گزارش ایکنا از سفر یک روزه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به قم
کد خبر: 4009824
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶

گزارش ایکنا از سفر یک روزه معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به قم

انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سفر به شهر قم ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با جمعی از مراجع تقلید، علما و شخصیت‎های حوزوی دیدار و گفت‌وگو کرد که در این دیدارها بر تبیین جایگاه زنان در اسلام و توجه به ارائه الگو برای مقابله با تهاجم غرب تأکید شد.

آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده به گزارش ایکنا از قم، انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده روز دوشنبه 10 آبان‌ماه برای دیدار با شماری از مراجع تقلید و علما به شهر مقدس قم سفر کرد.

آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در دیدار انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه زیارت کریمه اهل‌بیت(س) پیام‌های بسیاری دارد که باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: عقل انسان عادی نمی‌تواند برخی از تعابیر مطرح شده در این زیارت را درک کند؛ زیارت با معرفت حضرت معصومه(س) موجب رسیدن به بهشت می‌شود و ما نمی‌توانیم مقام و جایگاه ایشان را درک کنیم.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) در سنین قبل از بلوغ نسبت به مسائل دینی اشراف کاملی داشتند و در نبود پدر، به سوالات برخی پاسخ دادند که امام موسی کاظم(ع) وقتی پاسخ‌ها را شنیدند جمله ماندگار«فداها ابوها» را مطرح کردند.

همگی نسبت به معرفی بانوی کرامت مسئول هستند

سعیدی از عالمه بودن و مهاجر فی‌سبیل‌الله به‌عنوان ویژگی‌های بانوی کرامت یاد کرد و گفت: ایشان به قصد زیارت امام هشتم(ع) به سمت طوس سفر کردند هر چند به مقصد هم نرسیدند اما مهاجر هستند.

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) مجاهد فی سبیل‌الله هستند، ابراز کرد: ایشان در مسیر هم مورد حمله دشمنان قرار گرفتند و به همین علت از عنوان رحلت شهادت‌گونه برای حضرت استفاده می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه، علما، اندیشمندان، بانوان و مردان همگی نسبت به معرفی بانوی کرامت مسئول هستند، ادامه داد: حضرت معصومه(س) نیز آمدند تا یک مکتب را تأسیس کنند اما معرفی ایشان و ادامه دادن آن مکتب بر عهده ما است که امیدواریم با کارهای مختلف فرهنگی این هدف محقق شود.

ارائه الگو و سرمایه‌گذاری در حوزه زنان

انسیه خزعلی نیز در این دیدار بیان کرد: امیدوار هستیم با حمایت مراجع بزرگوار و روحانیت معزز بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی که به اساس خانواده و هویت دینی ما ضربه می‌زند برطرف شود.

وی ادامه داد:‌ در این رابطه دشمنان بر روی حوزه زنان سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند و نیاز است که ما هم در این رابطه سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشیم و حتما باید در این فضا مطالبه‌گرایانه به دنبال ارائه الگو و برنامه‌هایی باشیم که بتواند جلوتر از دشمنان مسیر راه حرکت صحیح را ارائه دهد.

توجه به ظرفیت‌های جوانان و نخبگان کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی در دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، طی سخنانی با بیان اینکه فرصت خدمت همیشه در اختیار مسئولان نیست، اظهار کرد: باید از فرصت‌ها برای اعتلای اسلام بهره گرفته شود؛ در استعداد، خلاقیت و نوآوری ما چیزی از کشورهای توسعه یافته کم نداریم و باید از ابزارهای نوین برای برون رفت از مشکلات بهره ببریم.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با همه پشتوانه علمی و فقهی از ظرفیت مشاوره با جوانان بهره می‌برد، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ضعف مدیریتی است؛ در راستای حل مشکلات نیازمند توجه به ظرفیت‌های جوانان و نخبگان کشور هستیم.

