به گزارش ایکنا؛ آخرین هفته از تابستان هم به پایان رسید؛ هفتهای که شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بودیم و خبرهای قرآنی همچون برگزاری مراحل استانی شانزدهمین دوره جشنواره تلاوتهای مجلسی در مراکز استانها، بهرهمندی معلمان، مدیران و معاونان ابتدایی از طرح قرآنی «اتقان»، رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید، تجلیل از ۱۷۰۰ دانشآموز در بیست و نهمین مسابقه «درسهایی از قرآن»، برگزاری مسابقه استارتاپی و نوآفرینیهای فرهنگی ـ قرآنی، تصویب کلیات شیوهنامه اجرایی چهارمین جشنواره بینالمللی قرآن و عترت و درگذشت عباس دشتی، استاد باسابقه قرآن ازجمله مهمترین رویدادهای این هفته بودند.
گزارشی از جشنواره تلاوتهای مجلسی
مراحل استانی شانزدهمین دوره جشنواره تلاوتهای مجلسی در مراکز استانها در حال برگزاری است تا برترینها به مرحله ملی راه یابند، رقابتی که از جنس دیگری است و با مسابقاتی که تا به حال در کشور برپا شده است، متفاوت است. اجراهای مجلسی و اهمیت داشتن رأی مردمی در انتخاب قاری در این جشنواره حرف اصلی را میزند.
شهر مقدس قم و مسجد اعظم امام حسن عسکری(ع) در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) طی این هفته میزبان بخش استانی شانزدهمین جشنواره تلاوتهای مجلسی بود. البته اولین مرحله استانی، پیش از استان قم در سیستان و بلوچستان برگزار شد، همچنین این هفته، شاهد اجرای این رقابتها در استان قزوین نیز بودیم.
مرحله استانی شانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوتهای مجلسی در زاهدان برگزار شد و نمایندگان شهرهای سراوان، زابل، میرجاوه، خاش و زاهدان توانستند، جواز حضور در مرحله استانی جشنواره تلاوتهای مجلسی را دریافت و در رقابتی دیدنی و شنیدنی تلاوتهای مجلسی خود را ارائه کنند.
این جشنواره طی این هفته در دیگر استانها ازجمله خراسان رضوی و آذربایجان شرقی برپا شد و در طی روزهای آینده در دیگر استانها برگزار میشود و اواخر آبانماه شاهد برپایی مرحله کشوری آن خواهیم بود. با پایان یافتن بخش تلاوت، تا دهه فجر انقلاب اسلامی، فراخوانهای دیگری از این جشنواره در دیگر رشتهها منتشر میشود که متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
چگونه بر استرس ارائه محفوظات قرآنی غلبه کنیم
طی این هفته حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم با اشاره به نکاتی در مورد حفظ قرآن درباره علتهای استرس فرد در هنگام ارائه محفوظات، سخنانی را بیان کرد و گفت: غالباً استرس در زمینه حفظ و ارائه محفوظات به موارد مختلفی مربوط میشود. بهطور مثال، دانشآموزی که در آزمون پایان ترم شرکت میکند، بنابر عوامل مختلف ممکن است دچار استرس شود که مهمترین آن عدم تسلط است. بنابراین در ارائه محفوظات نیز هنگامی که فرد بر مطالب مسلط نباشد، دچار استرس میشود.
وی ادامه داد: اگر فرد بر محفوظات تسلط نداشته باشد، بسته به شرایط آزمون و اهمیت آزمونی که در آن شرکت میکند، دچار استرس کم یا زیاد میشود؛ این در حالی است که فرد هنگام مرور محفوظات برای خود، هیچ مشکلی ندارد اما هنگامی که در کلاس و یا در جمعی به ارائه محفوظات میپردازد، دچار استرس میشود که نشئت گرفته از تسلط محدود بر محفوظات است.
