قیام عاشورا رمز ماندگاری و جاودانگی اسلام است
کد خبر: 3994196
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
مصطفی رستمی:

قیام عاشورا رمز ماندگاری و جاودانگی اسلام است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: امام حسین(ع) است که اسلام را زنده نگه داشته و به آن طراوت و تازگی بخشیده و هیچگاه این اسلام کهنه‌ نمی‌شود چراکه ریشه در قرآن دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «گذر انتظار از عاشورا» با محوریت «عاشورا، انتظار، تحلیل‌ها و رهیافت‌ها» امروز سه‌شنبه 9 شهریورماه با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.
در ادامه متن سخنان وی‌ را بخوانید:
 
قیام عاشورا برای اقامه تمام معروف‌ها همانند حاکمیت حق و عدل در جامعه بود و به این دلیل که این حرکت یک حرکت زنده و دائمی است لذا همواره تداوم دارد. اگر به دو روایت توجه کنیم متوجه اهمیت قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌شویم که یکی همان روایت معروف پیامبر گرامی اسلام(ص) است که می‌فرمایند: من از حسین هستم و حسین از من است. در تبیین این روایت تفاسیر متعددی صورت می‌گیرد اما آن چیزی که از دل همه این گفت وگو‌ها بیرون می‌آید این است که قیام عاشورا و رهبری آن، یک عنصر خالص و نشئت گرفته از نبوت  و مبداء نبوی یعنی وجود شریف پیامبر اکرم است. 
 
نقش عاشورا در زنده نگه داشتن اسلام
 
مهمتر از نوه پیامبر بودن این است که قیام امام حسین(ع) پیام نبوی دارد. طبیعتاً در این فضا اگر عاشورا و اباعبدالله و نهضت عظیم کربلا از تاریخ اسلام و حرکت اسلامی حذف شود عملا با یک اسلام خمیده، بی‌روح، بی خاصیت، توجیه کننده مفاسد، بی‌توجه نسبت به عدالت و مظلومین و دردهای جامعه مواجه خواهیم بود، بنابراین حضرت امام حسین(ع) است که اسلام را زنده نگه داشته و به آن طراوت و تازگی بخشیده و هیچگاه این اسلام کهنه‌ نمی‌شود چراکه ریشه در قرآن دارد. بنابراین عاشورا رمز ماندگاری و جاودانگی اسلام است همانگونه که قرآن چنین رمزی را در درون خود دارد. 
 
روایت دیگر درباره امام حسین(ع) این است؛ هنگامی‌که حضرت حجت(عج) ظهور می‌کنند و اولین گفت‌وگوی خود را با جهانیان دارند در معرفی خود به نسبتی که با امام حسین(ع) دارند اشاره می‌کنند. حال سوال اینجاست که فلسفه توجه حضرت بقیه الله(عج) در اولین گفت‌وگو با عامه مردم، نه تنها مسلمانان یا شیعیان و  اشاره به نسبت خود با اباعبدالله الحسین(ع) و بیان مظلومیت وی چیست؟ یکی از نکاتی که در این زمینه اشاره شده این است که امام حسین(ع) در زمان ظهور برخلاف حضرت بقیه الله، چهره شناخته شده و مورد توجه جهانیان هستند. این فرزند امام حسین(ع) هنگامی‌که ظهور می‌کنند برای اینکه مردم سریع‌تر متوجه ماهیت حکومت مهدوی شوند اولین نسبتی که در معرفی خود به کار می‌برند نسبت این حرکت با حرکت عاشورا و کربلا یعنی ارتباط مهدویت با عاشورا و ربط مهدی موعود با حسین شهید است.
 
وظایف محبان اهل بیت(ع)
 
لازمه اینکه مجموعه محبان اهل بیت(ع) تا روز ظهور به گونه‌ای عمل کنند که مفاهیم نهضت حسینی و آرمان‌های قیام عدالت طلبانه و بیدارگرانه عاشورا به گونه‌ای تبیین شده که جهانیان با این مفهوم آشنا و ارتباط گرفته باشند این است که مجموعه دلبستگان به قیام حسین و اهل بیت(ع)، به گونه‌ای در دوران غیبت در معرفی عاشورا عمل می‌کنند که جهانیان برای فهم عاشورا نیاز به تبیین جدیدی نداشته باشند بلکه صرفاً نیاز به بیان این باشد که قیام مهدوی در تداوم راه کربلا است. اینجاست که ماموریت پیروان اهل بیت و منتظران و مقدمه سازان ظهور تبدیل به یک ماموریت ویژه و مهم می‌شود. 
 
