کتابداران مشاوران امین جامعه هستند
کد خبر: 4015433
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶

کتابداران مشاوران امین جامعه هستند

مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابداران را مشاوران امین جامعه توصیف کرد و گفت: کتابداران باید در این زمینه توجه داشته باشند و نقش مشاور برای کودکان و نوجوانان در زمینه معرفی کتاب‌های ترجمه متناسب با سن آنان باشند.

کتابداران، بزرگداشت روز کتاببه گزارش ایکنا از فارس، سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز، اول آذرماه در آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان فارس با بیان اینکه کتابداران مشاوران امین اعضا هستند، گفت: کتابداران باید در این زمینه توجه داشته باشند و نقش مشاور برای کودکان و نوجوانان در زمینه معرفی کتاب‌های ترجمه متناسب با سن آنان باشند.

وی تصریح کرد: نام‌گذاری روز و هفته‌ای به نام کتابخانه یک مناسبت تقویمی نیست و فراتر از این است هم یادآور شرافت و ارج کار کتابداران برای جامعه و هم به نوعی حساسیت و اهمیت این کار را گوشزد می‌کند.

میرعبداللهی با بیان اینکه کتابداران عینی‌ترین مواجهه با کاربران را دارند، گفت: بعد از مرحله سیاست‌گزاری مرحله اجرا آغاز می‌شود که کتابداران در آن مرحله ایفای نقش می‌کنند. ساز و کارهای آن‌ها به مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها شکل و شمایل می‌دهد. کتابداری از جمله مشاغلی است که رشته تحصیلی و حرفه‌اش با هم مرتبط است مرتبط است و به نوعی کتابداری تلفیق مهارت و دانش است.

وی با اشاره به منابع ارسالی کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: بیشتر کتاب‌ها و منابع ارسالی به کتابخانه‌های عمومی مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان است و کودکان مشتریان خوب کتاب خانه‌های ما هستند؛ هرچند منابع ترجمه‌ای برای این سنین زیاد است و باید آسیب‌شناسی شود. آثار شبه ترجمه‌ای در بازار نشر وجود دارد که  به زبان و ذهن کودک آسیب می‌رسانند‌ زیرا مترجمان عموما با لحن و زبان مبدا و مقصد آشنایی چندانی ندارند. همچنین برای این کتاب‌ها نیازسنجی صورت نگرفته و تناسبات فرهنگی در آن رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام
captcha