املاک وقفی در استان کرمان ثبت مالکیت می‌شوند
کد خبر: 4002306
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰

املاک وقفی در استان کرمان ثبت مالکیت می‌شوند

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در تشریح برنامه‌های اداره اوقاف کرمان به ثبت مالکیت املاک وقفی اشاره کرد و گفت: ۵۰ درصد درآمد موقوفات باید به حوزه سرمایه‌گذاری وارد شود.

به گزارش ایکنا از کرمان، حجت‌الاسلام علی جلالی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان در نشست خبری که به‌مناسبت دهه وقف امروز، ۱۲ مهرماه در امام‌زاده محمد(ع) شهر کرمان برگزار شد، با گرامیداشت دهه وقف و یاد شهدا به ویژه شهدای واقف بیان کرد: استان کرمان مردم متدین و خیر را در خود جای داده و از استان‌های برخوردار در سطح کشور در زمینه موقوفات است و جزو 6 استان برتر کشور در زمینه تعدد و تکثر موقوفات قرار دارد.

وی با بیان اینکه نیاز روز جامعه در حوزه وقف بررسی شده است، گفت: با توجه به اینکه نخستین روز از دهه وقف به عنوان «وقف، رسانه و تکریم واقفان خیراندیش» نامگذاری شده است، رسانه باید در خصوص نیازهای روز جامعه از جمله معیشت اسکان، حوزه درمانی، کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی و غیره همدلی لازم را داشته باشد.

 جلالی با بیان اینکه دهه وقف یادآور سنت حسنه دین اسلام است، ادامه داد: در همین راستا ایام این دهه با عناوین مختلف از جمله «وقف، رسانه، تکریم واقفان خیر اندیش»، «وقف، ترویج فرهنگ قرآن ، عترت و مهدویت»، «وقف، خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه»، «وقف، بقاع متبرکه، ترویج فرهنگ زیارت»، «وقف، کاهش آسیب‌های اجتماعی»، «وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی»، «وقف، توسعه آموزش و پژوهش» و غیره نامگذاری شده است.

وی در ادامه به برنامه‌های گرامیداشت دهه وقف در سطح استان کرمان پرداخت و بیان کرد: دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه شهرستان‌ها، دیدار با استاندار، ارائه گزارش عملکرد ادارات اوقاف، برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

جلالی همچنین به اقدامات انجام گرفته اداره اوقاف و امور خیریه استان کرمان در یک سال گذشته پرداخت و گفت: یکی از اقدامات جدی، اجرای نیت واقفین بوده که عمده آن در خصوص تعزیه‌داری اهل بیت و به ویژه امام حسین(ع) بود. که مراسم سوگواری به صورت محدود و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد. و در این راستا بیش از ۸۵ هزار بسته میان وعده در قالب طرح شمیم حسینی به هیئت‌های عزاداری تقدیم شد. همچنین حمایت‌های نقدی از هیئت‌های شاخص استان انجام شد.

وی افزود: در راستای کمک‌های مؤمنانه از ابتدای شیوع بیماری کرونا، ۱۴ مرحله کمک‌های مومنانه در سراسر کشور از جمله در استان کرمان توسط ادارات اوقاف و امور خیریه انجام شده است. همچنین بسته‌های مهر تحصیلی دو مرحله نیز برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردارتر توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره بر لزوم توجه به ارزش افزوده موقوفات در استان کرمان، بیان کرد: زنجیره تولید را در اوقاف استان کرمان شکل دادیم که بخش عمده کار آن در خصوص کشاورزی، دامداری و آبزیان است و برای نخستین بار در استان از محل سرمایه گذاری موقوفات و برای تأمین گوشت مورد نیاز استان دامداری راه‌اندازی شده است.

 جلالی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های پیش‌رو اداره اوقاف پرداخت و گفت: عملیاتی کردن ماده 5 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف مبنی بر تعیین امین در موقوفات، ثبت مالکیت املاک وقفی و رفع مشکل پرونده‌ها، سرمایه‌گذاری در موقوفات که ۵۰ درصد درآمد موقوفات باید به حوزه سرمایه‌گذاری وارد شود، استفاده از ظرفیت‌های موجود برای هم‌افزایی در خصوص خدمت به جامعه، حرکت جهادی برای استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در زمینه معنویت و اخلاق، پیگیری برای تحقق طرح شمیم خدمت و غیره از جمله این برنامه‌ها است.

انتهای پیام
captcha