فراخوان اهداء و وقف کتاب خطی، چاپ قدیمی اعلام شد
کد خبر: 4002380
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

فراخوان اهداء و وقف کتاب خطی، چاپ قدیمی اعلام شد

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به اعلام فراخوان اهداء و وقف کتب خطی و چاپ قدیمی توسط این اداره، گفت: انتظار داریم تا با کمک فرهیختگان، علما و اهالی علمی نسخ قدیمی موجود در این استان شناسایی و به این بخش اهداء شود.

رضا کریمی، معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به اعلام فراخوان اهداء و وقف کتب خطی و چاپ قدیمی، اظهار کرد: با وقف یک جلد کتاب هم می‌توان واقف بود.

وی با بیان اینکه نسخه‌های خطی در طول زمان بسیار مهم و ارزشمند بوده و باید از آن‌ها به‌عنوان سفیران فرهنگ زمان یاد کرد، افزود: بخش نگهداری نسخ خطی کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در فضایی به مساحت بیش از ۳۰ متر مربع در کتابخانه عمومی امیرکبیر راه‌اندازی شده و در این بخش بیش از ۸۵۰ نسخه شامل ۲۰ نسخه خطی، ۶۵۳ چاپ سنگی و ۱۶۲ چاپ سربی است که در شرایطی استاندارد نگهداری می‌شود.

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه تصریح کرد: نحوه نگهداری کتب خطی باید از نظر شرایط رطوبت و دما و نور مطابق استاندار‌ها باشد تا آسیب نبیند و کار ترمیم و مرمت کتب آسیب‌دیده در این بخش انجام شده و فهرست‌نویسی کتب خطی نیز انجام می‌شود و این امر برای مشخص شدن شناسنامه نسخ انجام می‌گیرد.

کریمی با اشاره به اینکه دیجیتال‌سازی نسخ خطی در اولیت کاری کتابخانه‌های استان قرار دارد، گفت: باید تمامی منابع به صورت دیجیتال درآید تا محققان بدون لمس کتاب‌ها بتوانند در بهترین شرایط و کمترین زمان به نسخ خطی دسترسی پیا کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: راه‌اندازی این بخش برای حفظ و نگهداری از نسخ خطی و قدیمی استان و استفاده پژوهشگران از نیاز‌ها ضروری بوده که تحقق یافته است.

معاون اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه با اشاره به اینکه نسخ قدیمی و خطی بخش مهمی از فرهنگ و هویت جامعه است، اظهار کرد: حفظ هویت فرهنگی، آثار ملی و فرهنگی باید با جدیت و ضرورت دنبال شود و چون حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و تاریخی یک وظیفه عمومی است راه‌اندازی چنین بخش‌هایی نقشی مؤثر در نگهداری آثار و نسخ قدیمی به‌عنوان هویت جامعه دارد.

کریمی افزود: انتظار می‌رود تا با کمک فرهیختگان، علما و اهالی علمی، نسخ قدیمی موجود در استان شناسایی و به این بخش اهداء شود و از مردم استان دعوت می‌شود تا به‌منظور حفظ هویت فرهنگی مردم این منطقه، نسخ خطی و آثار فرهنگی موجود در منازل خود را به بخش نگهداری نسخ خطی تحویل دهند.

انتهای پیام
captcha