مدیریت شهری مبتنی بر علم و تخصص باشد
کد خبر: 4010256
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

مدیریت شهری مبتنی بر علم و تخصص باشد

شهردار تویسرکان یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به خداوند را خدمت به خلق دانست و گفت: امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی نیز باید مدیریت شهری علمی باشد.

محمد حسین‌پور شهردار تویسرکانمحمد حسین‌پور، شهردار تویسرکان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه طبق آیات قرآن یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به خداوند خدمت به خلق و همنوع ذکر شده است، گفت: انسان تا خدمت نکند، به تکامل و خودشناسی نمی‌رسد و از لحاظ روان‌شناسی خدمت کردن باعث می‌شود که انسان احساس لیاقت و ارزشمند بودن داشته باشد و این موجب می‌شود که روزبه‌روز به تکامل که هدف آفرینش است نزدیک شود.

وی افزود: هیچ‌ چیز در دنیای آفرینش بالاتر از خدمت نیست و از آنجا که انسان خلیفةالله یعنی جانشین خداوند در زمین معرفی شده‌ است اگر بخواهیم خلیفةالله باشیم باید خصایص خدا را در خود احیا و جاری کنیم. یکی از این خصایص خداوند متعال ساختن یا همان آفریدن است.

حسین‌پور با بیان اینکه حوزه فعالیتی شهرداری ساختن و آبادانی است که این ساختن موجب آسایش و شور و نشاط در مردم می‌شود درباره مدیریت شهری بعد از انقلاب اسلامی، توضیح داد: مدیریت شهری بعد از انقلاب را می‌توان به چند دوره تقسیم کرد؛ یک مدیریتی که در زمان جنگ بود که بیشتر به‌صورت جهادی و ایثارگرانه انجام می‌شد و چون مهم‌ترین هدف دولت دفاع از میهن بود شهرداری‌ها هم بیشتر از طریق دولت تأمین می‌شد و همه کارها زیر نظر دولت و استانداری‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: پس از آن با ورود شورای شهر مدیریت شهری تغییر کرد و واسطه بین مردم و مدیریت شهرداری و حلقه اتصال بین خواسته‌های مردم از مدیریت شهری بود.

حسین‌پور اظهار کرد: تشکیل شورای شهر هم مزیت و هم آسیب داشت؛ از مزایای مهم این بود که زمان اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها را کوتاه کرد و از طرفی نیازهای مردم واقع‌بینانه‌تر شد، چراکه اعضای شورا از دل محلات آمده‌اند و خیلی خوب مشکلات را لمس کرده‌اند، اما شورا در شهرهای کوچک آسیب‌هایی داشت از جمله این‌ که خواسته‌های شخصی بیشتر شد و به‌دلیل اینکه شناخت افراد در شهرهای کوچک بیشتر است مردم از اعضای شورا توقع مساعدت‌های شخصی دارند که این ممکن است شورا را از اهداف خود دور کند، امروز هم که با پیشرفت علم و تکنولوژی باید مدیریت شهری علمی باشد چون با توجه به وجود فناوری مرزها برداشته‌ شده و می‌توان به‌راحتی از تجربه نقاط دیگر استفاده کرد.

شهردار تویسرکان با بیان اینکه امام خمینی(ره) می‌فرماید «رعایت قانون یک تکلیف شرعی است»، تصریح کرد: اساس نظم، قانون شهروندی، حقوق شهروندی و تبعیت از قانون هم در این کلام حضرت امام خمینی(ره) نهفته شده که اگر این کلام را خوب بشکافیم همه معضلات ما با این کلمه حل می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجاکه ما شیعه هستیم و عمل به مراجع تقلید را واجب می‌دانیم برای این مسئله از طرف شهرداری رعایت عدالت در حقوق شهروندان نیز در پرداخت عوارض صدق می‌کند، چراکه به‌طور مثال خانه‌هایی که عوارض ساخت آن‌ها پرداخت‌ نشده، گذشته از دیدگاه قانون که ضوابطی هست که بتواند با آن‌ها برخورد کند نماز خواندن در آن مکان‌ها کراهت دارد.

شهردار تویسرکان بیان کرد: شهرداری موفق است که مشارکت عمومی را بالا ببرد، حلقه واسطه مردم با شهرداری‌ها، NGO یا همان نهادهای مردم‌نهاد است که ما از این ظرفیت در ارتباط با مردم و دستگاه‌های متولی، تبلیغات و ارشاد اسلامی برای برقراری ارتباط و مشارکت مردم در کارهای فرهنگی استفاده خواهیم کرد.

حسین‌پور گفت: امامزاده‌ها ارزش‌های دینی و ملی ما هستند و باید به آن‌ها توجه شود و در برنامه‌های شهری از جایگاه خاصی برخوردار هستند؛ از آنجا که امامزاده‌ها جنبه تاریخی و مذهبی دارند تحت نظر اوقاف و میراث فرهنگی هستند و برنامه‌هایی که اجرا می‌شود باید تأیید سه دستگاه باشد. همچنین برای بارگاه حیقوق نبی(ع) هم برنامه‌هایی داریم که با استانداری در ارتباط هستیم تا بتوانیم طرح را اجرایی کنیم.

شهرداری را به سمت قانون سوق دهیم

شهردار تویسرکان نیز در نشستی که امروز 12 آبان‌ماه با اصحاب رسانه برگزار شده بود، با بیان اینکه ارباب‌رجوع اولویت ماست و شهرداری مال مردم است، گفت: شهر تویسرکان را خداوند زیبا آفریده و به امانت نزد ما قرار داده است و به جد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز که این زیبایی را به‌هم می‌زند برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه اول باید شهرداری را به سمت قانون ببریم تا بتوانیم مردم را قانون‌مند کنیم، گفت: از هفته آینده مغازه‌هایی که سد معبر کنند به مدت 10 روز پلمپ می‌شوند.

حسین‌پور در خصوص پرداخت عوارض با بیان اینکه باید برای مردم شفاف‌سازی شود که کل عوارض دریافتی برای شهر و شهروندان هزینه می‌شود و با جلب اعتماد است که مردم با رضایت عوارض پرداخت می‌کنند، گفت: محله‌محوری یکی از اساس کار ماست، ازاین‌رو در هر محله یک مکان تفریحی ورزشی خصوصاً برای کودکان احداث خواهیم کرد.

شهردار تویسرکان با بیان اینکه هدف ما تنها خدمت در راه خداست، گفت: ایجاد بازارچه محلی برای سامان‌دهی دست‌فروشان در برنامه است و با تأکید بر اینکه هیچ سرمایه‌ای در شهرداری از بین نمی‌رود بلکه تبدیل به احسنت می‌شود، اظهار کرد: برای همه حوزه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، ورزشی و سایر حوزه‌ها زیرساخت آماده می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha