مرکز کامپیوتری نور مصداق بارز تحول در حوزه است/ تحصیل علم برای خدا باشد نه گرفتن پست و مقام
کد خبر: 3996047
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
آیت‌الله حسینی بوشهری:

مرکز کامپیوتری نور مصداق بارز تحول در حوزه است/ تحصیل علم برای خدا باشد نه گرفتن پست و مقام

آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه گفت: گر طلبه پرکار باشد و احترام به استاد بگذارد ولی کارش برای رضای خدا نباشد به جایی نمی‌رسد؛ طلب علم باید برای خدا باشد و نه موقعیت اجتماعی و گرفتن پست و مقام.

ارسال// مرکز نور مصداق بارز تحول در حوزه است/ حوزویان برای کسب مقام و شهرت درس نخوانندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین و دبیر شورای عالی حوزه، 17 شهریورماه در مراسم رونمایی از نسخه دوم نرم‌افزار دروس حوزوی، گفت: پرسشی که الان برای طلاب به خصوص کسانی که در ابتدای راه هستند، وجود دارد این است که چه کنیم تا فرد موفق و تاثیرگذاری در جامعه باشیم، و افراد موفق از کجا شروع کرده و به کجا رسیدند؛ بنده اصرار دارم که از فرمایشات ائمه(ع) برای تایید مطالبم بهره ببرم زیرا قرآن هم فرموده است که برای تقرب به خدا وسیله‌ای بیابید که همان عترت هستند؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ(آیه 35 مائده)».

وی افزود: امام علی(ع) در روایتی افراد را به سه دسته تقسیم فرموده است؛ دسته اول کسانی که درجا زده و امروزشان مانند دیروز و فردایشان هم مانند امروزشان است و هم خودشان احساس خستگی و بی حالی و بی نشاطی دارند و افراد پیرامونش هم او را افسرده و نومید می‌دانند. این افراد در قالب تعبیر و فرمایش امام کاظم(ع) مبنی بر اینکه «من استوا یوماه فهو مغبون» قابل توصیف هستند.

فرق میان غبطه و حسد

حسینی بوشهری با بیان اینکه آب ایستا نمی‌تواند خودش را ترمیم کند و میکروب و آلودگی می‌گیرد، افزود: انسانی که درجا بزند اینگونه است؛ مغبون کسی است که کلاه سر او رفته است که در فقه به آن خیار مغبون گفته می‌شود. شارع مقدس برای اینکه کسی احساس افسردگی و ضرر نکند برای این افراد، خیار غبن قرار داده است و آن پس گرفتن پول در معامله‌ای است که ضرر کرده است.

رئیس جامعه مدرسین با بیان اینکه غبن در عمر انسان قابل جبران نیست زیرا عمر برنمی‌گردد، اظهار کرد: برعکس فرد ایستا و درجازده، فردی است که آینده و فردای او بهتر از گذشته اوست؛ این افراد سرزنده هستند و همیشه رشد می‌کنند و دیگران غبطه او را می‌خورند؛ فرق میان غبطه و حسد هم در همین است، زیرا حسود دنبال زوال نعمت دیگران است ولی غبطه آن است که خدایا موقعیت و شرایطی که به دیگری داده‌ای به ما هم بده.

حسینی بوشهری بیان کرد: افرادی که به پایان خط برسند دنبال کم کردن نیرو و بستن در مراکز هستند و نمی‌توانند از ظرفیت و دانش افراد بهره ببرند؛ اینها کاری را چند بار تکرار می‌کنند و بر اثر تکرار خسته می‌شوند ولی انسان مغبوط برای آینده برنامه دارد و بانشاط است و ثروت و اشتغال ایجاد می‌کند.

3 دسته افراد در حوزه

استاد حوزه علمیه گفت: در حوزه هم همین سه دسته هستند، برخی از یک روستای دورافتاده حرکت کرده و امروز جزء محققان و استادان برجسته حوزه هستند و به مرجعیت رسیده‌اند. دسته دوم کسانی هستند که درجا می‌زنند و عادت به حضور در حوزه دارند؛ یکی از دوستان نزدیک بنده به استادی رسید و از روی مزاح گفت که شما حق استادی به گردن من نداری زیرا هرچه به کلاس شما آمدم چیزی یاد نگرفتم. دسته‌ای هم هستند که درجا نمی‌زنند بلکه رو به تنزل هستند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: پس باید به آینده نگاه کنیم و از گذشته عبرت بگیریم؛ ما در حوزه‌ای هستیم که اگر صرفا به گذشته توجه کرده و شخصیت‌هایی چون سیدمرتضی و صاحب جواهر و ... را به رخ جامعه بکشیم اگر مردم بگویند آنان فحل زمانه و عصر خودشان بودند ولی شما که در این دوره هستید چه هنری از خود نشان داده‌اید، آیا جوابی برای گفتن داریم؟ آنان نسبت به زمان خودشان حقیقتا زمان‌شناس بودند، آیا ما هم نسبت به امروز زمان‌شناس هستیم یا تحفه تکراری را عرضه می‌کنیم.

