مالک هتل چمران از کارگر خود عذرخواهی کرد
کد خبر: 4012227
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

مالک هتل چمران از کارگر خود عذرخواهی کرد

طی آیینی با حضور رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس، جمعی از وکلا و حقوقدانان مالک هتل چمران بابت اتفاقات پیش آمده در پی حضور تیم استقلال در این هتل از کارگر خود و خانواده اش عذرخواهی کرد.

هتل چمران، عذرخواهی، سیلی به کارگربه گزارش ایکنا از فارس، در پی انتشار کلیپی مبنی بر سیلی زدن سیدمحمدحسین شفاعتیان، مالک هتل چمران شیراز به یکی از کارگران مجموعه خود در جریان استقبال از تیم ورزشی استقلال، مراسم عذرخواهی وی از کارگرش امروز، 19 آبان‌ماه برگزار شد.

سیدمحمدحسین شفاعتیان، مالک هتل چمران در این مراسم گفت: رابطه من با همه کارگران یک رابطه خانوادگی و پدر و فرزندی است و کسی نمی‌تواند با هر نیتی این رابطه را تغییر دهد. از تمامی کسانی که دغدغه‌مند شرایط و وضعیت جامعه کارگری هستند تقدیر می‌کنم و این نشان‌دهنده جایگاه والای کارگر است که برای من هم همیشه قابل تقدیر و احترام است.

شفاعتیان ادامه داد: هیچ‌گاه بی‌ادبی و بی‌احترامی در حق کسی را نمی‌پذیرم، اما در روز مسابقه فوتبال بین استقلال و فجرسپاسی مسائلی پیش آمد که بیش از همه خود من را ناراحت کرد.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس پیش‌بینی آن را نمی‌کرد که جمعیت استقبال‌کننده اینقدر زیاد باشد، افزود: هشت سال تیم استقلال به شیراز نیامده بود و طرفداران پرشور این تیم را ندیده بودند در حالی که پیش از این هر ساله یک یا دو بار این تیم را می‌دیدند از سویی دیگر از یک هفته قبل در سایت باشگاه استقلال اعلام کردند که هتل بزرگ چمران میزبان تیم استقلال خواهد بود. جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در فرودگاه منتظر تیم استقلال بودند و به همین میزان هم جمعیتی در مقابل هتل جمع شده بودند.

شفاعتیان ادامه داد: پس از ورود تیم استقلال به فرودگاه اعلام می‌شود با توجه به اینکه این تیم باید در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا حضور داشته باشد و در صورت مثبت شدن حتی یک نفر از اعضای تیم در تست کرونا از اعزام تمامی بازیکنان تیم به این مسابقات خودداری می‌شود همه طرفداران به سمت هتل حرکت می‌کنند و به جمعیت مقابل هتل اضافه می‌شوند و همه هم خواستار عکس با بازیکنان یا امضای یادگاری بودند. باز هم در مقابل هتل بازیکنان از اتوبوس پیاده نمی‌شوند‌ و اعلام می‌شود اگر یک نفر از اعضای ۴۰ نفره کرونا گرفت ما باشگاه‌های آسیا نمی‌رویم اما باز هم هواداران پرشور این صحبت‌ها را متوجه نمی‌شوند و این جمعیت بیش از چهار هزار نفری رها شده جلو می‌آیند. پس از یک ساعت و نیم شرایط مهیا شد که بازیکنان از ماشین بیرون بیایند و بلافاصله وارد هتل شوند اما جمعیت غیر قابل کنترل بود و کنترل در این فضا از دستمان خارج بود و بدون کمک نیروی انتظامی هم نمی‌توانستیم کاری کنیم.

مالک هتل چمران اضافه ‌کرد: با توجه به شرایط مدیریت کردیم و اتفاقی بین‌ من و آقای زارع که همیشه آن را به عنوان امین خودم می‌دانستم و‌ می‌دانم رخ داد. نیتی در کار نبوده که بخواهم به ایشان بی‌احترامی کنم و به هیچ‌وجه چنین چیزی در مخیله من هم نمی‌گنجد. تصمیم عدم دخالت کارکنان برای حفظ جان آنان بود زیرا جمعیت به حدی غیرقابل کنترل بود که حتی شیشه‌های هتل را شکستند. ارتباط من و آقای زارع یک ارتباط پدر و فرزندی است و همیشه حامی ایشان و خانواده چمران بوده و هستم و ایشان مثل پسر من است و دوستشان دارم و بابت اتفاق پیش آمده معذرت می‌خواهم و به رسم ادب و احترام به کارگر عزیزمان دست و صورت ایشان را می‌بوسم.

حمیدرضا زارع، کارگر هتل چمران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: از همه مردم ایران و همه عزیزانی که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند متشکرم.

مهرزاد مؤیدی، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان فارس نیز در این مراسم گفت: تشکیلات کارگری با هیچ شخص و مقامی در رابطه با حقوق کارگری تعارف ندارد و از ابتدای وقوع این حادثه در جریان اتفاقات آن بودیم و افکار عمومی هم نسبت به این قضیه خیلی نگران و ناراحت بودند و جامعه بزرگ کارگری نیز در خواست داشتند که نسبت به این مسئله واکنش نشان داده شود و بر اساس رسالتی که داشتیم و بر اساس قانون وارد شدیم و خوشبختانه شرایط هم طوری رقم خورد همگان متوجه شدند که باید حقوق‌ کارگر رعایت شود.

وی با بیان اینکه در هر جایی که لازم است جامعه کارگری وارد عمل می‌شود تا شاهد این اتفاقات در کشور نباشیم، افزود: حمایت مردمی و جوامع کارگری بسیار در این ایام‌ خوب بود و‌ انتظار چنین‌ واکنشی به این وسعت نداشتیم البته نیازی به انتشار این کلیپ در فضای مجازی نبود و کافی بود که این حادثه به تشکیلات کارگری اعلام‌ شود چرا‌که ما برای پیگیری این موضوع آماده هستیم و البته نقش این دوستان در حمایت از جامعه بزرگ کارگری ما را دلگرم می‌کرد.

مؤیدی با تصریح اینکه ما متوجه ورود افراد مختلف و غرض‌ورزی در این قضیه شدیم و این‌ موضوع ما را نگران کرد، گفت: از سویی در فضای مجازی متوجه شدیم برخی به دنبال راه‌اندازی کمپین‌هایی برای ضرر رساندن به هتل چمران هستند اما لازم است این اتفاق نیفتد چرا که تضعیف یک بنگاه و‌ دستگاه اقتصادی پیش از هر کسی ضررش متوجه کارگرانی است که در آنجا مشغول به کار هستند.

وی یادآور شد: چرخ هتل با کار می‌چرخد و راه‌اندازی کمپین به سود کسی نیست و اتفاقی که باید بیفتد این است که کسانی که از این کارگر حمایت کردند کاری کنند که از هتل حمایت شود تا از این طریق به کارگران هم کمک کنند. رسانه‌ها این کار را تمام شده بدانند و این را هم بدانند ما در این موضوع کوتاه نیامدیم اما همین که مالک هتل پذیرفتند که این رفتار نباید صورت می‌گرفت، کفایت می‌کند.

در این مراسم احسان حیدری، یکی از وکلایی که مسئولیت پرونده را برعهده گرفته بود، گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه باید برای حضور تیم استقلال در هتل اقدامات انتظامی و تدابیر ویژه اتخاذ می‌شد اما بر اساس آنچه که شاهد بودیم همکاری با هتل صورت نگرفته و متاسفانه اتفاقاتی افتاد که خوشایند مردم شیراز نبود. به عنوان عضو جامعه حقوق بلافاصله پس از اطلاع از اتفاقی که برای یکی از کارگران افتاد تصمیم به اتخاذ موارد قانونی کردیم اما به خاطر رفتار عملی مالک هتل متوجه شدیم قصد و بحث جدی در آن اتفاق نداشته‌اند.

حیدری بیان کرد: تصمیم عذرخواهی مالک هتل از کارگر این هتل تصمیمی زیبا برای شهر و افکار عمومی است هر چند در شیراز این تصمیم‌ها و مهرورزی‌ها طبیعی است زیرا مردم شیراز با محبت، مهرورز و همیشه مهربان هستند. کارگر هتل و خانواده ایشان به هیچ‌عنوان به دنبال پیگیری قضایی ماجرا نبوده و نیستند و اگر اتفاقی در ایران می‌افتد این اتفاقات درون‌خانواده است و به کسی خارج از ایران ارتباط ندارد.

وکیل کارگر هتل پرده از دخالت خارجی‌ها در این موضوع برداشت و‌ گفت: در این چند روز تماس‌های ‌مکرری با جناب زارع از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی گرفته شده که این موضوع به سمت دیگری برود اما هوشیاری با طرح پشتیبانی قضایی و حمایت اصحاب رسانه این موضوع حل شده و جلوی سوءاستفاده از آن گرفته شد. با توجه به اینکه جناب زارع ۸ سال است در هتل چمران مشغول به فعالیت هستند و اتفاق مزبور مسئله قابل حلی بود تصمیم گرفتیم به جای سیستم قضایی این مسئله با حضور ایشان و‌ خانواده‌شان حل و فصل شود.

وی در پایان گفت: از همه کسانی که در این راستا تلاش کردند از جمله کنشگران اجتماعی، همه همکاران ما در دستگاه قضایی و حقوقی رسانه‌ها و مجموعه‌های کارگری و هتلداران که کمک کردند این مسئله به سرانجام خیر برسد تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که به هیچ عنوان ایشان قصد ندارند از مالک هتل شکایت کنند و از سایر کسانی که در سیستم قضایی پیگیر پرونده هستند خواهش داریم که موضوع همین جا ختم شود و  این موضوع را یادآوری می کنیم قصد نداریم‌ پیگیری قضایی کنیم.

هادی شریف‌زاده، یکی دیگر از وکلای کارگر هتل نیز گفت: اتفاقی که افتاد در قالب یک حادثه بررسی شد و پیش از اینکه کسی بخواهد خارج از محیط خانوادگی به این مسئله ورود کند تصمیم بر این شد که در مراسمی نسبت به دلجویی از  کارگر هتل و خانواده محترم ایشان اقدام شود. آنچه که این روزها اتفاق افتاد یک پیام به همگان دارد و آن این است که در این مملکت، کارگران سختی‌های زیادی را متحمل شدند و سیلی‌های خیلی سنگینی را خوردند اما عشق و علاقه آنان به نظام و انقلاب بسیار فراتر از اتفاقات است که بخواهند اجازه دهند کسی از خارج از این خانواده برای ما دلسوزی و تصمیم‌گیری کند.

شریف‌زاده بیان کرد: جامعه کارگری در این شهر به خوبی ثابت کرده که از پس این موارد یرخواهد آمد و نیازمند به دلسوزی‌های آمریکا و کشورهای بیگانه و آن طرف آب نیست. کسی قصد تأیید عمل اتفاق افتاده را ندارد و بیش از آن را نیز تأیید نمی‌کند اما زیباتر از آن این بزرگواری خانواده و شخص آقای زارع است که رابطه شان‌ با شفاعتیان را یک رابطه خانوادگی و پدر و فرزندی یافتیم و متوجه شدیم که خانواده دو طرف تلاششان برای گذشت و رفاقت و جوانمردی است و این رفتار نشان دهنده آن محبت و مهر بسیار زیبای ایرانی و ایرانی‌ها و شیرازی‌هاست که این رفتار و‌ منش برای آیندگان به یادگار بماند که اگر چنین اتفاقی اتفاق می‌افتد در نهایت با ورود افراد خانواده و خیرخواه می‌تواند به نتیجه برسد و هر دو طرف در کنار هم قرار بگیرند و کارشان را ادامه دهند.

فاطمه مرادی، وکیل دیگر کارگر هتل نیز گفت: ما به عنوان نماینده جامعه حقوقی شورای کار استان فارس همچنین نماینده تام‌الاختیار حمیدرضا زارع و به عنوان دیده‌بان عدالت در جامعه اسلامی تکالیفی را برعهده داریم که در جهت احقاق حق و عدالت و برخورداری کارگر از تساوی حقوق در جامعه ورود کنیم در این راستا به این موضوع ورود کردیم اما قضاوت نکردیم و یک طرفه به قاضی نرفتیم.

مرادی افزود: در این مدت جلساتی برگزار شد و سخنان طرفین را شنیدیم و توجیه شدیم که این اتفاق در شرایطی منجر به ایجاد حادثه شده که از کنترل مجموعه چمران و شفاعتیان خارج بوده است. طبق صحبت‌هایی که با زارع و خانواده در هتل چمران شد متوجه شدیم که ایشان مورد تکریم این مجموعه و مالک آن بوده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به شنیده‌ها و توضیحات شفاعتیان و با توجه به گذشت زارع به عنوان شاکی و خانواده ایشان و با توجه به رافت اسلامی تصمیم گرفتیم که بهترین اتفاق برای این جوان رقم بخورد و بهترین اتفاق هم این بود که زارع به عنوان یک سمبل و نماد ادب و متانت بیشتر جلوه کردند چون در پی این حادثه واکنش ایشان بسیار جالب بود و سر تعظیم در مقابل کارفرمای خود فرود آوردند و این برای جامعه ما بسیار زیبا بود.

مرادی در پایان تأکید کرد: اتفاقی که افتاد باعث جریحه دار شدن احساسات عمومی شد که با این مراسمی که تشکیل شده و این دلجویی صورت گرفته، رضایت مردم فهیم شیراز جلب خواهد شد و اتفاقات خوبی بین پدر و فرزند خواهد افتاد.

انتهای پیام
captcha