سیطره طالبان بر پنجشیر/ سفر وزیر خارجه آمریکا به قطر
کد خبر: 3995653
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
آخرین تحولات افغانستان؛

سیطره طالبان بر پنجشیر/ سفر وزیر خارجه آمریکا به قطر

گروه طالبان روز دوشنبه اعلام کرد که کنترل کامل افغانستان را در دست گرفته و تأکید کرده که دره پنجشیر در کنترل آن است، در حالی که رهبر نیرو‌های مخالف، احمد مسعود، خواستار خیزش ملی علیه طالبان شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با این پیروزی، کشور ما کاملاً از باتلاق جنگ بیرون آمده است و افزوده است که مردم اکنون در آزادی، امنیت و رفاه زندگی خواهند کرد. پنجشیر در 80 کیلومتری پایتخت، کابل، آخرین سنگر مخالفان مسلح علیه طالبان بود که دو هفته پیش کنترل افغانستان را پس از خروج نیروهای خارجی به دست گرفت.

احمد مسعود در واکنش به اعلام طالبان، از همه افغان‌ها خواست تا با خیزش ملی در راه عزت، آزادی و سعادت خود بپاخیزند؛ و تأکید کرده است که هنوز نقاط راهبردی را در دره در کنترل دارد و به مبارزه ادامه می‌دهد.

اما ذبیح‌الله مجاهد در یک کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که هرکسی که بخواهد قیام به راه اندازد با سرکوب شدید روبه‌رو خواهد شد.

وی همچنین از اعضای نیروهای مسلح دولت سابق که 20 سال با طالبان جنگیدند خواست تا به سرویس‌های امنیتی جدید بپیوندند.

کنترل دره پنجشیر، چه در زمان حمله شوروی در دهه هشتاد میلادی و چه در زمان نخستین حکومت طالبان یک دهه بعد غیرممکن بوده است. جبهه مخالفان طالبان، شامل شبه‌نظامیان محلی و اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان است که اخیراً پس از تصرف افغانستان به دست طالبان به این دره گریخته‌اند. اگرچه در ابتدا، مذاکراتی بین طالبان و گروه‌های مقاومت صورت گرفت اما در نهایت طرفین به هیچ‌گونه توافقی دست نیافت.

شب گذشته نیروهای مقاومت ملی در پنجشیر که اخباری حاکی از تحمل خسارات سنگین توسط این نیروها انتشار یافته است، پیشنهاد آتش‌بس را به گروه طالبان عرضه کرد. این نیروها همچنین اعلام کرد که فهمیم دشتی سخنگوی خود را در حملات طالبان از دست داده است.

ایران حمله به دره پنجشیر را به شدت محکوم کرد و شهادت فرماندهان نیروهای مقاومت را تسلیت گفته است. حامد کرزای رئیس‌جمهور پیشین افغانستان نیز با انتشار پستی در توییتر شهادت فهیم دشتی را تسلیت گفته است.

تعویق در تشکیل حکومت افغانستان و اوضاع بحرانی انسانی

در زمینه سیاسی، طالبان  هنوز ترکیب دولت جدید خود را اعلام نکرده است اگرچه انتظار می‌رفت اواخر هفته گذشته طالبان طرح خود را برای دولت اعلام کند، مجاهد اعلام کرده است که طرح دولت انتقالی در روزهای آینده و پس از حل‌وفصل آخرین مسائل فنی برجسته اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر، وضعیت انسانی در افغانستان همچنان بحرانی است. مارتین گریفیتس، مسئول برنامه بشردوستانه در سازمان ملل متحد وارد کابل شد تا در آنجا با رهبران طالبان ملاقات کند. این گروه، طبق اعلام سازمان ملل متحد. روز یکشنبه متعهد شدند که امنیت امدادگران و دسترسی به کمک‌ها را تضمین کنند.

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به قطر

 در بعد سیاسی نیز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز وارد قطر می‌شود و قرار است بلینکن از همکاری قطر برای خارج ساختن اتباع آمریکایی و افغان از افغانستان قدردانی خواهد کرد.

اگرچه انتظار نمی‌رود بلینکن در این سفر با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار کند، اما گفت‌وگویی از این دست در آینده کاملاً بعید به نظر نمی‌رسد.

وی همچنین در مورد تلاش‌های متعدد برای بازگشایی فرودگاه کابل که با وجود اجرای برخی پروازهای بشردوستانه و داخلی، با قطری‌ها مذاکره خواهد کرد.

بازگشایی این فرودگاه به منظور ارائه کمک‌های بشردوستانه موردنیاز و همچنین خروج اتباع خارجی که هنوز در این کشور هستند و افغان‌هایی که مایل به خروج هستند، در اولویت برنامه‌های طالبان و متحدان خارجی آن‌ها از جمله قطر قرار دارد.

انتهای پیام
captcha