بازسازی مسجد هشتصد ساله در «ملطیه» ترکیه + عکس
کد خبر: 4009951
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸

بازسازی مسجد هشتصد ساله در «ملطیه» ترکیه + عکس

کار بازسازی مسجد تاریخی شهر ملطیه در شرق ترکیه که بر اثر زلزله سال گذشته آسیب دیده است، ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود سال آینده این کار تکمیل شود.

 مسجد جامع بطال غازی

به گزارش ایکنا به نقل از دیلی صباح، زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.8 ریشتر در 24 ژانویه 2020 شهر ملطیه در شرق ترکیه را لرزاند. این زلزله به مسجد جامع بطال غازی آسیب رساند و به تعطیلی آن منجر شد. این مسجد 800 ساله اکنون در حال مرمت و بازسازی بوده و تلاش‌ برای بازگشایی آن بر روی عموم مردم در حال انجام است.

این مسجد که در سال 1224 میلادی در منطقه بطال غازی در زمان سلطنت حاکم سلجوقی علاءالدین کی‌قباد اول ساخته شد، تنها نمونه باقی مانده از سنت معماری ساخت مساجد بزرگ سلجوقیان در آناتولی است. این بنا از آجر و سنگ ساخته شده و دارای عبادتگاه‌های تابستانی و زمستانی است.

کار بازسازی این مسجد از 14 اسفند ماه گذشته آغاز شد. به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر و ریزش جزئی که پس لرزه‌های پس از زلزله ممکن است ایجاد کند، 50 طاق این مسجد در جای خود محکم شد.

برداشتن سقف چوبی، ذوب سرب، تزریق بر روی دیوارهای بدنه و دوغاب‌بندی بنا تکمیل شد و ساخت آجر، عایق‌کاری و  سرب‌کاری در گنبد اصلی و همچنین ساخت تکیه‌گاه‌ها همچنان ادامه دارد.

آدم باجانلی، مدیر منطقه‌ای بناهای تاریخی ملطیه به خبرگزاری آناتولی گفت که این مسجد یک اثر تاریخی است و آنها در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که این ساختمان برای نسل‌های آینده باقی می‌ماند.

باجانلی با تأکید بر اینکه ترَک‌های بزرگی در طاق‌ها، دیوارهای اصلی و مناره ساختمان در هنگام زلزله ایجاد شده است، گفت: با انجام مقاوم‌سازی با ملات‌های آهک، به دنبال این هستیم که آن را برای سال‌های آینده مقاوم  کنیم و به دنبال راه‌هایی برای حفظ کاشی‌های اصلی مسجد هستیم.

باجانلی با اشاره به اینکه این کار به حدود 10.6 میلیون لیره (1.1 میلیون دلار) نیاز داشت، ادامه داد: این رقم ممکن است با ادامه فعالیت‌ها افزایش یابد. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تعمیرات را به بهترین شکل ممکن تکمیل و این ساخته تاریخی را برای خدمت به بشریت آماده کنیم.

وی با بیان اینکه مسجد بزرگ بطال غازی یکی از نمادهای شهر است، گفت: این اثر تا به امروز باقی مانده است و ما قصد داریم آن را برای صدها سال دیگر در خدمت بشریت قرار دهیم.

قرار است کارهای باقیمانده بازسازی این بنا تا ماه می 2022 تکمیل شود.

انتهای پیام
captcha