اجرای ۱۴۵ ویژه‌برنامه دهه وقف در استان مرکزی
کد خبر: 4002409
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

اجرای ۱۴۵ ویژه‌برنامه دهه وقف در استان مرکزی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی با اشاره به پیش‌بینی ۱۴۵ ویژه‌برنامه در دهه وقف، اظهار کرد: متأسفانه جایگاه وقف در جامعه با مشکلاتی رو‌به‌رو است و اصحاب رسانه در احیای این امر و اصلاح دیدگاه مردم نقش مهمی دارند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، امروز، ۱۲ مهرماه در نشست مطبوعاتی که به مناسبت فرا رسیدن دهه وقف در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: وقف سنتی حسنه و ماندگار است که از صدر اسلام تاکنون به عنوان یکی از اثرگذارترین مؤلفه‌های دینی مورد توجه قرا گرفته است.

وی تصریح کرد: بیشترین آمار فراوانی نیات موقوفات به سوگواری و عزاداری سیدالشهدا(ع) اختصاص دارد و این امر در دوران رضاخان که بیشترین مبارزه با محافل و جلسات دینی مذهبی را داشت اتفاق افتاده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد نیات واقفان به سمت مباحث روز جامعه و نیاز عمومی مردم هدایت شد و خوشبختانه به واسطه این اقدام بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.  

واحدی با اشاره به تنوع 800 موردی نیات واقفان در سطح کشور، بیان کرد: نیت واقفان در سال‌های اخیر در بخش‌های روانی، اجتماعی، امیدآفرینی، مذهبی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، درمانی، قرآنی و ... متمرکز شده است. وقف بارزترین نوع صدقه است که لازم است به آن توجه لازم شود، متأسفانه جایگاه وقف در جامعه با مشکلاتی رو به رو است و اصحاب رسانه در احیای این امر و اصلاح دیدگاه مردم نقش مهمی دارند و مجموعه اوقاف نیز مکلف است با شفاف‌سازی و عملکرد مناسب اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه دهه وقف از امروز، 12 مهر آغاز و تا 21 همین ماه ادامه دارد، شعار این دهه به ترتیب روزها را وقف، رسانه، تکریم واقفان خیراندیش، وقف، ترویج فرهنگ قرآن، عترت و مهدویت، وقف خدمات فرهنگی و اجتماعی به جامعه، وقف، بقاع متبرکه و ترویج فرهنگ زیارت، وقف، کاهش آسیب‌های اجتماعی، وقف، توسعه فرهنگ و تمدن اسلامی، وقف، توسعه آموزش و پژوهش و حمایت از نخبگان و مؤسسات دانش‌بنیان، وقف، سلامت و بهداشت جامعه، وقف، اشتغال و تولید و وقف جمعی و توسعه مشارکت‌های اجتماعی اعلام کرد.

واحدی از پیش‌بینی 145 عنوان برنامه به مناسبت دهه وقف در استان خبر داد و برپایی ایستگاه همه واقف باشیم، برپایی محافل انس با قرآن در بقاع متبرکه، برگزاری همایش یاوران وقف، اعزام 30 مبلغ به منطق شهری و روستایی، برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت رحلت پیامبر(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، دیدار با خانواده شهدا به ویژه شهدای واقف، دیدار با مسئولان، برپایی نمایشگاه وقف، برگزاری مسابقه فرهنگی با محوریت وقف، تکریم و تجلیل از کادر درمان و مدافعان سلامت را از برنامه‌های پیشرو بیان کرد.  

وی عیادت از بیماران، نشست با فعالان اقتصادی در حوزه‌های تولید، اشتغال، صادرات و واردات، بازدید از مجموعه‌های فعال در حوزه دانش‌بنیان همچون جهاد دانشگاهی، توسعه وقف‌های قرآنی، نشست با فعالان در حوزه‌های دانش بنیان در راستای حمایت از طرح‌ها، افتتاح و کلنگ‌زنی برخی پروژه‌ها را از دیگر برنامه‌ها پیش‌بینی شده در دهه وقف بیان کرد.

واحدی در ادامه از ثبت 55 وقف جدید با اعتبار 30 میلیارد و 500 میلیون تومان از ابتدای سال جدید تاکنون با نیت کمک به درمان، تحصیل، فقرا و ایتام، خیرات و ... خبر داد و گفت: در راستای حمایت از خانواده زندانیان نیز ۵۴ خانواده در قالب ۷۲ میلیون تومان کمک حمایتی دریافت کرده‌اند. البته در استان موقوفه‌ای با نیت حمایت از خانواده زندانیان نداریم، اما از محل نیات فقرا یا سادات توانستیم این اقدام را انجام دهیم.

وی به اجرای پروژه 8100 واحدی مسکن و کلنگ‌زنی این پروژه در اسرع وقت اشاره کرد و افزود: پرداخت ۵۹۲ میلیون تومان کمک هزینه ازدواج به ۱۷ زوج، تهیه و توزیع ۷۵ هزار بسته معیشتی از محل موقوفات، کمک خیران و کمک متولیان موقوفات به ارزش ۲۲ میلیارد تومان، تهیه بیش از ۷۱ هزار غذای گرم و ۵۶۶۹ اقلام بهداشتی از طرح‌های اجرایی است.

واحدی به کلنگ‌زنی مجموعه گلخانه‌ای کشت آناناس، آغاز فاز دوم پروژه ۱۰۰ کیلوواتی انرژی خورشیدی، مطالعه و امکان‌سنجی برخی طرح‌های دانش‌بنیان اشاره و تصریح کرد: توزیع هزار و 26 بسته نوشت‌افزار با اعتباری بالغ بر 211 میلیون تومان، کمک هزینه دارو و درمان به 700 نفر با اعتبار 260 میلیون تومان، کمک به 4700 ایتام و سادات به اعتبار یک میلیارد و 289 میلیون تومان، کمک به 215 مداح با اعتبار 235 میلیون تومان از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در پایان یکی از نیازهای جامعه امروز را احیای جایگاه وقف و کارکردهای اصلی آن در جامعه بیان کرد وبا اشاره به اینکه احیای وقف ارتباط مستقیم با خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها دارد، اضافه کرد: پیگیری سرمایه‌گذاری در موقوفات برای افزایش بهره‌وری یکی از اقدامات در دستور کار است اگر این موضوع در موقوفات تحقق پیدا کند بسیاری از نیازمندی‌های مردم را پوشش خواهد داد.

انتهای پیام
captcha