وقف سهم بزرگی در شبکه بهداشت و درمان دارد
کد خبر: 4010754
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
حجت‌الاسلام خاموشی:

وقف سهم بزرگی در شبکه بهداشت و درمان دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف سهم بزرگی در شبکه بهداشت و درمان دارد گفت: اگر کسی طرحی در زمینه‌ تجهیزات پزشکی دارد که در مرحله تجاری‌سازی است اوقاف از آن طرح حمایت کامل می‌کند.

حجت‌ الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقافبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شامگاه گذشته، ۱۳ آبان در مراسم افتتاحیه دومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که در  مجتمع آموزشی امامت برگزار شد، بیان کرد: شما کادر درمان در خط مقدم جبهه نظام سلامت هستید و ما قدردان زحمات شما هستیم.

رئیس سازمان اوقاف در تبیین مفهوم مواسات گفت: کمک کردن به دیگران در زمینه‌های درمانی و اقتصادی و یا خود را در غم دیگران شریک کردن مواسات است.

وی با بیان اینکه برخی از پزشکان و پرستاران لایق عنوان منجی و فرشته هستند در ادامه به بحث ارتباط سازمان اوقاف و وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: به همین منظور گروه‌های مشترک با وزارت بهداشت و درمان تشکیل دادیم و اصرار دارم پلتفرم‌های دارو، درمان، تجهیزات پزشکی و رادیولوژی به گونه‌ای باشد که به تفاهم برسیم، ما قدرت توسعه امکانات را به صورت منطقی داریم. وقتی بیمارستان وقفی را تحویل می‌گیرید طبق توافق‌نامه باید کار بیمارستان از روز اول شکل بگیرد و نگذاریم این دستگاه‌ها مشکل پیدا کنند و یا ساختمان رو به فرسایش برود بعد تصمیم بگیریم. این تفاهم‌نامه را پیش می‌بریم چون معتقدیم وقف سهم بزرگی در شبکه بهداشت و درمان دارد.

رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه از همه شما کادر درمان سپاس‌گذاریم و زبان ما در مقابل زحمات شما قاصر است گفت: مانند همه دنیا درگیر کرونا شدیم و متناسب با دنیا برای مهار کرونا برنامه‌ریزی کردیم. عده‌ای می‌گویند واکسن نمی‌زنیم، در حالی که متخصصین و حقوق جمعی جامعه می‌گوید باید افراد تمکین کنند تا این ویروس از ایران و جهان رخت بربندد و به زندگی عادی برگردیم.

حجت‌الاسلام خاموشی با تأکید بر اینکه باید شبکه درمانی را که در خط مقدم دفاع جانانه کرد پاس بداریم و تشویق و ترغیب کنیم گفت: من نیز به شهدای شما با کمال احترام سلام و برای خانواده‌های آن‌ها طلب صبر می‌کنم. ایران اسلامی به دانشمندان و کسانی که در مسیر علم گام برمی‌دارند افتخار می‌کند و ایران باید در افق آینده خود بسیاری از قله‌های علم و دانش را طی کند. چرا تجهیزات پزشکی که توان تولید آن را داریم تولید نکنیم و از خارج به چندین برابر قیمت بخریم، لذا باید آینده را به گونه‌ای ببینیم که خود تولیدکننده این تجهیزات پزشکی باشیم.

رئیس سازمان اوقاف در پایان گفت: اگر کسی طرحی در این زمینه‌ها دارد که در مرحله تجاری‌سازی است، می‌تواند تحریم را دور بزند، مسیر را نزدیک کند و برای شهروندان ایران کالایی ارزان تولید کند، اوقاف از آن طرح حمایت کامل می‌کند.

توجه به زحمات کادر درمان پیش از کرونا کمتر بود

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان، نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت بیان کرد: علاوه بر شهدای عزیز مدافع سلامت بالغ بر 80 درصد کادر درمان طی دوره پاندمی کووید دچار این عارضه تا چند مرتبه شده و بسیاری از آنها از عوارض کرونا آزرده‌خاطر هستند.

وی گفت: در خصوص کووید و جنبه‌های علمی آن بسیار شنیده‌ایم. شاید قبل از پاندمی کووید، توجه مردم به زحمات کادر درمان کمتر بوده است و کمتر دوربین‌ها زحمات پنهان و آشکار حوزه سلامت را به تصویر می‌کشیدند، اما این موضوع فرصتی را به نظام سلامت داد که اولاً توان و ظرفیت‌هایش را مجدد بررسی و زیرساخت‌های خود را در حوادث مشابه تقویت کند و از همه مهم‌تر توانست جلب یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای نظام سلامت و خاصه کارکنان نظام سلامت باشد.

