مشکلات جامعه با تغییر افراد حل نمی‌شود
کد خبر: 3990576
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
حجت‌الاسلام انصاریان:

مشکلات جامعه با تغییر افراد حل نمی‌شود

مترجم قرآن و استاد اخلاق با اشاره به رابطه مشکلات همگانی در جامعه با گناهان عمومی، گفت: پول حرام، ربا و اختلاس‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند؛ وقتی که گناهان عمومی همواره جاری باشد با تغییر افراد مشکل حل نمی‌شود، پس امید بی‌خودی به کسی ندهید، راه‌حل مشکلات حذف تمام گناهان کبیره است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، مترجم قرآن و استاد اخلاق، ۲۲ مردادماه در جمع عزاداران حسینی در ورزشگاه سعیدی تهران با بیان اینکه اگر در زندگی مشکلی دارید این مشکل را خدا برای شما ایجاد نکرده است، گفت: برخی که در زندگی مشکل دارند و گرهی در زندگی آن‌ها افتاده است، قرآن می‌فرماید که علت این مشکل را در کارهای خودتان جستجو کنید و بدانید که خدا مشکل‌ساز و گره‌انداز در زندگی مخلوقاتش نیست، این خودتان هستید که این مشکل را ایجاد کرده‌اید.

وی ادامه داد: رحمت خداوند برای همه موجودات است؛ قرآن در آیه 156 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید: «...وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ...؛ و رحمت من همه موجودات را فرا گرفته است»، اما همه گره‌ها، مشکلات، سختی‌ها و رنج‌ها تولید‌کننده آن خودتان هستید، این علل تولید‌کننده را از زندگی حذف کنید آن وقت گره‌ها باز می‌شود و مشکلات برطرف می‌شود. همه را هم قرآن و روایات راهنمایی کرده‌اند.

استاد درس اخلاق افزود: برای هر چیز کلیدی است و برای هر گره راهی برای باز کردن آن است و برای هر سختی دروازه آسانی است و برای هر مشکلی راه بیرون‌رفت است و در قرآن و روایات مطرح است.

انصاریان با اشاره به رابطه مشکلات همگانی در جامعه با گناهان عمومی در جامعه، اظهار کرد: بدانید که پول حرام، ربا و غصب گره را بیشتر می‌کند و این اختلاس‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند و اکثریت وقتی اهل گناه باشند گره و مشکل همگانی می‌شود و قرآن هم می‌گوید قابل حل نیست، مگر مجموعه این علل مشکلات را حذف کنید و اینکه یک نفر در گوشه خلوت بنالد و به خدا بگوید کار این مملکت را حل کن، قرآن می‌گوید: حل نمی‌شود. جمع باید علل گره‌ها را حذف کنند تا کار حل شود.

وی ادامه داد: وقتی که گناهان عمومی همواره جاری باشد با تغییر افراد مشکل حل نمی‌شود، پس امید بی‌خودی به کسی ندهید، راه‌حل مشکلات حذف تمام گناهان کبیره است. پس امید به مردم ندهید که همه کارها درست می‌شود در صورتی که راه درست شدن همه کارها حذف گناهان کبیره و برگشتن یک مملکت به اخلاق حسنه است و برگشتن مردم به یکدیگر با دریایی از عاطفه و محبت و یاری رساندن است.

این استاد اخلاق با اشاره به اثر مال حلال در شفای درد و بیماری، گفت: مردی خدمت امیرالمؤمنین(ع) آمد و عرض کرد دل درد دارم، مداوا کرده‌ام و خوب نمی‌شوم. طبیب طبیبان به این مرد فرمود به منزل برو و به خانمت بگو از مال حلال خودش یک چیزی به تو ببخشد با این پول عسل بخر و این عسل را با آب باران مخلوط کن و بخور ان‌شاءالله خدا به تو شفا می‌دهد. این مرد رفت و انجام داد و چند روز بعد آمد خدمت حضرت و عرض کرد خوب شدم. این اثر مال حلال است.

انصاریان به ارائه راهکاری قرآنی برای حل مشکلات جامعه، بیان کرد: اگر بتوانید مرد و زن این جامعه را حسینی بار بیاورید و فراریان از دین را برگردانید و محبت در دل مردم را دریاوار بریزید و مردم را اهل عبادت الله و خدمت به خلق الله کنید به جان عزیز ابی عبدالله(ع) مشکلات مملکت حل می‌شود و جور دیگر هم حل نمی‌شود و این توصیه قرآن است که در آیه 96 سوره اعراف می‌فرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَیٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ...؛ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آن‌ها می‌گشودیم.»
این مترجم قرآن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عبادت تمام موجودات عالم، گفت: تمام موجودات شعور و نطق دارند و همه موجودات خدا را تسبیح و حمد می‌گویند و خدا را سجده می‌کنند و نماز می‌خوانند. قرآن می‌فرماید ذره ذره جهان شعور و نطق و نماز دارند. قرآن هم می‌فرماید: «...وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ...؛ و موجودی نیست در عالم جز آنکه ذکرش تسبیح و ستایش حضرت اوست»، (آیه ۴۴/ سوره اسراء).

وی اظهار کرد: ای دختر و پسرانی که شما را از نماز جدا کرده‌اند بدانید که تمام موجودات هستی و تمام این حیوانات نماز می‌خوانند و خدا را تسبیح می‌کنند به چه دلیل به کل موجودات شما پشت کردید و بی‌نماز شدید و آشنایی خود را از عالم بریدید و غریبه شده‌اید و خود را بیگانه کردید.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha