درس‌هایی که از «لیلة‌المبیت» می‌توان آموخت
کد خبر: 4003172
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶

درس‌هایی که از «لیلة‌المبیت» می‌توان آموخت

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: یکی از حوادثی که در مسیر هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه وجود دارد لیلة‌المبیت است؛ شبی استثنایی که درس‌های فراوانی می‌توان از آن آموخت.

درس‌هایی از لیله المبیتبه گزارش ایکنا از یزد، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی، امام‌جمعه بخش مرکزی یزد، امروز، 16 مهرماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه احمدآباد ملاباشی اظهار کرد: امام رضا(ع) با تأکید بر رعایت تقوای الهی می‌فرمایند: هر کسی حریم الهی را نگه دارد مردم حریم او را حفظ خواهند کرد و طبعاً احترام به مقدسات احترام به شخص را هم در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروز اولین روز از ماه ربیع‌الاول است و سالروز هجرت پیامبر اسلام(ص) از مکه به مدینه، پیامبر(ص) بعد از اینکه اذن خروج از مکه به مدینه را از خداوند متعال برای انتشار و یارگیری اسلام و تشکیل حکومت اسلامی را گرفتند، عزم بر هجرت کردند. آماده‌ترین مردم و نزدیک‌ترین مکان برای مقصود پیامبر(ص) مدینه بود چراکه از جاهای دیگر فاصله بسیاری داشتند مثل حبشه یا اینکه همراهی نداشتند مثل طائف، بعضی از افراد در این زمینه تحلیل‌هایی را دارند اما یکی از حوادثی که در مسیر هجرت وجود دارد لیلة‌المبیت است که یکی از حوادث استثنایی هجرت محسوب می‌شود و درس‌های فراوانی می‌توان از آن گرفت.

مدرسی افزود: اولین درس آن است کسی که به جای پیامبر در بستر آرمید، امیرالمؤمنین علی(ع) بودند کسی که در همه جنگ‌ها مدافع و پیش روی پیامبر حضور داشتند و حراست و حفاظت از پیامبر اسلام را تا پای جان بر عهده داشتند. ما در تاریخ داریم کسانی را که مدعی جلوداری جامعه اسلامی بعد از پیامبر(ص) هستند اما یک نفر به دست آن‌ها از کفار مجروح و یا کشته نشد و همیشه در پناهگاه‌های خود بودند و اگر کسی توانست چنین شخصیتی را به جز مولا علی(ع) که در همه صحنه‌ها شجاعانه حضور داشتند پیدا کند قطعاً فتح بزرگی را انجام داده است. در واقع از کسانی که مدعی خلافت بعد از پیامبر(ص) هستند به مانند امیرالمؤمنین که چنین در راه اسلام با کفار مبارزه کرده باشد، وجود ندارد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: دومین درس اینکه انسان‌ها برای رسیدن به مقصد خود باید هجرت کنند و هجرت یک اصل است و آنگاه که انسان احساس می‌کند نمی‌تواند به مسئولیت و مأموریت خودش عمل کرده و یا از دین خودش محافظت کند باید هجرت را برگزیند همچنان که پیامبر و اهل بیت(ع) این عمل را انجام دادند. کمتر معصومی را سراغ داریم که از هجرت و مسافرت استفاده نکرده باشد. نکته بعدی اینکه وقتی مهاجران تقاضای کمک از انصار کردند آن‌ها هم دریغ نکردند و این نشان می‌دهد مسلمانان باید پشتیبان یکدیگر باشند. طبق روایات اگر مسلمانی از دیگری کمک خواست و دیگران کمک نکردند او مسلمان نیست. همچنین لازم است مسلمانان علیه بیگانگان متحد شوند و ید واحد باشند هر چند از قوم و قبیله‌ها متفاوت و با فرهنگ‌های متنوع باشند.

مدرسی افزود: نکته پایانی این بحث اینکه، رهبری یک جریان خود باید در صحنه‌ها حضور داشته باشد نه آنکه از دور فریاد بزند که بروید و پیامبر خود همواره جلو دار و پیش قدم بودند.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به هفته نیروی انتظامی گفت: نیروهای خدوم این عرصه مظهر اقتدار، امنیت، گذشت و مهربانی در جامعه هستند و باید در مقابل معاندان ایستادگی کنند و از سوی دیگر باید با مردم مهربانانه در ارتباط باشند که این دو اصل مهم را به خوبی انجام می دهند. نیروی انتظامی ویژگی‌هایی دارد یکی گسترش حیطه کاری این را در ابعاد جمعیتی، جغرافیایی و زمانی که اصلاً محدود نیست و وضع قوانین، اجرا و نظارت و این موضوع می‌طلبد که نیرو، نیروی هوشمند و ارزشمندی باشد. نیروی انتظامی هم باید تنویر افکار عمومی و هم مراقبت عملی داشته باشد. یعنی هم دعوت به خیر کند و هم امر به معروف و نهی از منکر را در عالی‌ترین سطح مورد توجه قرار دهد.

مدرسی در پایان افزود: اعتماد بالای مردم به این نیرو و نیز اعتماد بالای حکومت و ولایت به نیروی انتظامی از ویژگی‌های ارزشمند آن است بنابراین معنویت و ارتباط با خدا باید یک اصل باشد و تقویت حس مسئولیت و نیرو و اقتدار درونی و بیرونی و قاطعیت و اقتدار به اضافه مهربانی، سرعت به اضافه دقت و عدالت و بی‌طرفی باید مورد توجه قرار گیرند و پایش از فساد اداری باید در رأس کار قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha