توسعه المصطفی در کشورها به میزان تقاضاست
کد خبر: 4001864
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید خالق‌پور:

توسعه المصطفی در کشورها به میزان تقاضاست

جانشین رئیس جامعة‌المصطفی گفت: توسعه ما در همه کشورهای آفریقایی و غیرآفریقایی به میزان طلابی است که در آن کشورها داریم. توسعه، متناسب با ظرفیت‌های طلاب و امکانات مالی است که از کشورشان جذب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجید خالق‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص خروجی المصطفی مبنی بر تربیت ۳۰۰ هزار طلبه از ملیت‌های مختلف اظهار کرد: این آمار منطبق با دوره کوتاه‌مدت نیز می‌باشد، ولی در دوره بلند مدت، آمار کمتر از این عدد است.

جانشین رئیس جامعة‌المصطفی درباره میزان رضایت‌مندی برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران مجموعه المصطفی در رسیدن به اهداف افزود: نزدیک به 15 سال قبل، در یکی از کشورهای آفریقایی با وزیر علوم این کشور گفت‌وگویی داشتیم و با ایشان در مورد خروجی المصطفی صحبت می‌کردم و ایشان بسیار خشنود بودند و می‌گفتند المصطفی خدمت بزرگی به کشورهایی مانند ما ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خالق اضافه کرد: ایشان می‌گفت طلاب، رشته حقوق را می‌خوانند و در کشور می‌توانند در مسائل مختلف حقوقی و قانون‌گذاری به عنوان کارشناس نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از طلبه‌های المصطفی به عنوان شخصیت‌های علمی برای توده مردم در کشورهای مختلف شناخته شده هستند و هم اینکه حاکمان به عنوان انسان‌های فرهیخته از حضور آن‌ها استفاده می‌کنند.

جانشین رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه بیان کرد: در واقع، بیش از ۱۵ سال قبل، وقتی بسیاری از رشته‌ها محدود و این چنین گسترده نشده بود، خروجی‌های این چنینی برای مجموعه المصطفی وجود داشته و این تنها نمونه‌ای از تأثیر رشته‌های قرآنی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی در جهان توسط طلاب المصطفی است. این طلاب فقط اگر دوره‌های آموزشی را بگذرانند، بسیار در کشورشان تأثیرگذار هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خالق‌پور افزود: در همه کشورها براساس تقاضایی که در آن منطقه داریم، برنامه‌ریزی می‌شود و توسعه رشته‌ها براساس نیاز‌ها صورت می‌گیرد. در حقیقت، طلبه در المصطفی تربیت می‌شود و در آن کشور مدرسه احداث می‌کند و بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما هم‌اکنون به‌ عنوان استاد فعال می‌باشند و فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی دارند.

وی بیان کرد: توسعه ما در همه کشورهای آفریقایی و غیرآفریقایی به میزان طلابی است که در آن کشورها داریم. توسعه، متناسب با ظرفیت‌های طلاب و امکانات مالی است که از کشورشان جذب می‌شود.

جانشین رئیس جامعة‌المصطفی عنوان کرد: طبیعتاً سیاست ما این نیست که به عنوان المصطفی، توسعه آن‌چنانی داشته باشیم. ما به اندازه نیاز ورود می‌کنیم و توسعه در دست فارغ‌التحصیلان است. البته تحت عنوان مدارس، پیوسته با ما ارتباط برقرار می‌کنند و محتوا و برنامه را از ما می‌گیرند. همچنین ما بر فعالیت آن‌ها نظارت داریم و محتوا و مدرک ارائه می‌دهیم؛ اما همه کارها دست خود طلبه‌هاست و با هماهنگی کشورشان انجام می‌شود و مجوز را از همان کشور برای فعالیت‌ها دریافت می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خالق‌پور تصریح کرد: هم اکنون حدود ۴۰۰ تشکل فرهنگی و انجمن علمی متعدد در المصطفی فعال است. در این زمینه، بسیاری از ابهامات و شبهات و سؤالات در نشست‌های علمی توسط معاونت پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی گفت: علاوه بر این که اساتید نقش شبهه‌زدایی از ذهن طلاب را دارند، در محافل پژوهشی و فرهنگی، توسط خود طلاب بسیاری از این مطالب مطرح و طلبه ورزیده می‌شود.

جانشین رئیس جامعة‌المصطفی عنوان کرد: در واقع، المصطفی فقط حل شبهه نمی‌کند، بلکه طلبه را ورزیده بار می‌آورد که بتواند شبهات را مدیریت کند و به نوعی منفعل در برابر شبهات نباشد و توانایی زدودن شبهات را در محافل مختلف داشته باشد.

انتهای پیام
captcha