عبادی افزود: وقتی می‌گوییم کارکنان نظام سلامت؛ بالغ بر 60 درصد همکاران ما همکاران حوزه پرستاری هستند و با همکاران پیش‌بیمارستانی، پیراپزشکی و پزشک، بالغ بر 90 درصد کادر سلامت را تشکیل می‌دهیم که 10 درصد مابقی همکاران پشتیبان و لجستیک ما هستند  که نبود اینها موجب می‌شود کارها به درستی انجام نشود. بنابراین همه ما یک تیم هستیم و علی‌رغم اینکه کشور ما اکثر اوقات به دلیل وسعت کشور و مهاجرپذیر بودن و ... قرمز بود، اما خوشبختانه ظرفیت موجود در نظام سلامت و پشتیبانی که ناشی از سرمایه‌های اجتماعی بود ما را کمتر دچار بحران کرد.

وی بیان کرد: باید قدردان پروردگاری باشیم که بخشی از وجود خود را در وجود همه ما به ودیعه گذاشته است و به ما با این حرفه فرصت خدمت به خلق داده است و این نگاه به حرفه، خود احساس خوشایندی را در ما ایجاد می‌کند. مخلوقاتی که در مسیر تکامل خود دچار مشکل جسمی و یا روانی شده به دست ما سپرده می‌شوند که ما دوباره آنها را به مسیری که برای آن طراحی شده‌اند برگردانیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان گفت: پاندمی کرونا کمک کرد که علاوه بر سرمایه اجتماعی کاهش یافته، یک تصویر اجتماعی مثبتی از حرفه ما ایجاد شود. معمولا تصویر اجتماعی ما کادر درمان به خوبی دیده نمی‌شد و شاید این فرصتی که در اختیار ما است موجب شود نگاه رسانه‌ها و سازمان‌های پشتیبان به ما مانند گذشته نباشد.

وی افزود: اگر قرار است سرمایه اجتماعی برای حرفه ما و نظام سلامت حفظ شود باید ارزش‌آفرینی کنیم و از این رو اگر فقط تصور کنیم محل کار ما در بیمارستان است و کل قدرت دانشی و مهارتی ما در آن چارچوب محبوس شده، آنچه مردم از ما می‌شناسند به دوران قبل از پاندمی باز می‌گردد، اما اگر این فضا و فرصت را برای خود ایجاد کنیم تا مردم توانایی ما را بیشتر بشناسند و فقط وقتی که بیمار هستند سراغ ما نیایند یک قدرت پایدار و یک احساس خشنودی متقابل ایجاد می‌شود.

عبادی بیان کرد: وظیفه کادر سلامت بهداشتی پرستاری، مامایی و ... این است که وقتی در میان مردم است حتماً در گام اول پیشگیری که ارتقا سلامت است، نقش‌آفرینی جدی‌تری داشته باشد و اگر ما به ارتقا سواد سلامت کمک کنیم چه بسا به پاندمی مشابه دچار نشویم. قبل از این پاندمی همیشه نگران بیماری‌های مزمن و بیماری‌های غیر واگیر بودیم، به علت اینکه متأسفانه جمعیت ما در 20 تا 30 سال آینده به سمت پیر شدن پیش می‌رود و از طرفی امید به زندگی افزایش پیدا کرده و موالید نیز کاهش بسیاری داشته است و نیروی مولد ما با پیر شدن جمعیت کاهش پیدا خواهد کرد، لذا از سال 1420 به بعد یک تهدید جمعیتی داریم. آمار بیماری‌های قلبی، افزایش وحشتناک دیابت و ... اضافه شدن جمعیت سالمند می‌تواند بار نظام سلامت را افزایش دهد‌.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان در پایان بیان کرد: از زمان شیوع کرونا سازمان‌ها و گروه‌های جهادی بسیاری به کمک ما آمدند و ما تنها نبودیم. روحانیون به ویژه روحانیون جوان آن هم در زمانی که همه ما ترس از کرونا به دلیل ناشناخته بودن آن داشتیم تنهایمان نگذاشتند. روحانیون به ما نشان دادند غیر از وظایفی که در این لباس مقدس بر عهده دارند، بین مردم و کنار مردم هستند، به خصوص موضوعاتی که شاید خیلی‌ها دوری کنند، این افراد در بیمارستان زمانی که فشار زیادی به کادر درمان به دلیل تعداد زیاد بیماران وارد شده بود، همراه و کمک‌کننده بودند و ما را همراهی کردند. 

انتهای پیام
captcha