تکاپوی دیپلماتیک در کشاکش بحران افغانستان
کد خبر: 3990997
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹

تکاپوی دیپلماتیک در کشاکش بحران افغانستان

ایالات متحده آمریکا ضمن تأکید بر تداوم تماس‌های دیپلماتیک با طرف‌های درگیر در بحران افغانستان تصریح کرده که محاسبات واشنگتن استراتژی نظامی خود در افغانستان را تغییر نمی‌دهد، در حالی که پارلمان بریتانیا در میان تلاش‌های روسیه برای تشکیل جلسه شورای امنیت، جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره،  رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی تصریح کرده که محاسبات واشنگتن استراتژی نظامی خود در افغانستان را تغییر نمی‌دهد، در حالی که پارلمان بریتانیا در میان تلاش‌های روسیه برای تشکیل جلسه شورای امنیت، جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

این مقام آمریکایی به رویترز گفت محاسبات نظامی واشنگتن در افغانستان تغییر نخواهد کرد، مگر اینکه طالبان مانع تخلیه کارکنان سفارت آمریکا شوند.

این مقام افزود که کاردار سفارت آمریکا در افغانستان اکنون از فرودگاه پایتخت این کشور فعالیت می‌کند، تأیید کرده است که در حال حاضر کمتر از 50 کارمند سفارت آمریکا در کابل باقی خواهند ماند.

و شبکه سی ان ان، به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرد که واشنگتن ظرف 72 ساعت آینده، همه کارکنان خود را از سفارت خود در کابل خارج می‌کند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ایالات‌متحده گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، دو تماس تلفنی با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله داشته است و با آن‌ها در مورد تحولات افغانستان گفت‌وگو کرده است.

وزارت خارجه ایالات‌متحده - در بیانیه‌ای - اعلام کرد که بلینکن با دو مقام افغان در مورد ضرورت فوری تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی مداوم برای کاهش خشونت صحبت کرد.

در این بیانیه آمده است که بلینکن بر تعهد ایالات‌متحده به روابط قوی دیپلماتیک و امنیتی با دولت افغانستان و حمایت مستمر از مردم افغانستان تأکید کرده است.

ایالات‌متحده تخلیه دیپلمات‌های آمریکایی و کارکنان سفارت در کابل پایتخت افغانستان را آغاز کرده است، با این حال یک مقام آمریکایی تأیید کرد که سفارت به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد.

نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده است که زلمی خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا در افغانستان از جنبش طالبان در دوحه خواسته است تا زمان تکمیل مأموریت تخلیه، وارد کابل نشوند.

وی افزود که طالبان در مقابل از واشنگتن خواسته است که حملات هوایی علیه جنگجویان خود در سراسر افغانستان را متوقف کند.

جلسه اضطراری در بریتانیا

از سوی دیگر، یک منبع در دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس - امروز یکشنبه – خبر داده است که پارلمان بریتانیا هفته آینده با وجود تعطیلات تابستانی، برای بحث در مورد وضعیت افغانستان با ورود جنگجویان طالبان به پایتخت افغانستان تشکیل جلسه خواهد داد.

وزارت کشور بریتانیا - پیش‌تر - گفته بود که برای محافظت از شهروندان خود و کمک به کارکنان سابق بریتانیا که واجد شرایط خروج از افغانستان هستند، فعالیت می‌کند.

در اتریش نیز مقامات دولتی امروز تأکید کرده‌اند که کشورشان قصد دارد در پایان اوت یا اوایل سپتامبر کنفرانسی را برای حمایت از کشورهای آسیای مرکزی همسایه افغانستان برگزار کند.

خبرگزاری اتریش ـ به نقل از وزارت امور خارجه ـ اطلاع داده است که این کنفرانس که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، سایر اعضای اتحادیه اروپا - که نامشان مشخص نیست - را نیز شامل می‌شود.

در آلمان نیز، رسانه‌های محلی گزارش دادند که وزارت خارجه آلمان تصمیم به بستن سفارت خود در کابل گرفته و از شهروندان خود خواسته است که افغانستان را ترک کنند.

در همین حال، یک مقام در وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که کشورش با دیگر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان همکاری می‌کند.

با توجه به این تحولات، پاپ نیز خواستار گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری در افغانستان شد و اظهار امیدواری کرد که مردم این کشور در صلح، امنیت و احترام متقابل زندگی کنند.

در پاکستان نیز وزارت خارجه این کشور اعلام کرده است که اسلام‌آباد از نزدیک وضعیت در حال تغییر در افغانستان را زیر نظر دارد و خواهان صلح در افغانستان است و هیچ طرفی را بر طرف دیگر ترجیح نمی‌دهد.

در این بیانیه همچنین آمده است که سفارت پاکستان در کابل برای تسهیل خروج افرادی که مایل به خروج از افغانستان هستند، فعالیت می‌کند و واحدی در وزارت کشور برای تصمیم‌گیری فوری در مورد ویزا تشکیل شده است.

انتهای پیام
captcha