علم به دست نمی‌آید مگر با 5 چیز

حسینی بوشهری اظهار کرد: وجود مقدس امام علی(ع) فرمودند که علم به دست نمی‌آید مگر با 5 چیز؛ اول کثرت سؤال و داشتن روح پرسشگر، یعنی تا چیزی را نفهمیدید عبور نکنید و هرچه را استاد گفت دربست نمی‌پذیرند. چنین فردی درجا نمی‌زند و اگر سؤالی برای او ایجاد شد سراغ استاد می‌رود و اگر جواب نگرفت سراغ استاد دیگر می‌رود، گاهی برخی افراد ساعت 11 و 12 شب به ما زنگ می‌زند و از لغت و ادبیات می‌پرسد و هم او لذت می‌برد و هم بنده.

وی افزود: ویژگی دوم برای موفقیت براساس فرمایش امام علی(ع) پرکاری است، یعنی صرف سؤال، پیش برنده نیست و پرکاری هم لازم است. مرکز نور، مرکز پرکاری است و هم نوآوری دارد، هم فعالیت زیاد. ما به رهبر عزیز انقلاب به خاطر ایجاد چنین مرکزی درود می‌فرستیم و اگر حوزه و رهبری و مراجع دنبال تحول حوزه هستند که هستند ایجاد این مرکز از مصادیق بارز تحول و مصادیق بارز کثرت اشتغال است.

حسینی بوشهری تصریح کرد: سومین چیز برای موفقیت خودسازی است تا انسان غرور علمی نگیرد و صرفا دنبال انباشتن دانش نباشد بلکه رفتار او زی‌طلبگی را نشان دهد. چهارمین چیز هم استفاده از رجال، دانشمندان و استادان است؛ نسخه الکترونیکی دروس حوزوی کاری بسیار ارزشمند است ولی هیچگاه جای نفس گرم استاد را نمی‌گیرد. پنجمین چیز برای موفقیت توکل بر خداوند است، ممکن است انسان 4 فاکتور قبل را داشته باشد و تطهیر روح بکند و نماز شب بخواند ولی سوگیری استعانت از خدا نداشته باشد.

ارزش کسب علم برای خدا

وی تاکید کرد: اگر طلبه پرکار باشد و احترام به استاد بگذارد و این موارد را داشته باشد ولی کارش برای رضای خدا نباشد به جایی نمی‌رسد؛ طلب علم باید برای خدا باشد، نه موقعیت اجتماعی و گرفتن پست و مقام؛ انسانی که برای خدا کسب علم کند همیشه حالت خداخوفی و تواضع دارد و غرور او را نمی‌گیرد و همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در دین مجتهدانه تلاش کند. لذا حضرت فرمودند چنین فردی می‌تواند از علم به خوبی استفاده کند.

آیت‌الله بوشهری با تمجید از فعالیت‌های مرکز تحقیقات کامپیوتری نور گفت: بحث هوش مصنوعی کاری نوآورانه است و پرداختن به آن خیلی مهم است و باید برای استعدادهای درخشان برنامه‌ریزی شود و شما باید بازوان قوی برای حوزه باشید.

وی با اشاره به مزایای نسخه دوم دروس حوزوی افزود: غنی‌سازی منابع از جمله ویژگی این اثر است؛ تسهیل در جهت دسترسی طلاب به کتب درسی هم ویژگی دیگر است زیرا گاهی طلاب نمی‌توانند کتب درسی را بخرند ولی از طریق این نرم‌افزار به راحتی می‌توانند به آنها دست یابند. تلاش برای جمع‌آوری منابع از خارج کشور هم ویژگی بارز دیگر این اثر است؛ یکی دیگر از کارهای بزرگ قرآن‌محوری نسخه دوم نرم‌افزار دروس حوزوی است و در آن قرائت و تفسیر و علوم قرآنی و ... گنجانده شده است.

وی افزود: بنده هم مانند آقای بهرانی معتقدم که تولید این نرم‌افزارها باید در کتاب‌سال گنجانده شود همچنین عرصه‌ای که برای تحقیق طلاب ایجاد شده و بهبود سرعت نصب و امکان تغییر قالب گرافیکی و لینک شدن با شروح و ترجمه از جمله ویژگی‌های مثبت و خوب این نرم‌افزار است.  

وی بیان کرد: مسئولان و مدیران و استادان حوزه بدانند که تولید این اثر در راستای کمک‌آموزشی و کمک‌پژوهشی است و اصلا جای درس و بحث و استاد را نمی‌گیرد و قرار نیست دروس را تعطیل کند. انصافا این آثار دسترسی به منابع را برای محققان و طلاب و استادن آسان کرده است.

انتهای پیام
captcha