قطعاً معرفی نهضت حسینی باید با استفاده از ابزارها و با روش‌های مختلف ادامه داشته باشد. مجالس ذکر اهل بیت(ع) یکی از فرصت‌های بزرگ نشر معارف حسینی و آماده کردن جامعه آشنا با امام حسین(ع) برای قیام مهدویت است. در این مجالس علاوه بر اینکه دل‌ها با مظلومیت حسین(ع) و اوج ظلم و شقاوت سپاه کفر آشنا می‌شوند فرصت ارتباط‌گیری محبتی است و دل‌ها در این سوگ و ماتم با ابا عبدالله الحسین(ع) و راه و خط او همدل شده و نسبت به رفتار ظالم یزیدی متنفر می‌شوند و این ارتباطِ دلی، تصمیم‌گیری برای در جریان و جبهه خوبان بودن را برای اهل دل فراهم می‌کند.
 
بیان اسلام راستین و حقیقی یا اسلام ناب محمدی که نماد آن اباعبدالله الحسین(ع) و یاران اندک او در کربلاست و ارتباط گیری مخاطبان با این اسلام بسیار آسان‌تر است و فرصت‌های بزرگی در این ایام برای انسان پدید می‌آید. در این فضا باید بتوانیم محبت و اندیشه را به نهضت حسینی گره بزنیم و این گره زدن، هم در درون خودمان باشد و هم اینکه صدایی فراتر از داخل مرزها به گوش جهانیان برسد.
 
نهضت اباعبدالله الحسین(ع) از جهت قالب‌های ارتباط‌گیری دلی انسان‌ها نیز بالاترین ظرفیت‌ها را دارد تا انسان‌ها در این فضای دنیا زده با مفاهیم عاشورا آشنا شده و از آن درس بگیرند. یکی از بزرگان مسیحی گفته است «اگر ما حسین(ع) را در اختیار داشتیم با حسین، عالم را فتح می‌کردیم» در جریانات غیر اصیل، گاهی اوقات با موهومات، جریانات احساسی و اندیشه‌ای زیادی را راه می‌اندازند و به دنبال جذب مخاطب برای خودشان هستند. جریان هالیوود نمونه‌های بسیاری از این دست دارد که با جعل واقعیت، یک مفهوم جعلی یا یک دروغ و مطلوبِ نظام استعماری را بر مخاطبان خود تحمیل می‌کند. جریان صهیونیسم که به تطهیر جنایات رژیم صهیونیستی می‌پردازد نیز یکی از نمونه‌های دیگر است.
 
ظرفیت‌های قیام عاشورا
 
جریان اباعبدالله الحسین(ع) و نهضت عاشورا، هم از نظر محبتی و هم فکری این ظرفیت را دارد که به جهانیان عرضه شود لذا باید محبت خود را به شکل روزافزون مستحکم‌تر کنیم چراکه بزرگان به ما هم فرموده‌اند دائماً به یاد و ذکر اهل بیت(ع) و عاشورا باشیم و اندیشه‌‌های خود را در این حوزه تعمیق ببخشید. از سوی دیگر ما مفاهیم عالی در نهضت عاشورا همانند مهرورزی، محبت، عدالتخواهی و ضدیت با ظلم داریم که در کربلا جلوه‌گری می‌کند که مطلوب جهانیان و فطرت‌های پاک انسان‌ها با هر دین، مذهب، رنگ و نژاد و زبانی است.
 
وظیفه مبلغان نهضت حسینی بسیار سنگین است که راه طی نشده و کارهای انجام نشده فراوانی در این بخش داریم. جریان بدیل اسلام ناب محمدی و اسلام علوی و فاطمی، آن جریان اسلام جعلی است که در طول تاریخ در چهره‌های مختلف خود را نشان داده است. زمانی اسلام جهالتِ خوارجی و افراطی‌گری کسانی همانند داعشی‌ها و وهابی‌ها و زمانی اسلام بی‌درد، سکولار، بی‌توجه به محیط و تغییرات بیرونی و وضعیت و سرنوشت انسان‌ وجود دارد و همه اینها را امروزه در قالب اسلام آمریکایی می‌بینیم.
 
برای غلبه بر قرائات ناصحیح و معرفی غلط اسلام باید ابزارهای معرفتی، فکری و اندیشه‌ای و قلبی تقویت شود و همه این ابزارها باید توسط مبلغان راستین و دلبسته این مسیر به کار گرفته شده و ان‌شاء‌الله در بستر جامعه به عرصه عمل برسد. از خدا می‌خواهیم کسانی‌که این پرچم بیداری جامعه اسلامی و تبلیغ مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) را در قالب کسوت طلبگی بر دوش گرفته‌اند در این راه موفق باشند و همه ما از سربازان ولی عصر(عج) در دوران غیبت و همچنین دوران ظهور باشیم و ان‌شاء‌الله پرچم این نظام اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب به دست صاحب آن یعنی امام عصر برسد.

 

انتهای پیام
captcha