پاسخ شهردار شیراز درباره وضعیت قبرستان تاریخی دارالسلام
کد خبر: 4014214
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹

پاسخ شهردار شیراز درباره وضعیت قبرستان تاریخی دارالسلام

شهردار شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص وضعیت قبرستان دارالسلام به عنوان یکی از گورستان‌های تاریخی جهان اسلام گفت: این قبرستان به دلیل اینکه متولی بسیار دارد نمی‌توان تعیین تکلیف کرد اما آماده همکاری برای ساماندهی آن هستیم.

سیداحسان اصنافی، شهردار شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، سیداحسان اصنافی، شهردار شیراز، شب گذشته، 26 آبان در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص وضعیت قبرستان دارالسلام به عنوان یکی از گورستان‌های تاریخی جهان اسلام گفت: در سال‌های گذشته بخشی از خیابان شاه داعی الی‌الله تعریض شد و همین مسئله موجب شد تا تعداد زیادی از این قبور در بستر خیابان قرار گیرند و تعدادی از سنگ قبورها را جمع‌آوری و پشت دیوار فعلی می‌ریزند یعنی سنگ‌هایی که در نقطه‌ای از این قبرستان ریخته شده است، محل قبور نیست و اکثراً دپوی سنگ است که از بستر خیابان جمع‌آوری شده است.

وی افزود: سنگی که بر روی قبور قرار دارد، در طرح قبلی هیچ‌کدام جابه‌جا نشد و بحث بر این بود که تثبیت شود یعنی سنگ قابلیت جابه‌جای نداشته باشد لذا آن را با بتن نصب کردند تا این سنگ جابه‌جا نشود.

اصنافی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه چرا در این قبرستان بسته است و اجازه زیارت اهل قبور برای اقوام و بستگان میسر نیست، گفت: یکی از مشکلات جدی اینجا سرقت سنگ‌هاست زیرا محل تاریخی و باستانی است و تا زمانی که تعیین تکلیف نشود و آثار میراثی برده نشوند، شاید تصمیم بدی نباشد که از اینجا حفاظت شود.

شهردار شیراز بیان کرد: این قبرستان به دلیل اینکه متولی بسیار دارد نمی‌توان تعیین تکلیف کرد، زیرا اینجا وقف قبرستان بوده و مربوط به اوقاف است، بخشی از آن هم آثار تاریخی است که مربوط به میراث است و بخشی هم به عنوان یک فضای شهری است البته شاید بی‌مسئولیت‌ترین دستگاه در این میان شهرداری باشد و ما به دنبال احیای این فضای شهری هستیم و آمادگی همکاری برای ساماندهی این قبرستان داریم.

دستگاه‌ها به وظایف خود در خصوص اماکن تاریخی عمل کنند

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر کمک شهرداری برای اتمام مرمت مسجد جامع عتیق و مدرسه علمیه خان نیز گفت: در شورای چهارم از باب همکاری برای مرمت این دو بنای تاریخی جهان اسلام ورود کردیم اما متأسفانه برخی از همکاری‌های شهرداری باعث می‌شود که سایر دستگاه‌ها به وظایف ذاتی خود عمل نکنند چنانچه چنین اتفاقی درباره سعدیه رخ داد. در این بخش شهرداری چندین برابر محوطه سعدیه زمین تملک و فضای سبز ایجاد کرده است اما میراث فرهنگی بلیت‌فروشی را جابه‌جا کرده و پول آن را به حساب خزانه می‌ریزند. به همین دلیل می‌گوییم یا این فضاها را باید به صورت هیئت امنایی اداره کرد که زیر نظر میراث در استان اداره شود و اگر درآمدی دارد برای استان هزینه شود و یا اگر نه میراث فرهنگی گیت بلیت فروشی را عقب ببرند تا مردم از فضای سبز سعدیه بهره‌مند شوند.

اصنافی با بیان اینکه چنین وضعیتی را درباره سایر آثار هم داریم، گفت: به عنوان مثال برای آزادسازی مسیر برم دلک شهرداری 26 هزار متر به ارزش 40 میلیارد تومان دارد تملک می‌کند، اما آیا اینجا که یک مکان تاریخی است، وظیفه شهرداری است و اگر اینجا یک مکان میراثی است باید دستگاه‌های دیگر ورود کنند.