بهرهمندی معلمان، مدیران و معاونان ابتدایی از طرح قرآنی «اتقان»
یکی از خبرهای مهم هفته را رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با ایکنا، درباره روند اجرایی «طرح توانمندسازی و ارتقای صلاحیتهای حرفهای آموزگاران دوره ابتدایی و مربیان مراکز پیشدبستانی در زمینه آموزش قرآن کریم» داد و گفت: این طرح را با عنوان اختصاری «اتقان» تدوین کردهایم. خوشبختانه اتقان طی جلساتی که در وزارتخانه و کمیسیون مربوطه برگزار شد، به عنوان طرح کشوری مصوب شد.
وی ادامه داد: مرحله نخست طرح ملی اتقان به صورت پایلوت در استان البرز و با تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۳ هزار آموزگار البرزی با موفقیت انجام شد. در سال تحصیلی جدید نیز براساس برنامه زمانبندی شده طی فازهای مختلف به تدریج همه معلمان و مربیان پیش دبستانی، مدیران و معاونان مدارس ابتدایی سراسر کشور در طرح اتقان شرکت میکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در فاز نخست این طرح، جمعیت هدف معلمانی هستند که دارای سابقه فعالیت ۱۵ ساله هستند و مرحله دوم طرح ملی اتقان برای معلمان با سابقه بالای ۱۵ سال، اجرایی میشود.
2 اثر گروه تواشیح نوجوانان محمدرسولالله(ص) منتشر میشود
رحیم قربانی در گفتوگو با ایکنا ضمن بیان این مطلب گفت: در راستای نشر و گسترش فرهنگ ناب قرآن کریم و مکتب حیات بخش اهلبیت(ع) در جامعه به ویژه بین نوجوانان و جوانان و انتقال تجربیات گروه تواشیح بزرگسالان محمدرسولالله(ص) تهران طی حدود ۵ سال فعالیتش، بر آن شدیم تا این گروه را برای نسل جوان راهاندازی کنیم.
رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به راهاندازی گروه نوجوانان محمد رسول(ص) بسیج تهران بزرگ، ادامه داد: در این گروه علاوه بر عضویت و انتخاب تعدادی از فرزندان اعضای گروه بزرگسالان، نفرات ممتاز تلاوت در سطح تهران شناسایی شدند و از آنها نیز دعوت به عمل آمد. همچنین از چند نفر از اعضای گروههای سرود و همخوانی که در سطح تهران فعال بودند، نیز دعوت شد و دو اثر از آثاری که اخیراً از سوی گروه تواشیح نوجوانان محمد رسولالله(ص) تهیه شده است، طی ایام اربعین رونمایی میشود.
رویکرد آموزش و پرورش به حفظ قرآن در سال تحصیلی جدید
خبر دیگر هفته را محمدرضا مسیبزاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش داد و در گفتوگو با ایکنا گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رویکرد تربیت تمامساعتی به منظور ارتقای کیفیت در برگزاری شکوهمند آغاز سال تحصیلی، در کنار سایر فعالیتهای جاری در قالب بخشنامههای ماندگار و فعالیتهایی که در مدارس در قالب برنامههای ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام خواهد شد، سیاستهای پرورشی و فرهنگی ویژه آغاز سال تحصیلی، به استانها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به اینکه از نکات مهم، توجه به بحث «زنگ نماز» و درج ساعت نماز در برنامه رسمی مدارس (اعم از حضوری و غیر حضوری) است، افزود: لازم است فرهنگ نماز و در کنار آن به پخش دعای فرج و سلامتی امام زمان(عج)، دعای هفتم صحیفه سجادیه در برنامه رسمی مدارس توجه شود. همچنین همزمان با آن اعلام عمومی نهضت حفظ جزء سیام قرآن کریم در مدارس کشور، آغاز میشود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همراهی با ستاد طرح ملی حفظ قرآن گفت: فارغ از بحث مسابقات دانشآموزی، حفظ جزء سی را همانند سنوات قبل خواهیم داشت، طرح نور را نیز ارائه خواهیم داد و در کنار آن به منظور جذب دانشآموزان به مقوله حفظ، بستههای متنوع دیگری نیز در نظر گرفته شده است.