تربیت دختران کشور بر مبنای تعالیم و باورهای ایمانی و اسلامی 

آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید، در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زن و خانواده، گفت: در جامعه اسلامی باید تلاش شود تا از اختلاط بین زن و مردم جلوگیری و فرهنگ عفاف و حجاب نهادینه شود.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان انسیه خزعلی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده

وی افزود: برگزاری برخی انحرافات مانند جشن طلاق توسط زوجین برخلاف اسلام است و باید در برابر این قبیل مباحث حساسیت لازم به خرج داده شود.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: در انقلاب اسلامی ایران سهم زنان کمتر از مردان نیست و بانوان در صف اول انقلاب بودند و بسیاری از آنها در جبهه ها حضور داشته و تعدادی به شهادت رسیدند.

نوری همدانی گفت: فضای امروز، فضای اسلامی نیست، در جامعه اسلامی باید تلاش کنیم فضای جامعه را از همه ابعاد اسلامی کنیم.

این مرجع تقلید اصل برابری جنسیتی در اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق منطق اسلام هیچ تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد.

نوری همدانی گفت: نگاه منفی به زن و مردسالاری یکی از مباحثی است که در ابتدای انقلاب اسلامی ایران نیز توسط برخی افراد تبلیغ می‌شد که در همان زمان با تالیف کتبی تاکید کردم که این مباحث ارتباطی با اسلام ندارد و نگاه اسلام به زن و خانواده از سر کرامت و منزلت است.

مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: ارتباط زن و مرد در مسائل زناشویی برای یک لحظه است اما ارتباط مادر با فرزند بصورت مستمر است و تمام ویژگی‌های مادر در روح نوزاد اثر دارد به همین دلیل است که رسول گرامی اسلام فرمودند که بهشت از زیر پای مادران آغاز می شود.

وی ابراز کرد: باید تلاش شود تا دختران کشور بر مبنای تعالیم و باورهای ایمانی و اسلامی تربیت کنیم تا این مساله در نسل آینده کشور اثر مثبت خود را بر جا بگذارد.

ارائه الگوی زن مسلمان با نگاه به شرایط کنونی

خزعلی نیز در این دیدار گفت: اگر بتوانیم الگوی جامعی از زنان مسلمان را ارائه دهیم بسیار از دختران آن را از صمیم دل می‌پذیرند و بهترین الگو می‌دانند.

وی با اشاره به لزوم ارائه الگوی زن مسلمان با نگاه به شرایط کنونی و با بهره‌گیری از زبان هنر، ادامه داد: این الگو بر خلاف الگوی غربی است که بسیاری از حقوق زنان را پایمال کرده و جایگاه حقیقی آن را تنزل داده و ما می‌توانیم در این زمینه مطالبه‌گر باشیم.

تبیین نظریه کلان زن و خانواده در اسلام و تمدن نوین اسلامی

آیت‌الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: زن و خانواده در تمدن نوین اسلامی یک الگوی مترقی است و از نهادهای علمی و دینی انتظار می‌رود نظریه کلان زن و خانواده در اسلام و تمدن نوین اسلامی را در سطح مردم و عرصه بین‌الملل تبیین و گفتمان‌سازی کنند.

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور

وی ادامه داد: یکی از محورهای تحولی مهم حوزه علمیه قم طی سالهای گذشته ورود جدی به مساله آموزش زن و خانواده بوده است؛ ساماندهی و ایجاد زیرساخت لازم برای تحصیلات علمی بانوان در حوزه علمیه قم یکی از اقدامات شاخص در امور زن و خانواده در کشور است.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری ابراز کرد: به دلیل نظام‌بندی ورود بانوان در حوزه علوم اسلامی شاهد ورود قاعده‎مند و اصولی زنان در نظام اسلامی هستیم.

وی بیان کرد: در درخت‌واره رشته های تحصیلی حوزه ۱۶ رشته دانشی به همراه ۴۰۰ گرایش تحصیلی تدوین شده که ۳۰ رشته و گرایش از آنها ارتباط زیادی با امور زنان و خانواده دارد.

تبیین و روشنگری آسیب‌های فرهنگ غربی در امور زن و خانواده

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در قم، اظهار کرد: در جامعه اسلامی باید منزلت زن به‌حدی برسد که یک مادر، تربیت فرزند را مهم‌ترین رسالت خود بداند و به‌گونه‌ای نباشد که زن و شوهر بصورت کامل مشغول کار باشند و از سایر مسائل غافل شوند.