شهردار شیراز تأکید کرد: درباره آثار میراثی و گردشگری با سایر دستگاه‌ها همکاری می‌کنیم تا زمانی که آن‌ها نقش خود را ایفا کنند و شهرداری را تنها نگذارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره بافت تاریخی شیراز نیز گفت: زمانی بافت تاریخی خود را نشان می‌دهد که زندگی در آن جریان داشته باشد. بافت تاریخی شهر شیراز مانند تخت جمشید نیست که بتوان دور آن حصار کشید و بگوییم مردم بیایند و آن را تماشا کنند. بخشی از هویت این بافت به ساکنین آن است اما اکنون اتفاقاتی که در این بافت به دلیل سطح خدمات و قوانین جاری رخ داده است، آن را تبدیل به یک مرکز حاشیه‌نشین در شیراز کرده است یعنی شیراز تبدیل به کلان‌شهری شده است که در مرکز خود یک مرکز حاشیه‌نشین دارد لذا قبل از اینکه فکر آجر و سنگ این بافت باشیم باید به فکر هویت آن باشیم که به ساکنین محل است.

اصنافی با بیان اینکه بحث مفاسد اجتماعی، قاچاق مواد مخدر، معتادان متجاهر و غیره همگی معضلاتی است که در این بافت ایجاد شده است، گفت: اینکه یک خانه خرابه را بگوییم اثر میراثی ماست و محلی برای تجمع معتادان شود، حفظ بافت نیست. حفظ بافت آن است که خانه‎‌های میراثی را احیا کنیم. اگر می‌خواهیم موزه یا هتل بوم‌گردی احداث کنیم باید در این خانه میراثی باشد. اینها همه هویتشان با حضور اجتماعی متبلور می‌شود لذا در بافت باید سیاست‌ها عوض شود و به سمت انسان محوری در این بافت برود نه به سمت کاشی و آجرمحوری و در این راستا تلاش می‌کنیم خدمات را به این سمت ببریم.

شهردار شیراز با تأکید بر اینکه اعتقاد داریم احیای این بافت باید انسان محور و با حضور انسان باشند و در این راستا هم تلاش می‌کنیم، افزود: ما هم این بافت را هویت تاریخی خود می‌دانیم و با این محیط انس و خو داریم.

تقسیم‌بندی منابع مالی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های شهرداری شیراز پرداخت و گفت: سیاستگذاری کلی در شیراز صورت گرفته است که از دو جبهه بابت تقسیم‌بندی منابع مالی اقدام خواهیم کرد. در جبهه اول سعی بر این است که بخشی از بدهی‌ها و مطالباتی که از سنوات گذشته جمع شده است و گاهی در حق برخی از اشخاص ظلمی صورت گرفته است، برطرف شود.

اصنافی بیان کرد: برنامه‌ریزی جهت استفاده بهینه از منابع مالی شهرداری، کمک به سرمایه‌گذار جهت حضور در سطح شهر شیراز در تمام بخش‌ها چه بخش‌های گردشگری، چه خدماتی چه فرهنگی خواهیم داشت و از ظرفیت هر فردی که تمایل داشته باشد روابط سالم و برد برد را داشته باشد، استفاده می‌کنیم.

شهردار شیراز ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران برای رشد و پیشرفت شهر گفت: در حوزه دوم، سیاست‌گذاری‌های اولیه توسط شهرداری و شورای شهر صورت گرفته است و در این راستا تغییری هم در حوزه معاونت فرهنگی داشتیم. در حوزه فرهنگی ما همواره خودمان را قطعه‌ای از پازل فرهنگی شهر می‌دانیم که در این راستا کمک‌ها و تمام ظرفیت‌های شهر را استفاده خواهیم کرد البته دست خود را به سوی تمام جریان‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی شهر دراز می‌کنیم تا بتوانیم هم‌افزایی داشته و شهرداری به عنوان یکی از پایه‌های اصلی حرکت فرهنگی شهر بتواند ایفای نقش داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل کارهای خوبی صورت گرفته بود، گفت: بازسازی ناوگان اتوبوسرانی با همکاری سازمان مدیریت سوخت و تلاش برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در دستور کار است و برای راه‌اندازی خط ٣ مترو، به دنبال منطقی کردن سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار هستیم.

اصنافی همچنین از شهر هوشمند و تأکید بر رویکرد شهروندسپاری به عنوان دو مقوله مهم تعریف شده در حوزه شهرسازی یاد کرد و گفت: در این بستر به دنبال بهینه کردن فرآیند صدور پروانه و کاهش مدت زمان آن هستیم و ارتقای بهره‌وری و نگاه ویژه به خدمات فنی مهندسی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

شهردار شیراز از تسریع در روند پروژه شهید سردار سلیمانی به طول ١٨ کیلومتر خبر داد و گفت: به دلیل نگرانی از رانش زمین بخش‌هایی از این پروژه با حضور اساتید و کارشناسان بررسی و در نهایت با هزینه سنگین ٦٠ میلیارد تومانی، تثبیت قطعه منصورآباد انجام شد و در بحث تقاطع جام جم نیز با صدا و سیما به توافق رسیده‌ایم و این محور به زودی بازگشایی خواهد شد.

