درآمد 2 میلیارد و 200 میلیون تومانی اوقاف زنجان از محل موقوفات
کد خبر: 4002109
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹

درآمد 2 میلیارد و 200 میلیون تومانی اوقاف زنجان از محل موقوفات

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان گفت: در شش ماهه نخست امسال 2 میلیارد و 234 میلیون تومان از محل موقوفات درآمد کسب شده که در نیات مختلف از جمله دارو درمان، کمک به نیازمندان، تهیه جهزیه، توزیع لوازم‌التحریر و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی هزینه شده است.

درآمد 2 میلیارد و 200 میلیون تومانی اوقاف زنجان از محل موقوفاتبه گزارش ایکنا از زنجان، محمدتقی فاتحی‌نژاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، 11 مهرماه در نشست خبری به مناسبت آغاز دهه وقف اظهار کرد: 27 صفر به عنوان دهه وقف نامگذاری و در این دهه برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است و از مهمترین آن‌ها می‌توان به برگزاری مراسم عزاداری در امامکن متبرکه از جمله حسینیه و زینبیه اعظم و آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم(ع) در وفات حضرت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد.

وی دیدار با مدیران، قاریان و حافظان قرآن جامعه القرآن، دیدار با آیت‌الله حسینی‌زنجانی مرجع تقلید شیعیان، ارائه گزارش احیای موقوفات، نشست تخصصی با اساتید حوزه، بازدید از اماکن مذهبی، عیادت بیماران بیمارستان ارتش، برگزاری مسابقه فرهنگ وقف به مدت 10 روز در کانال‌های مجازی، برگزاری همایش یاوران وقف در حسینیه اعظم زنجان با تجلیل از هیئت امنای اماکن مذهبی، مدافعان سلامت، خادمان بقاع متبرکه، ائمه جمعه و پایگاه‌های بسیج از برنامه‌های مهم دهه وقف است.

این مسئول ادامه داد: در امامزاده سید ابراهیم(ع) سه برنامه داریم که شامل معرفی مدیر جدید مرکز افق، افتتاح واحدهای اشتغالزایی و غبارروبی وعطرافشانی با حضور نماینده ولی فقیه در استان می‌شود. دیدار با نخبگان و اجرای شبی با قرآن در سه اماکن متبرکه از جمله حسینیه و زینبیه اعظم و امامزاده سید ابراهیم(ع) نیز در این دهه برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان در مورد وضعیت موقوفات شهرستان زنجان یادآور شد: تعداد موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی در مناطق شهری و روستایی 477 مورد و مجموع رقبات متصرفی و غیرمتصرفی 6200 مورد است. 175 باب مسجد شهری، 309 باب مسجد روستایی و مجموع شهری و روستایی 484 باب است.

وی با اشاره به اینکه مدیران آگاهی از احکام هیئت امنای اماکن مذهبی و تشریفاتی دارد که باید برای آن طی شود، ندارند، تصریح کرد: در سال جاری تعداد 34 حکم برای 6 باب مسجد در مناطق شهری و تعداد 29 فقره حکم برای 7 باب مسجد روستایی صادر شده است. صدور احکام برای 13 باب مسجد با 60 نفر تحت بررسی است. 225 مسجد روستایی فاقد احکام هیئت امنا بوده که تا پایان سال احکام آن‌ها صادر خواهد شد.

فاتحی‌نژاد درآمد موقوفات شهرستان زنجان از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه را 2 میلیارد و 234 میلیون تومان برشمرد و افزود: به منظور اجرای نیات واقفان درآمدها در حوزه‌های مختلف دارو و درمان، کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه، تهیه لوازم‌التحریر در قالب مهر تحصیلی، تهیه و توزیع بسته‌های معیشی در طرح شمیم حسینی، عزاداری و تبرکات مهدوی، تهیه بخاری و تعمیر و مرمت اماکن روستایی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست امسال 7 میلیارد و 776 میلیون تومان درآمد بقاع متبرکه ثبت شده است، تصریح کرد: شیوع کرونا سبب کاهش قابل توجه درآمد نذورات بقاع متبرکه شده است. امامزادگان و اماکن متبرکه از جمله حسینیه و زینبیه اعظم زنجان باید نذورات را زیر نظر اوقاف و امور خیریه هزینه کنند.

این مسئول بیان کرد: این اداره برای کارهای عمرانی از جمله تعمیر و مرمت اماکن مذهبی حدود 530 میلیون تومان و پرداخت هزینه‌های عمرانی در مکان‌های مذهبی مثل حسینیه، زینبیه و امامزاده سید ابراهیم(ع) 341 میلیون تومان هزینه کرده است. برگزاری مراسم فرهنگی در ایام سال در مناسبت‌های مختلف نیز بیش از 2 میلیارد تومان هزینه دربرداشته که در آن علاوه بر برگزاری آیین‌های مذهبی، کلاس‌های مختلف فرهنگی، هنری و قرآنی، مشاوره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان، برخورد با موقوفه‌خواران و متصرفان املاک وقفی و استرداد موقوفات با کمک مراجع قضایی را از اولویت‌های این اداره برشمرد و گفت: در حال حاضر 100 پرونده جاری و 16 شکایت از اشخاص در دستگاه قضایی موجود است و درخواست داریم شعبه‌ای را به اوقاف و امور خیریه اختصاص دهند تا پرورنده‌ها خارج از نوبت بررسی شود.

انتهای پیام
captcha