آیت‌الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه

وی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه برخی کودکان از خانه و خانواده فراری هستند این است که کانون گرم خانواده طی سال‌های گذشته کمرنگ شده و محبتی که کودک باید در خانه ببنید در بیرون از خانه تجربه می‌کند.

حسینی بوشهری گفت: برنامه‌های امور زنان و خانواده رییس جمهوری باید به‌نحوی باشد که مردم احساس خیرخواهی در آن داشته باشند و تصور تقابلی در آنها شکل نگیرد، چرا که این مساله سبب شکست طرح‌های فرهنگی می‌شود.

امام جمعه موقت قم افزود: آمار سقط جنین و مساله جمعیت از مسائل جدی آینده است، اگر خانواده در تراز انقلاب باشد اموری مانند سقط جنین و تهدید جمعیتی به وجود نمی‌آید.

وی با تاکید بر ضرورت بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی خانواده‌ها برای بهبود روند جمعیتی کشور، تصریح کرد: سقط جنین تفاوتی با زنده به گور کردن دختران در صدر اسلام ندارد و هر دو مانند هم است.

ارائه برنامه جامعه ارتقای جایگاه زنان و خانواده به رییس جمهور

انسیه خزعلی در جلسه امور بانوان قم، با اشاره به اینکه به زودی یک برنامه جامع‌ برای بهبود و ارتقای جایگاه زنان و خانواده به رییس جمهوری ارائه می‌شود تا حمایت‌های عمومی از نهاد خانواده بیش از همیشه در کشور پیاده شود، اظهار کرد: در تلاش هستیم تا آسیب‌هایی که پیرامون زن و خانواده وجود دارد را به حداقل برسانیم.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده

معاون رییس جمهور در امور زن و خانواده گفت: زن باعزت و باکرامت جامعه‌ای سالم و باکرامت را می‌سازد و به هر اندازه که در بخش زن و خانواده هزینه شود فایده آن به صورت مستقیم به همه مردم می‌رسد.

تخصیص اعتبارات؛ رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه زنان در شهر قم

صدیقه صدیق تقی زاده، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: استان قم ظرفیت بسیار بزرگی برای بانوان این شهر و سایر استان‌های کشور برای گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی در حوزه زنان و خانواده به وجود آورده است.

وی گفت: مطالبات زنان فرهیخته قم نیازمند تخصیص اعتبارات و حمایت دستگاه‌های اجرایی است تا مساله زن و خانواده در این شهر به یک نقطه مطلوب برسد.

هشدار نسبت به کاهش فرزندآوری

آیت‌الله العظمی علوی گرگانی، مرجع تقلید شیعیان نیز در دیدار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: امید داریم در آینده شاهد افزایش فرزندآوری در جامعه باشیم و نیازهای آتی کشور به صورت کامل حل شود.

آیت‌الله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان

وی با هشدار نسبت به تهدید جمعیتی کشور، یادآور شد: برخی بهانه‌ها برای جلوگیری از باروری و فرزندآوری حرف‌های نادرستی است و باید این مباحث تبیین و روشنگری شود.

این مرجع تقلید سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر را اشتباه دانست و گفت: در منطق اسلام نسبت به مساله فرزندآوری تاکید شده و در این بین توصیه بسیاری برای حفظ منزلت و کرامت کودکان به ویژه دختران و بانوان شده است.

توجه ویژه به رفع آسیب‌های حوزه زنان

آیت‌الله العظمی ناصرمکارم شیرازی در دیدار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اظهار کرد: در مورد زنان با مسائل پیچیده ای مواجه هستیم، قبل از انقلاب زنان رها بودند و قیدوبندی نبود و بعد از انقلاب نسبت به مساله زنان حساسیت‌هایی ایجاد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور بانوان و خانواده

این مرجع تقلید افزود: پس از انقلاب بی‌بندی و باری‌ها اصلاح شد و تلاش شد وضعیت زنان تبدیل به شرایط اسلام پسند شود؛ عده‌ای از فرزانگان و علما دست به کار شدند و برنامه‌هایی برای زنان تدوین کردند.

وی بیان کرد: یکی مدارسی که برای زنان ایجاد شد جامعه‌الزهرا بود که واقعا ارزشمند است و پیشرفت‌های خوبی دارد و چند هزار زن و دختر در آن جا پرورش یافته‌اند.

