهوم آن‌را درک کنند تا آثار و برکات این کتاب الهی را در زندگی خود ببینند.

وقتی برای تلاوت قرآن در برنامه‌ها دعوت می‌شوم احساس مسئولیت بسیاری برای تلاوت به‌نحو احسن دارم لذا پیش از برنامه‌ها قدری اضطراب و نگرانی مستولی می‌شود اما زمانی که در جایگاه قرار می‌گیرم و تلاوت را آغاز می‌کنم این نگرانی جای خود را به آرامش و طمأنینه می‌دهد و تمام ذهنم متمرکز تلاوت می‌شود و این را از کمک قرآن می‌دانم، ضمن اینکه پیش از تمام تلاوت‌هایم به حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندان بزرگوارشان متوسل می‌شوم تا بهترین تلاوت را داشته باشم. از ماه مبارک رمضان نیز تصمیم گرفتم بعد از هر نماز صبح، یک نماز دو رکعتی به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) به جا بیاورم و موفقیت امسال را از برکات و اثرات این نمازها می‌دانم.

ایکنا- پرداختن به معنا و مفهوم آیات تا چه اندازه برای قاری قرآن اهمیت دارد؟

 در ابتدا قرآن را بدون توجه به معنی تلاوت می‌کردم اما پیشرفت کار از زمانی حاصل شد که قرآن را در کنار تلاوت، به زبان فارسی هم می‌خواندم و معنی الفاظ و آیات را یاد می‌گرفتم. زمانی که متن فارسی را می‌خوانیم تکیه‌ها و فراز و فرودهای صدای خواننده سبب رساندن مفهوم حقیقی متن و زیباتر شدن قرائت می‌شود، همین موضوع در مورد قرائت قرآن نیز صادق است. بنده نیز با راهنمایی استاد، ضمن فراگیری معنا و مفهوم آیات قرآن سعی کردم این تکیه‌ها، وقف، ابتداها، فراز و فرودهای صدا را رعایت کنم و به مخاطبان ارائه دهم، درست مانند یک سخنران که آیات خدا را برای مستمعان بازگو می‌کند.

ایکنا- تا چه اندازه از مبانی قرآن در زندگی خود استفاده می‌کنید؟

قرآن کتاب زندگی و دفترچه راهنمای اعمال انسان در دنیاست تا بهترین عملکرد را داشته باشیم و توشه آخرت قرار دهیم؛ لذا هر فردی باید بتواند با فهم عمیق آیات، عامل قرآن شود و سبک زندگی قرآنی را پیشه راه کند. بنده هم به نوبه خودم تلاش می‌کنم این اتفاق بیفتد و تمام تلاشم این است که بر درک و فهم خود از آیات قرآن عمق و غنای بیشتری بدهم تا بتوانم معانی قرآن را در زندگی به‌کار ببرم. خواندن ترجمه صرف هم اکتفا نمی‌کند بلکه باید در مفاهیم و اهداف آیات عمیق شد و راهکارهای پیاده‌سازی قرآن در زندگی را جستجو کرد.

در همین راستا به پیشنهاد استاد داوری در کلاس‌های تدبر این استاد برجسته نیز شرکت خواهم کرد تا بتوانم به نگاه عمیق‌تری از قرآن کریم دست یابم و قرائتم را ارتقا بخشم.

ایکنا- چشم‌انداز و اهداف پیش‌روی شما در فعالیت‌های قرآنی و تحصیلی چیست؟

 تلاش می‌کنم که در آینده بتوانم با رسیدن به اهداف تحصیلی و شغلی، در راستای رشد و ارتقای جامعه قرآنی استان گام بردارم؛ استان باوجود برخورداری از ظرفیت‌ها و استعدادهای وافر قرآنی، پیشرفت چندانی در زمینه فعالیت‌های قرآنی ندارد و علت این امر کمرنگ بودن اهمیت به قرآن و فعالان و اساتید قرآن استان است. باید پرسید چرا اساتید مجربی مانند داوری با داشتن سابقه پرفروغ در تربیت استعدادهای قرآنی استان نباید مکانی مناسب و مطلوب برای فعالیت‌های خود داشته باشند؟ اساتید استان ما از حداقل امکانات برای فعالیت‌های قرآنی محروم هستند و این امر مانع مطرح و مشهور شدنشان در سطح کشور می‌شود حال آنکه سطح سواد و دانش و تجربه‌ این اساتید از اساتید قرآنی مطرح کشور اگر بالاتر نباشد، کمتر نیست. آرزو و تلاش من این است که به سطحی برسم که بتوانم اساتید قرآن استان و فعالیت‌های قرآنی را از حیث مادی و معنوی حمایت و تقویت کنم.

ایکنا- با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها، فراگیری قرآن به شیوه مجازی را ترجیح می‌دهید یا حضوری؟

نه‌تنها آموزش قرآن بلکه مجموع فرآیند آموزش مجازی قطعا به اندازه آموزش حضوری از بازدهی لازم برخوردار نیست و همه می‌دانیم که آموزش حضوری به‌دلیل ارتباط کلامی و دیداری و چهره به چهره استاد و شاگرد قطعا کارایی و تأثیر بیشتری دارد. انس با قرآن و بودن با قرآن برای ساعات یا دقایقی از روز قطعا آثار و برکات فراوانی برای انسان دارد و این برکات انس با قرآن در فضای مجازی نیز می‌تواند اتفاق بیفتد اما در حیطه آموزش و فراگیری قرآن کریم شیوه حضوری آثار و بازدهی بیشتری در مقایسه با شیوه مجازی دارد.

تلاوت محمدهادی طادی بنی از آیات ۱۱ تا ۱۳ سوره مبارکه آل‌عمران در مرحله نهایی سی‌و نهمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی حُسن ختام این گفت‌وگو است.

انتهای پیام
captcha