وی همچنین گفت: تقاطع مدافعین سلامت نیز از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و بزرگراه مولوی به طول ٦.٧ کیلومتر در حال عملیات اجرایی است.

اصنافی در خصوص اولویت مندی طرح‌های عمرانی هم گفت: قطعاً اولویت‌ها براساس فرآیندهای سابق نخواهد بود اما بنابر زخمی نگه داشتن پروژه‌های عمرانی نیست.

شهردار شیراز در خصوص لزوم توجه به سیمای بصری بافت مرکزی شهر به عنوان یکی از نشانه‌های شهری، گفت: قطعاً ظرفیت‌های گردشگری در خیابان زند و بافت مرکزی شیراز احصاء و بر روی آن سرمایه‌گذاری‌های ویژه انجام خواهد شد.

وی در ادامه درباره راه‌اندازی تراموا در این محور، گفت: بدون برنامه هیچ کاری انجام نداده و دست به بیل و آچار نمی‌شویم و منتظر طرح جامع هستیم.

پرونده سیل فرودین ٩٨ شیراز و نقش شهرداری

شهردار شیراز در خصوص پرونده سیل فرودین ٩٨ شیراز و نقش شهرداری در آن و شفاف‌سازی پیرامون این موضوع بیان کرد: متولی این پرونده دستگاه قضایی است و ما هم به دنبال حاشیه‌سازی، مچ‌گیری و مرور گذشته نیستیم و معتقدیم در این فرصت کوتاه چهارساله باید تمام توام خود را برای خدمت‌رسانی بیشتر بگذاریم اما در این روند هر اطلاعاتی که مجموعه امنیتی و قضایی بخواهند در اختیارشان خواهیم گذاشت.

اصنافی در خصوص طرح سؤال انجام شده در شورای شهر شیراز از سوی ریاست این شورا و یکی از اعضای هیئت رئیسه، گفت: قطعاً طرح سؤال نصیری که مرتبط با تخصص ایشان و در حوزه آی تی و پیرامون پروژه دیتاسنتر مطرح شده، برای ما نیز بسیار مهم است، چرا که سرمایه گذاری در این بخش موجب ایجاد زیرساخت‌های لازم برای داده کاوی، ایجاد شهر هوشمند، شفاف‌سازی مالی و شهرداری الکترونیک خواهد شد اما فرآیندهای قانونی تصویب مباحث مرتبط با این طرح زمان‌بر است.

وی ادامه داد: در خصوص طرح مباحث انجام شده از سوی ریاست شورا نیز بسیاری از داده‌ها را بنده خود منتقل کرده‌ام و قرار بود دستور کار باشد، لذا طرح این مباحث از باب تذکر نبوده و در راستای سیاست‌های کلی شهر و عدم فراموشی آن در مجموعه شهرداری است.

شهردار شیراز همچنین از تغییر ساختار سازمان سرمایه‌گذاری و تقویت آن خبر داد و گفت: به دنبال اصلاح اساسنامه این سازمان و منطبق کردن آن با قانون تجارت هستیم.

اصنافی در ادامه از راه‌اندازی صندوق خزانه در حوزه معاونت مالی اداری این مجموعه خبر داد و گفت: در همین راستا ساختار مدیریت کنترل هزینه و درآمد در شهرداری نیز شکل خواهد گرفت. فاز نخست سامانه مدیریت کنترل و ارزیابی فرآیند پروژه‌های عمرانی شهرداری از صفر تا صد به منظور افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها آماده بهره‌برداری است.

شهردار شیراز افزود: در حوزه املاک نیز با داده کاوی و مشخص کردن مالکیت املاک به‌ویژه آنهایی که دارای سند کاغذی است، به دنبال این هستیم تا املاک رها شده و گم شده شهرداری را رصد کرده و وارد سامانه املاک کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اراده شهرداری در این دوره ارائه اطلاعات به صورت شفاف به مردم است، گفت: برای تحقق این رویکرد باید ابتدا در بحث تولید اطلاعات و کسب آن حرکت کنیم.

انتهای پیام
captcha