رونمایی از پوستر چهاردهمین سوگواره ملی مهر محرم در سمنان
کد خبر: 3991195
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲

رونمایی از پوستر چهاردهمین سوگواره ملی مهر محرم در سمنان

در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، پوستر چهاردهمین سوگواره ملی، هفتمین مسابقه بین المللی و سومین پویش تولید محتوای دیجیتال مهر محرم روز یکشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان رونمایی شد.

رونمایی از پوستر چهاردهمین سوگواره ملی مهر محرم در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شب گذشته 24 مرداد در مراسم رونمایی از پوستر چهاردهمین سوگواره ملی محرم در دفتر حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان، با اشاره به قدمت سوگواره مهر محرم گفت: این سوگواره امسال در قالب سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین (ع)» برگزار می‌شود.

وی  با بیان اینکه این سوگواره  با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود اظهار کرد: شامل سوگواره «اشراق» توسط سازمان تبلیغات اسلامی، سوگواره «بوی سیب» توسط رادیو معارف و سوگواره مهر محرم به صورت یک حرکت بین‌المللی و با نام سوگواره بین‌المللی «ملت امام حسین (ع)» برگزار می‌شود.

فلاح با اشاره به میزبانی سمنان در برگزاری چند جشنواره و سوگواره با محوریت اهل بیت (ع) و قرآن اظهار کرد: تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان بر این است تا نام سمنان را با رویدادهای فرهنگی هنری همراه با نام ائمه اطهار (ع) و مباحث قرآنی در کشور شناخته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از برگزار کنندگان این سوگواره تجلیل کرد و گفت: با رونمایی از پوستر سوگواره مهر محرم در عمل فعالیت‌های این سوگواره از امروز آغاز می‌شود.

به گفته وی؛ سوگواره ملت امام حسین (ع) برآمده از سه سوگواره حسینی اشراق، بوی سیب و مهر محرم است که در طول سالهای گذشته در بستر فضای مجازی برگزار می‌شده است.

فلاح با تاکید بر اینکه این سه سوگواره با هدف هم‌افزایی، تخصصی‌سازی و تمرکز بر اهداف مشترک در طی سال، تحت عنوان سوگواره ملت امام حسین (ع) فعالیت جدید خود را آغاز کرده‌اند افزود: باتوجه به همراهی قبلی مخاطبان و کاربران با هریک از سوگواره‌ها، مقرر شد هر مجموعه با عنوان قبلی خود ذیل عنوان کلی سوگواره ملت امام حسین (ع) به فعالیت خود ادامه داده تا ضمن حفظ مخاطبان، زمینه یکپارچه شدن سوگواره برای سالهای آتی فراهم آید.

یادآور می‌شود بر اساس مصوبات شورای راهبری سوگواره‌ها، بخش عکس و ویدئو برعهده سوگواره «مهرمحرم"» خواهد بود که با هدف جلب مشارکت عموم مردم برای تولید و نشر محتوای عاشورایی در فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت مردمی با ایجاد پویش تولید محتوای دیجیتال برگزار می‌شود.

همچنین این سوگواره در موضوعات و محورهای آئین‌ها و نمادهای هیئات خانگی (هرخانه یک حسینیه) شامل حسینیه‌ها و روضه‌های خانگی، پرچم‌های محرم و سیاهپوش نمودن فضا، نوحه‌سرایی کودکان، نوجوانان ومداحان و ...، تعزیه‌خوانی و روایت هنری از قیام عاشورا و محرم و مسئولیت اجتماعی عزاداران حسینی در مواجهه با کرونا از جمله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ سلامت فردی و اجتماعی توسط عزاداران حسینی، هیئات و تکایای مذهبی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، هیئات و خیمه‌های مجازی، ایده‌های نو و خلاقانه عزاداری محرم در شرایط کرونایی است.

گفتنی است مقاومت و صبر عاشورایی شامل دفاع مقدس (جانبازان،آزادگان و ایثارگران)، سردار دلها شهیدحاج قاسم سلیمانی(جمهوری اسلامی حرم است؛ ما ملت امام حسینیم)، کمک مومنانه و همدلی حسینی در بخش‌های رزمایش ملی مواسات (حب حسینی عامل مودت و کمک مومنانه)، نذر ماسک، نذر ارزاق ، فعالیت‌های جهادی، خادمین حسینی، زیارت به نیابت(به تو ازدور سلام)/ مهر اربعین (کمکهای مومنانه و اقدامات بهداشتی موکب‌های حسینی) عاشورا، معرفت و بصیرت شامل نماز و عاشورا، دشمن‌شناسی و عاشورا، سواد رسانه‌ای و عاشورا (نقش تحریف وقایع در عاشورا)، درس‌های عاشورا برای نسل امروز، درسهای راهبردی زیارت عاشورا و امر به معروف و نهی از منکر از دیگر موضوعات و محورهای این سوگواره است.

بخش پویش تولید محتوای دیجیتال مهرمحرم نیز در دو بخش پویش تولید محتوای عمومی و پویش تولید محتوای حرفه ای برگزار می شود. داوطلبان حضور در چهاردهمین سوگواره ملی، هفتمین مسابقه بین المللی و سومین پویش تولید محتوای دیجیتال مهر محرم می توانند از طریق ثبت نام و بارگذاری در سامانه پلتزار (شبکه فعالان فرهنگی دیجیتال)ب ه آدرس www.platzaar.ir و نیز با ثبت نام و بارگذاری در سایت مهر محرم به آدرس www.MehreMoharram.ir در این سوگواره شرکت نمایند.

انتهای پیام
captcha