مکارم شیرازی عنوان کرد: پایه این تحولات به دست امام خمینی(ره) بنا نهاده شد و ایشان مرکزی را برای تربیت دختران انقلابی ایجاد کردند که بسیار وسیع است و امکانات خوبی دارد و تعداد دانش پژوهان نیز قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز به سرعت مراحل رشد و پیشرفت را پیمود و طلاب خواهر از مرحله پایین دروس دینی خودشان را سپری کرده و درس خارج را گذرانده‌اند که نشان می‌دهد استعداد زیادی دارند.

این مرجع تقلید گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها در حوزه زنان برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند که مورد پسند اسلام و شان زنان نیست و باید مسئولین در حوزه زنان توجه ویژه‌ای به رفع آسیب‌ها داشته باشند.

مکارم شیرازی با اشاره به اینکه آموزش دینی را باید از دبستان و مدارس و دانشگاه شروع کرد، عنوان کرد: اگر مدارس از نظر اسلامی برای دختران موقعیت خوبی باشد و با متون اسلامی پرورش پیدا کنند تحولات خوبی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: همچنین باید از وسایل تبلیغاتی مانند صدا و سیما، روزنامه‌ها و فضای مجازی، بهره برد تا در مورد پوشش کار شود، البته تا به حال کارهای زیادی شده اما ضعف‌هایی وجود دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان کرد: باید در مورد زنان نص شریعت پیاده شود، متاسفانه عده‌ای مخالف این امر هستند، البته نباید در این زمینه تندروی هم باشد چرا که بی ‌تفاوتی و تندروی هر دو در حوزه زنان آسیب‌زا است.

تبیین حفظ حجاب شرعی با دلیل و منطق 

آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف یک مقوله اصیل دینی است و باید بصورت مستمر در کتاب‌های درسی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، مدارس و سایر نهادهای دولتی تبیین شود، افزود: اگر حجاب زن کنار گذاشته شود به تدریح زمینه آمادگی برای گناه‎‌های دیگر نیز ممکن است فراهم شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

وی با بیان اینکه برخی امور مربوط به زنان برای ما سبب نگرانی شده و مسائل این حوزه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده است، ادامه داد: در گام دوم انقلاب باید برای حل مسائل مربوط به زنان و خانواده اقدامات اساسی انجام شود؛ احکام و تعالیم اسلام در خصوص زنان بسیار دقیق و باظرافت تعیین شده است.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد کرد: عده‌ای برای تقابل با دین نسبت‌های نادرستی به اسلام می‌زنند که یکی از مهمترین آنها القای حس منفی دین به زن به عنوان انسان درجه دوم است که در این مباحث نیز به برخی احکام مانند عدم قضاوت زنان دست می‌زنند که ارتباطی با نظام تکوین زن و سلامت عقل بانوان در برابر مردان ندارد.

وی با بیان اینکه درباره زنان مساله‌ای وجود ندارد که در فقه و دین ما به آن پاسخ صحیح و منطقی داده نشده باشد، گفت: در باب احکامی مانند قضاوت و یا ارث زن به هیچ وجه سخن اسلام این نیست که ارزش زن کمتر از مرد است و ما باید این باور غلط در کنج ذهن بانوان را از بین ببریم تا بتوانند به سوالات پاسخ بدهند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه کتاب‌هایی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای پاسخ به شبهات زن‌ها تالیف شده است، گفت: باید یک کار اساسی در این خصوص در نهاد دولت و حکومت انجام شود.

فاضل لنکرانی گفت: اینکه به زنان اجبار کنیم در رفت و آمد به وزارتخانه‌ها چادر داشته باشند موافقت چندانی ندارم بلکه باید با دلایل و منطقی که وجود دارد برای زنان تبیین شود که حفظ حجاب شرعی نه فقط در ساعات اداری بلکه در تمام لحظات زندگی اجتماعی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه حوزه زن برای آنانی که دغدغه دین دارند محل نگرانی شده و باید فکری اساسی برای آن شود، ادامه داد: در این شرایط لازم است تا از میدان حرف عبور کرده و در صحنه به سئوالات و شبهات موجود پاسخ دهیم.

انتهای پیام
captcha