اتصال به بازار و پایدارسازی لازمه توسعه مشاغل خانگی است
کد خبر: 4006530
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵

اتصال به بازار و پایدارسازی لازمه توسعه مشاغل خانگی است

دبير اجرايی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان یزد، اتصال به بازار و پایدارسازی را از اهداف اصلی طرح توسعه مشاغل خانگی دانست که در اجرای این طرح پیگیری می‌شود.

اتصال به بازار و پایدارسازی لازمه توسعه مشاغل خانگی استمحمد زارع، دبير اجرايی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان یزد در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، در خصوص روند اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی در استان با اشاره به ثبت‌نام دو هزار و 200 نفر در این طرح، مشاغلی همچون كاربافی، زيلوبافی، بافت تابلوفرش، فرآوری‌کننده و بسته‌بندی، خیاط لباس، سازنده زیورآلات سنتی و قالیبافی را بیشترین رشته‌های ثبت‌نام شده در این طرح برشمرد.

زارع با اشاره به تصویب طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه توسعه و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 1396 گفت: به منظور اجرا و پیاده‌سازی این طرح، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیل‌گر مکلف به شناسایی، توانمندسازی اعم از آموزش و مشاوره اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال آن‌ها به بازار فروش شد.

وی هدف از اجرای این طرح را ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی با استفاده از کارشناسان خود حلقه‌های مفقوده طرح‌های مشابه قبلی را شناسایی و نقش و جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور را توسعه می‌دهد و افرادی که کسب و کار خود را از طریق شرکت در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی راه‌اندازی می‌کنند اشتغال پایدارتری را تجربه خواهند کرد.

زارع گفت: مشکلی که در مشاغل خانگی وجود دارد این است که بسیاری از افراد که در عرصه مشاغل خانگی ورود پیدا می‌کنند پس از دریافت مجوز و تسهیلات، کار را شروع می‌کنند اما بسیاری به مشکل بازار برخورد می‌کنند و طرح آنها با شکست مواجه می‌شود و این مشکل سبب شد که وزارت کار طرحی را در این راستا برنامه‌ریزی کند و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مصوب شد، در این طرح کارفرما وزارت کار است و مجری آن جهاد دانشگاهی است.

دبير اجرايی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان یزد افزود: این طرح در سه فاز انجام می‌شود، در فاز اول آن، مطالعاتی در خصوص اینکه در هر شهرستان چه شغل و فعالیتی مزیت کاری دارد، انجام شد و پس از مطالعه رشته‌ها و مصاحبه با خبرگان و مسئولان، مزيت‌های شغلی مناسب برای هر شهرستان مورد شناسایی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در فاز دوم اجرای این طرح، افراد پس از ثبت‌نام، ارزيابی و استعدادیابی شدند که این اقدام به صورت مصاحبه تلفنی و حضوری به منظور شناسايی توانمندی متقاضیان انجام و سپس مشاوره و کلاس‌های آموزشی عمومی و تخصصی و مهارتی برگزار شد.

زارع افزود: در نهایت و در فاز سوم متقاضيان يا به پیشران متصل شدند که پیشران‌ها ظرفیتی هستند که در آن‌ها افراد با سابقه فعالیت در زمینه کار و رشته خاص، افراد ما را در طرح یاری می‌کنند و به سمت بازار سوق می‌دهند يا به سمت مكان بازارها و فروش مجازی ارجاع شدند.

وی ادامه داد: بنابراین در این طرح، افراد فاقد مهارت آموزش می‌بینند، مهارت کسب می‌کنند و به پیشران مرتبط با فعالیت مورد علاقه خود اتصال پیدا می‌کنند و مستقیماً به بازار اتصال پیدا می‌کنند، اشتغال این مشاغل در این طرح اشتغال پایدارتری نسبت به مشاغلی است که مجوز و تسهیلات می‌گیرند تا خودشان عمدتاً در خانه کار می‌کنند و مشکلات کمتری دارند.

انتهای پیام
captcha